Har precis bytt vedpanna till en ny Vedolux 32 från värmebaronen. Är väldigt nöjd med pannan men det vibrerar något fruktansvärt när fläkten är igång. Ljudet fortplantar sig i huset på något sätt och det skakar i köksskåpen så att porslinet skallrar. Pannan är installerad enligt anvisningar i pannrummet som ligger vägg i vägg med köket. Murad skorsten och betonggolv i pannrum. Är det någon som har någon ide om hur man kan få bort de värsta vibrationerna?
 
Klart obalans på fläkten , ta bort den och snurra lite på den och se om den stannar på samma ställe eller vinglar ( krokig axel ) . Att balansera på enklaste sättet att tejpa någon/ra plåtskruvar på en vingen längst upp och se om den stannar lite här och där, då är den i balans och skruvarna dras fast i vingen.
 
Är du helt säker på att det är fläkten som låter? Jag kan ibland få rätt kraftiga vibrationer från lågan i brännkammaren när jag lägger in ved. Vet inte riktigt vad det beror på, för mycket primärluft kanske.
Men om du kört fläkten utan att elda och det fortfarande vibrerar är det ju den som krånglar. Är det en ny panna måste det väl gå på garantin.
 
Tog bort fläkten och snurrade på den ett antal gånger åt olika håll men kunde inte se att den vobblar eller stannar på samma ställe. Tyvärr är jag säker på att det är fläkten eftersom det vibrerar även innan jag tänt.
När jag satte tillbaka fläkten efter snurrtestet så vibrerar det mindre men fortfarande märkbart och irriterande. Vibrationerna känns om man lägger ett finger på baksidan av fläkten när den körs så jag antar att jag får försöka med Värmebaronen för att se vad de säger.
 
V Villinte skrev:
När jag satte tillbaka fläkten efter snurrtestet så vibrerar det mindre men fortfarande märkbart och irriterande.
Kanske själva infästningen av fläkten är dålig? Monterade du tillbaka den i samma rotation av fläktens infästningspunkter? Om fläkten eller infästningspunkterna är skeva så kanske det hjälper rotera fläktens infästningspunkter om det går. Shimsa med en bricka eller något.

Om du kommer åt att justera skruvarna när fläkten roterar, så kanske du kan släppa lite på en i taget och se om någon skruv böjer något så att den vibrerar?
 
Om den är ny så är det väl ett solklart reklamationsärende. Sådan obalans ska det inte vara i fläkten.
 
Håller på och byter keramik i min panna. Där ligger det ett brandsäkert vibrationsdämpande lager mellan keramiken och den metallfläns som keramiken ligger på. Finns ingen fläkt i den pannan men ibland blir det ett vibrerande ljud från pannan när den har bra (drag) förbränning, dock ej störande utan hörs bara i pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.