Vi har bett vår grundkille att göra en isolerad garageplatta 6x8 m på vår tomt.
Den blir isolerad med 10 cm isolering. Pris 1200:-/kvm. Vad jag förstått ligger priset där, eller?
Min fråga är om det är dumt att gjuta platta när man inte vet vad man ska ha för garage? Finns det färiga moduler i måtten 6x8 eller måste man bygga med lösvirke?

 
Kolla vad dom har för mått Lövångersbygg och Mellby garage

www.lovangersbygg.se

www.mellby.com/


lövångers bygg har ett som är 6x8,4m

Vi har gjutit plattan och bygger lösvirkes garage 5,5x7,5 = 41kvm

Vore jag dig så skulle jag titta ut ett garage som du vill ha och sedan gjuta efter det. Då kan du senare välja om du vill köpa det färdiga modulerna eller bygga lösvirkes.
:)
 
Har ingen uppfattning om vad en firma tar per kvm men 1200 är ju svindyrt
max 500 om du går i land med det själv?
 
Tycker inte att 1200kr/kvm e dyrt för 500kr/kvm får du nog köra ut det sj med skottkärra. ;)
 
:surprised: Oj, det var ett bra pris! Bara betongen ligger på ca 1000:- om du ska ha bra kvalitet - slitstyrka c 35/40 rekommenderas när du ändå håller på.
Lejer du dessutom bort jobbet och allt för 1200:-/kvm kan du sova riktigt gott! Lycka till! :p
 
Tack för tipset att hitta ett bra garage och gjuta plattan efter dom måtten.
Fast det lutar nog ändå åt att vi bygger garaget själva då kostnaderna ändå drar iväg.
Vi tycker nog ockås att 1200 är ett vettigt pris, då ingår också markjobbet vilket är en del på vår "kuperad" tomt.
 
Se bara till att göra plattan bred nog. Tänk på att det ska finnas plats för att öppna bildörrarna och att ytterväggaran tar bort 40 cm av plattans bredd
 
Vi hade tänkt att plattan skulle vara 6 m bred. Det borde väl räcka
 
Ska du ha den som tvåbilsgarage så är det nog väl smalt.

6 meter minus väggar är 5.60. Säg att bilarna är 1.90 styck där ryker 3.80

dvs bara 1.80 kvar för att öppna dörrar och för mellanrummet mellan bilarna. Det blir bara en gardrobsbredd på varje sida om bilen.

Gör det enkelt för dig och mät upp de tilltänkta måtten på parkeringen eller ev en bit gräsmatta och märk ut linjerna. parkera sen bilarna där och prova att använda "garaget" och se hur det känns. Billigt att flytta snören eller kritstrek i förhållande att modda garaget i framtiden
 
Kvarnbonden skrev:
:surprised: Oj, det var ett bra pris! Bara betongen ligger på ca 1000:- om du ska ha bra kvalitet - slitstyrka c 35/40 rekommenderas när du ändå håller på.
Lejer du dessutom bort jobbet och allt för 1200:-/kvm kan du sova riktigt gott! Lycka till! :p
Betongen kostar väl 1000:-/m3 och inte 1000:-/m2 får jag hoppas.
 
Får min man bestämma så blir det en bil samt motorcykeln som ska vara i garaget.
Bil nr 2 får stå utanför........... Vi har inte plats för bredare garage.
Vi har en stor (Volvo) och en liten (Clio) bil.
Vilken bredd bör man ha för att få in bägge bilarna?
 
Jag har ju bara en jag så jag har inte problemet men som sagt måtta ut och testa vad som passar er. Jag skulle väl vilja ha minst en meter till
 
Ang pris, så har jag just gjort en platta på 77 kvm. Den landar på 50 000, allt arbete själv utom grävandet som grannen med egen grävskopa fixade.
Jag får det till 650 kr /kvm. Uppskattar att jag och sonen lagt ner ca 75 timmar. Vilket betyder att vi gjorde ca 565 kr/ tim.
Med byggbranchens löneläge och arbetsgivaravgifter kanske 1200 inte är något rövarpris.
Men å andra sidan borde ju yrkesmän vara mer effektiva så över tusenlappen borde det inte bli. Dessutom har dom saftiga rabatter på materialet också.
Låt oss säga att 800/kvm är rimligt.
 
Jag har som flera andra här hört siffran 1200/kvm för en isolerad grund. Detta från flera håll. Tror det ligger där omkring..
 
Samma här .. jag har fått 1250:-/kvm ex moms vid isolerad platta normalt sett. Men vi har förberett och grävt och paddat kross och singel, han vred lite på sig och sa tillslut 1000:-/kvm ex moms. Dom gjöt grannens villa platta och garageplatta och formen till garaget gjorde dom på 1 dag med armering och allt. Såg ju inte så svårt ut om man säger så, lönar det sig att göra det själv måntro ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.