Efter 10 år utan problem i en villa har det plötsligt uppstått muller från vattenrören. Det är ett kortvarigt ljud som låter som man drar en möbel över ett golv. Det varar någon sekund. Kan komma några ljud i rad eller med flera timmars mellanrum. Det kan komma precis när som helst på dygnet. Det kommer inte under det att man spolar vatten någonstans utan när systemet inte används. Uppstår inte när ingående vatten är avstängt så det bör ju ha något att göra med tryckförändringar i ledningarna. Jag har moderna ett-greppsblandare. Vad kan jag göra för att bli av med detta?
 
Har du kommunalt vatten, eller liknande med flera hushåll anslutna på ledningen i gatan, eller egen brunn?
Min tanke är att det uppstår något fenomen i vattenrören när någon granne tar vatten.

En annan tanke är att det är något som händer då pannan/värmepumpen värmer vatten. Kanske blandningsventilen som spökar om det kan uppstå cirkulation i systemet på något sätt.
 
Har kommunalt vatten med granne på samma ledning. Dock verkar det som om problemet delvis hänger samman med att jag själv tappar vatten. Ljudet kan ibland komma direkt efter att jag tappat vatten och stängt av kranen. Det är mjukstängande kranar så det har inget att göra med detta. Det kommer dock inte alltid efter avstängning. Det mystiska är ju att det plötsligt bara kommer utan att någon aktivitet pågår eller har pågått på en lång stund i systemet.
 
Mina föräldrar hade ett liknande problem för många år sedan och då var det säkerhetsventilen på pannan som krånglade och orsakade ljud. Jag tror jag förstår hur det låter när du beskriver det som om möbler som flyttas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.