Hej

Vi valde att hoppa av vårt planerade husbygge precis innan vi skrev på kontrakt. Det berodde främst på att vi skulle betala en, i våra ögon, super hög handpenning vid kontraktskrivning. Vi skulle betala tomten på 375.000:- plus 20% av huskostnaden så totalt skulle det bli ca 700.000:- innan en spade hade närmat sig jorden. Är inte det mycket? Jag har läst på konsumentverkets sidor att handpenningen bör ligga på max 10%. Är det någon som vet vad som gäller?
Det hör till saken att husleverantören är relativt nystartad och är fortfarande inget AB utan ett KB, man vill ju inte gärna stå där om något skulle hända...

/Zandra
 
Låter lite riskfyllt...

Kolla om de som äger företaget varit med i något annat företag, man kan ofta se mönster i folks företagande.

Sen har ju ägarna i ett KB (som är en variant på HB) ett personligt ansvar för företagets skulder, så det kan ju ibland vara en fördel jämfört med AB, naturligvis under förutsättning att de har pengar privat som de kan betala med.
 
Deras historik är inte till deras fördel men det behöver ju inte vara deras personliga fel.. Men man känner ju inte sig mer säker

/Zandra
 
Jag tycker att ni gjorde helt rätt i att hoppa av om ni inte kände att det var helt 100. Det är ju trots allt ni som ska leva med beslutet! Det kommer fler tillfällen.
 
Det låter väldigt mycket.

Vi bygger med LB-hus och deras betalningsplan ser ut som följande:

0kr(!) vid kontraktskrivning
20k SEK vid översända huvudritningar
15% vid utförd färdig grund
55% vid utförd stommontering
15% vid inredningsleverans A
5% - 20kSEK vid inredingsleverans B
10% vid godkänd slutbesiktning

20% av huskostnaden vid kontraktskrivning låter helt absurt..
 
apanap skrev:
Det låter väldigt mycket.

Vi bygger med LB-hus och deras betalningsplan ser ut som följande:

0kr(!) vid kontraktskrivning
20k SEK vid översända huvudritningar
15% vid utförd färdig grund
55% vid utförd stommontering
15% vid inredningsleverans A
5% - 20kSEK vid inredingsleverans B
10% vid godkänd slutbesiktning

20% av huskostnaden vid kontraktskrivning låter helt absurt..
Eksjöhus har samma princip.
 
Ni gjorde helt rätt att hoppa av. Känns det olustigt brukar man få en känsla i magen av att något inte står rätt till. Bäst är givetvis att sätta ner klacken i tid. Inte säkert att det skulle bli tokigt av att fortsätta men med ett hus står så mycket pengar och tid på spel så det är dumt att chansa.

Kan bara tillägga att vi gjort precis samma sak, både vad gäller bilköp men även husköp och det har visat sig efteråt att magkänslan hade helt rätt!!
 
Tack! Nu är jag övertygad att vi tog rätt beslut!

/Zandra
 
Vi skall bygga ett scanhaus.
Vi betalar såhär:
30k när vi skriver kontraktet resten när vi godkänt slutbesiktningen.

Det som kan komma under tiden är (tomten som vi köpt själva) och diverse avgifter från kommunen, typ nybyggnadskarta etc. Men till scanhaus är det som ovan vilket känns bra.
 
Säger magkänslan att något är fel så är det ofta det.

Bra gjort! Finns fruktansvärt många husförsäljare att köpa av så här gäller verkligen mister du en står dig tusen åter
 
Det var Emrahus ni skulle bygga med eller hur? Det är väl ett relativt nystartat företag och då skulle jag vara mycket rädd att betala så mycket pengar. Tänk om de kursar innan ni hunnit starta bygga, eslöv är inte känd för att vara snabba med bygglov mm.
 
Håller med de andra - magkänslan ska man lita på! Låter som mycket pengar att förskottsbetala...
 
Korrigering

Jag måste korrigera mitt första inlägg! Efter vi hade hoppat av hade jag fått ett mail där företaget hade gått ner till 12% av kontraktsumman. Så vi skulle bara ha betalt 300.000:- i handpenning plus tomt = 650.000:- vid kontraktskrivningen. Mailet hade jag alltså fått innan jag skrev mitt första inlägg!

/Zandra
 
Men är inte 12% även det mycket, vi betalade med roxistenhus 5% (120000kr)... Intressant att veta hur många andra företag som begär 12% av kontraktsumman( i ert fall 300000kr) redan vid kotraktskrivandet. Jag tror inte att det är så många...
konsekvenser för köparen blir ju att man måste lyfta byggnadskreditivet tidigare och räntan tickar på medan man bara väntar på bygglovet( som i eslöv är mer än 3 månader). Mest fördelaktigt för byggherren är ju att vänta med att belasta byggnadskreditivet så länge som möjligt. Sedan tar ju ett stenhus längre tid att bygga än ett trähus pga torktider, alltså har man byggkreditivet längre än ett trähus.
Men hur var kontraktet annars? Luddigt, klart?
 
Jag tycker verkligen att ni gjorde rätt som hoppade av det hela. Låter väldigt riskfyllt och hmm oseriöst att ta en sådan stor handpenning. Låter ju nästan som företaget inte alls hade någon stabilitet i grunden.

Tror ni gjorde er själv en supertjänst! Det finns andra husleverantörer ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.