Hej

I vårt gamla hus var det gamla golvbjälklaget som hängmattor. Vi skruvade fast nya (120*45) reglar på varje sida om de gamla. Därefter sattes tvärbalkar in. Vi skruvade fast golvspånskivor, la skumpmast o ny parkett. Allt var kanon. Nu efter ca 1 år knarrar golvet grymt mycket där man går ofta. Jag har tänkt riva upp parketten o fixa det. Men vad ska jag göra???? Ska jag limma fast golvspånskivan/lägga plast mellan spån o regel.

Tack för svar.
 
Ola78
Golvspånskiva brukar man limma mot reglarna och i mot och fjäder, just av den anledningen att det inte ska börja knarra.
 
Hej och tack. Vad är 'mot fjäder'?
 
Mikael_L
not och fjäder skulle det stått.

Det är spontningen på skivornas sidor som kallas not och fjäder.
Golvspån ska helst limmas både mot bjälklaget och mellan skivorna i sponten. Dels mot knarr dels för största bjälklagsförstyningen, golvet blir mer stumt.

Läs monteringsanvisningen för dina skivor:
Här är en monteringsanvisning som annars känns bra, relativt universell.
http://kampanj.byggelit.se/download...C8411&NAME=Contifloor+monteringsanvisning.pdf
Bör passa alla fabrikat, förutom att vissa inte godkänner skarv annat än på regel.
 
Ola78
Får ursäkta mitt lilla stavfel, skriver från mobilen och då blir det gärna lite fel med stavningen ibland, sorry.
 
Tackar för svaren. Men vad är det som brukar låta? Är det spånplattan som glider mot bjälklaget? Samtidigt så behövs det inte mkt tryck för att få det att knarra.
 
Ola78
Det är rörelsen mellan spånskivan och bjälklaget som orsakar ljudet. Behövs inte så mycket tryck innan det låter, jämför en trappa som knarrar. Även om man smyger nog så försiktigt vill den gärna knarra. Limmar man spånskivan mot bjälklaget blir det som en enda enhet som samverkar och det är även därför det blir stummare precis som Mikael_L skriver.
 
Även de ny reglarna borde ha limmats?
 
Ola78
ronolo skrev:
Även de ny reglarna borde ha limmats?
Det är inte fel att göra det heller, så har jag gjort när jag satte på reglar jämte de befintliga. Vet inte om det är absolut nödvändigt, jag gjorde det dör att få det starkare än att bara skruva dem.
 
Både konstruktionerna borde ha limmats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.