Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

Sju olika robotdammsugare placerade på golvet, med en utmärkelse för "Bäst i test" från Byggahus.se framför dem.

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet kommer att publiceras i testartikeln.

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: https://www.byggahus.se/test-robotdammsugare-vi-utser-basta-robotdammsugaren-2024

Vinnaren utses fredagen den 16 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lindhoff och 9 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till . Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
1. Jag värdesätter en robotdammsugare som är lättanvänd så hela familjen förstår hur den fungerar. Det är även av stort värde om den klarar av att ta bra längs med lister och hörn då våra katters päls samlas där.
2. Vårt hus är utmanande med trösklar, olika typer av mattor + 2st katter som fäller. Jag kan teknik väldigt väl så jag kommer testa alla möjliga funktioner som finns.
 
1. Jag värdesätter en Robotdammsugare som har en bra app, som kartlägger rummen och kör systematiskt över dem ytor jag förväntar mig att den städar, bra kantstädning är av extra vikt.

2. Vårt hem består av olika våningsplan med olika ytbeläggningar såsom mattor, parkett, korkochplast, även målat betonggolv, vi har även en liten Jack russell som fäller päls, vår dotter 1.5åriga Astrid bidrar ocskå till ett minst sagt utmanande dammsugarliv.
 
  • Gilla
Elisabeth Edén
  • Laddar…
  1. De egenskaper jag värderar högst är ett bra resultat av städningen. Brödsmulorna från frukosten, oboy fläckarna på golvet när tonåringarna brottats om det sista glaset oboy, katthår, grus, riset från middagen och annat skräp på golvet är borta. Användarvänlig app och ett + om det går att få in den i Homey så det går att skapa flows för att underlätta vardagen.
  2. Ett större hus på 224 kvadrat i fyra halvplan som ger olika utmaningar som trösklar, tonårsrum, trappor och olika golvmaterial. Min Roborock S5 väntar på pensionering och behöver vila och kan bara ha karta för en våning.
 
1. Det viktigaste är att den är lättanvänd och att den klarar sig bra själv, dvs inte kör bort sig eller fastnar i saker. Annars är det risk att den aldrig används, har jag märkt.

2. Vi har ett stort hus, katt och två barn vilket innebär att det alltid är skräpigare hemma än man skulle önskat. Med en robotdammsugare som faktiskt användes skulle golven vara roligare att gå på och livskvaliteten högre. Har en äldre (10 år) Samsung som inte klarat den miljön då det alltid ligger saker framme som den fastnar i. Vore kul att se hur långt utvecklingen gått på 10 år, och jag skulle kunna presentera den jämförelsen i mitt slutomdöme.
 
  1. Vi värderar en bra app som kartlägger huset och klarar specifika punktinsatser efter behov.
  2. Vårat entéplan är fullt av utmaningar med trappor, trösklar och mattor. En öppen hall som sprider grus och "pluppar" från konstgräs in i resten av huset. Dessutom två trötta tonåringar och en hund som fäller korta små strån överallt. Vi har tidigare provat en enklare variant av robot. Det skulle vara intressant hur en bättre modell hade klarat uppgiften.
 
1. Vi har ett stort hus med både klinkers/trä som överlappar. Jag är nyfiken på om den klarar ta katthår och hålla huset med ”nystädat” känslan.

2. Vi har två innekatter och två barn. Barnen kommer ut och in med kompisar. Ibland är hela köket fullt med flingor/smulor på golvet där de ätit
Med kompisar. De glömmer ta av sig skorna och springer bara rakt in. ”De ska BARA” på toa/hämta en sak.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till . Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
Det vi värderar högst är att den ska klara djurhår och vara enkel att rengöra.


Med 4 katter och 2 hundar så är det väl inte mer rätt än att jag ska testa vidare en robotdammsugare som säger sig klara av djurhår.
 
H
1) sugförmågan är absolut viktigast, anledningen kommer i motiveringen, och att den kan navigera runt leksakerna som vovven sprider runt överallt.
2)motivering 1, denna kisse gillar att smyga i högt gräs, rulla sig i grus och efter dessa äventyr så ska han in och ruska av sig alla härligheter.
Sovande långhårig katt på en vit filt.

Motivering 2, denna kisse är renligare av sig men delar frikostigt med sig av sin päls i hela huset. Rätt skillad på att sprida torrfoder utanför sin matskål.
Katt med lång, fluffig päls sitter på en träaltan vid en sjö med skog i bakgrunden.
Motivering 3, om de två ovan skräpar ned så är det inget mot mästaren. Älskar att bada samt vada runt nere i strandkanten, lerig päls och leriga tassavtryck som frikostig sprids runt i huset, sand i pälsen som ruskas av, de två fällningsperioderna som varar sisådär 4 månader per omgång då man får päls överallt.
En långhårig schäfer ligger på en grå soffa i ett rum med kök i bakgrunden.

Så om vi vinner en robotdammsugare så blir det två flugor på smällen. Roboten kommer utsättas för hårt test där den prövas varje dag med varierande smuts och hinder och det kommer rädda mig från ett totalt nervsammanbrott över all smuts som dras in 😅🙌
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
Jag tycker att det bästa med en robotdammsugare är att man slipper gå över golvet i köket och genomgångsrummen en gång om dagen (med handdammsugaren) för att samla in det värsta av damm och smulor. I köket och farstun är nog även moppfunktionen bra, då det ofta blir någon droppe fett, mjölk, kaffe (i köket) eller slask (i farstun) på golvet.

