Hej!
jag projekterar just nu ett nytt hus och hoppas att det finns några som kan bringa lite klarhet i dessa frågor.

Om jag förstått det hela rätt är taket och grunden viktigast att isolera eftersom det är där värmen försvinner ut.

Om jag väljer ett byggmaterial i mina ytterväggar som tex ytong eller träullit är mina väggar väldigt bra isolerade har jag förstått. Men sen vill jag ju ha fönster mer eller mindre över allt varav ett par av dessa blir ganska stora.
Dessutom ytterdörr och altan dörr. Det finns ju fönster och dörrar med olika kvalitet men jämfört med 2-300 mm isolering blir det likväl en klar försämring av konstruktionen. dessutom tillkommer den ytan runt föster och dörrar som också påverkas negativt med tanke på smygarna.Enligt mitt sätt att se blir det likväl en väldigt stor yta av väggarna som har en betydligt sämre isoleringsförmåga än resten av väggkonstruktionen.

Om då argumentet stämmer om att nästan all värme försvinner genom golv och tak behöver man kanske inte lägga så mycket pengar i en väggkonstruktion och istället satsa på taket och grunden. Kanske kan man till och med klara sig med massiva timmerväggar??
Hur mycket mer energi skulle en kåk med massiva timmerväggar sluka per år i jämförelse med en kåk byggd med lättbetong???


Hur räknar jag ur vad olika väggkonstruktionen får för U värde??

Tacksam för all hjälp!!
 
Enligt Energimyndigheten Energimyndigheten - Din uppvärmning

Så försvinner
15% av värmen ut genom taket.
15% av värmen ut genom ventelationen
15% av värmen ut genom golvet
20% genom väggarna
35% genom fönster & dörrar

Det säger väll det mesta? Sattsa på bra dörrar & fönster. Bra med minst 250mm under platta också. Helst 300. Då det är svårt (omöjligt) att få dit det i efterhand. Det är väll därför man tjatar om att Grunden ska vara grymt bra isolerad, framför allt om man använder sig av golvvärme.

Sen är det ju så att värmen stiger uppåt, så har man tjockt med isolering i taket (typ 500mm vilket man bör ha) så smiter ju dem mesta av värmen ut genom väggarna i stället för taket.

Dock är ju väggar & tak isolering något som man med pengar, tid, och möda kan få dit i efterhand (inget jag rekomenderar men så är det iallfall).

För att räkna ut U-värdet behöver du veta en massa. du behöver tex veta hur konstruktionerna ser ut, vad det är för matreal & tjocklek osv.

Här har du hur man räknar ut U-värde i olika konstruktioner..
http://www.floore.se/pdf/151dim.pdf

ps det är inte så lätt inte ds..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.