Har lagt klart trallen nu på altanen men är inte helt nöjd. Tycker de vibbrerar i golvet när man går på det. Känns ju inte svajigt eller gungigt men de liksom vibrerar o låter.
Trallen är 28x120 som ligger på golvreglar 45x145. Och har 3 bärlinor, 1 är fäst i husväggen och 2 i plint.
16st plintar i 2 rader med ca 2m mellanrum. Bärlinorna är 45x195.
Måtten är 4 m bred och 15m lång.
På bärlinan längs väggen sitter golvreglarna i balkskor.
Tycker detta borde bli stadig o bra uran Vibbrationer. ...? Går de att styva upp?

Mvh Anders
 
Glömde skriva att golvreglarna ligger på cc60 så de borde ju va tillräckligt. ...
Min altan på förra huset minns jag inte att de vibrerade och skakade i när man gick på det. Byggt på samma sätt....

Mvh Anders
 
A abel48 skrev:
Glömde skriva att golvreglarna ligger på cc60 så de borde ju va tillräckligt. ...
Min altan på förra huset minns jag inte att de vibrerade och skakade i när man gick på det. Byggt på samma sätt....

Mvh Anders
Jag har samma uppbyggnad som dig och har också vibrationer, trodde inte det skulle bli så faktiskt.
 
Prova montera kortlingar för att stadga upp bjälklaget.
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Är trallen lagd kloss i kloss? Isf kanske ljud uppstår av att trallbrädorna skaver mot varandra när du går på dem. Njut av sommaren och se om det har ändrat sig om nån månad när virket har torkat och du fått lite glipa mellan brädorna.
 
Nej har lagt med ca 2mm mellanrum på trallen men på nått ställe blev de ju kloss i kloss. Så de kanske låter lite därifrån.... tänkte annars att nån plint kanske sjunkit lite sen i höstas. Gjöt plintar då och regla de upp allt. Kanske de kan hjälpa att kotla imellan golvreglarna ja...kan ju pröva på ett område o se om det hjälper. Eller så är de kanske jag som är för petig...men vill ju ha de stumt golvet.

Mvh Anders
 
  • Gilla
mackan900
  • Laddar…
Har du skruvat varje bräda med två eller tre på reglarna?
Enligt en "byggsida" jag titta på sårekommendera de 3 stycken eftersom brädan är så bred som 145.
 
Är skruvat med 2 skruv i varje regel. Men är 120 bredd trall jag har
 
Sorry, såg fel.
 
Är de nån mer som upplever Vibbrationer i trallgolvet ? Som har samma dimension på trall o reglar?
Tänkte kan de de vara stolparna mellan plint som krymt ihop bär de torkat som gör att de inte ligger emot stumt? Fast är bultad med genomgående bult så de borde ju vara stumt ändå. ....
 
Jag håller på Vikingens förslag i inlägg 4. Kortlingar. Gör susen!
 
Hur tätt bör man sätta kortlingar om de ska ge effekt? Räcker de med 1 bit mellan varje golvregeln?
 
Om regeln är 4 m så unna dig två kortlingar. En gör stor skillnad. Två ännu bättre.
 
Får pröva att sätta i kortlingar underifrån då för lossar jag trallen nu så flisar de upp sig runt trallskruvarna nu när de torkat ihop så.... bara ett helvete o komma under då...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.