2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
Jag har redan en robotdammsugare utan moppfunktion som dock inte uppfyller kraven för att få köras i köket (den får flytta till den andra våningen där vi har sovrummen). Jag skulle vilja få mina tankar om moppfunktionen verifierade i köket och farstun, vilket då främst handlar om fläckborttagningen. Jag skulle också vilja prova en annan robotdammsugare för att se om den löser problemen med dotters hår som varje vecka kräver sax och tålamod för att klippas loss från sidoborste, huvudborste och hjul. Jag har ibland fått demontera en hel del av maskinen för att få bort allt hår. Det letar sig in överallt.
 
1. Värdesätter en problemfri städhjälp som kan ge en det där extra när familj och jobb tar all ens tid. Ovärderligt!
2. Gillar teknik och automation. Jämför gärna den nya dreame:n mot den jag har idag.
 
1. Jag uppskattar förhållandevis tysta robotdammsugare som (åtminstone) ger intryck av att systematiskt dammsuga golvet samt är självgående. Alltså, att de klarar av att undvika att fastna i mattor, möbler eller sladdar.

2. Just jag är en lämplig att testa en robotdammsugare för att jag är lite lat och mycket teknikintresserad. Inget får mig lika motiverad att städa som ljudet av en liten flitig robot som hjälper till. 😉
 
1. Jag värderar en robot som låter lite så att man inte behöver lämna rummet. En annan viktig sak är att den inte fastnar i sladdar. Jag vill att den ska dammsuga både trägolv, klinkers och matta. Eftersom jag är lat vill jag att den ska tömma sig själv.

2. Jag vill testa en av de ovan nämnda robotdammsugarna eftersom jag har ett hektiskt schema och begränsad tid för städning. En robotdammsugare skulle revolutionera min vardag genom att automatisera städningen, vilket säkerställer att mitt hem alltid är rent och välstädat utan att jag behöver anstränga mig.

Vårt hem är dessutom anpassat för att maximera robotdammsugarens effektivitet. Vi har höjt soffan och andra möbler för att roboten enkelt ska kunna komma åt överallt. Som teknikintresserade och "early adopters" har vi använt robotdammsugare i cirka 20 år och har stor erfarenhet av deras styrkor och svagheter.

Att få möjlighet att långtidstesta en av dessa avancerade robotdammsugare skulle ge oss en bättre förståelse för deras praktiska användbarhet och effektivitet i en verklig hemmiljö. Vi kommer att leverera detaljerad och konstruktiv återkoppling på testet, vilket kan vara ovärderligt för andra potentiella köpare. Vi ser fram emot att dela våra erfarenheter och insikter, och hoppas kunna bidra till en ökad medvetenhet om de fantastiska möjligheter dessa robotdammsugare erbjuder.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har just testat 8 robotdammsugarna och nu tävlar vi ut dem bland er medlemmar så att ni kan testa vidare där hemma.

[bild]

Den som vinner en robotdammsugare förbinder sig att att rapportera in till oss senast 2025-01-17 hur dammsugaren fungerar. Omdömet ska formuleras i 50 ord i ett PM till . Omdömet kommer att publiceras i artikeln. [länk]

Så här tävlar du:
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
  3. Posta dina svar här i tråden.
Det är alltså följande robotdammsugare vi tävlar ut:
  • Dreame X40 Ultra
  • Roborock S8 MaxV Ultra
  • Roborock Q5 Pro+
  • Philips Homerun 3000
  • Philips Homerun 7000
  • iRobot Roomba Combo J5
  • iRobot Roomba Combo J7+
  • iRobot Roomba J9+

Läs testet här: [länk]

Vinnaren utses fredagen den 17 augusti.

OBS!!!
Vi bortser från ditt tävlingsbidrag om du inte har fyllt i din profil med fullständiga namn- och adressuppgifter inkl. telefonnr för sms-avisering.

Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
  1. Berätta vilka egenskaper hos en robotdammsugare som du värderar högst.
    Att kunna ställa in dammsugaren på schema, så att den kan dammsuga områden vid vissa tidpunkter på dagen, så att det t.ex. alla smulor från frukosten är borta är något jag skulle värdera högst.
  2. Motivera varför just du är lämplig att testa vidare en robotdammsugare.
    Bott i huset i 1 år, 2 katter som springer in och ut, 2 barn (5 o 7) som är just barn. Arbetar 3dgr hemifrån och schemat är relativt tajt med aktiviteter. Att då ha en robotdammsugare som kan ta bort stressen kring dammsugning hade varit en upplevelse som jag hade velat dela med mig av till andra.

  3. Posta dina svar här i tråden.
    Ja, precis. 👍
 
1. Jag värderar hög sugeffekt för att få upp smuts från mattor och bra hindermanöver.

2. Vi har idag en irobot j7 dock utan moppfunktion, ifall jag skulle få möjlighet så skulle jag gärna prova en med denna funktion för att utvärdera hur bra det fungerar med småbarn som spiller saft på golvet etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.