Vi köpte hus i juni förra året. Ett plan med hel källare, ca 75 m2 per plan byggt 1957.

Vi har tänkt fixa vardagsrum i källaren samt senare bygga badrum i tvättstugan i källaren.

Sedan hösten har vi dock haft ständiga problem med vårt avlopp. Första gången ringde vi ut en spolbil och sedan var även spolfirman här med kamera. De kunde inte se några konstigheter så vi tror att problemen beror på gamla betongavloppsrör som blivit slitna och mer skrovliga inuti eventuellt att fallet också skulle vara lite dålig.

Detta sammantaget har gjort att vi bestämt oss för att byta alla gamla avloppsrör under huset och sedan även bila upp och gräva ur den halva av källaren som ska bli vardagsrum och badrum.

Nu sista gången vi hade stopp i avloppet kom vi till slut till skott med att börja bila fram avloppsstammen. Den borrade vi hål på så nu är det lite lättare att rensa iaf. :)
 
  • Gilla
Denzar och 1 till
  • Laddar…
Igår bilade jag lite mer mot ytterväggen där avloppsstammen går ut ur huset. Jag ville se hur djupt ner sulan var. Uppenbarligen har de gjort en speciallösning just här för att avloppet går så pass grunt. Den övre delen av sulan är 11 cm och tillsammans med den undre ca. 24 cm till höger i bild. Jag hade hoppats att sulan skulle vara djupare så att jag kunde gräva mer. Jag ska nog bila på ett ställe till när jag städat ur mer, för att bli säker hur det är.
IMG_20150913_202815.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Denzar
  • Laddar…
Vi behöver ju knappast bestämma oss för hur vi ska göra med isolering under nya plattan förrän vi bilat och grävt ur, men det har varit svårt att inte fundera nu när jag anar hur mkt vi får plats med.

Vi har 212 cm mellan nuvarande platta och råsponten i taket. Det är helt ok tycker jag. Golvsänkning känns inte nödvändigt och skulle vara svårt med det ganska grunda avloppet.

Om sulan är ca. 24 cm och gamla betongplattan är ca. 2 cm över sulans överdel har vi ca. 26 cm att jobba med om vi inte gräver längre än till sulans underkant.

Jag har funderat på skumglas (Hasopor) som alternativ för att slippa använda cellplast. Det verkar dock inte vara ett så bra alternativ i mitt fall. Det skulle behövas 50-60 cm för isolerförmåga motsvarande 20 cm cellplast och priset jag fått på 20 m^3 var 28100 inkl. moms men utan frakt vilket jag tycker är skapligt dyrt.

20 cm cellplast blir även det svårt att få till i mitt fall om jag inte förlänger sulan nedåt, vilket jag antar skulle gå, även om det skulle kräva mkt mer jobb än att bara bila och gräva ner till sulans underkant. Jag har sett (bland annat här på byggahus-forum) andra som gjutit stödmurar eller under grundmuren i etapper för att kunna gräva mer.

Givet ca. 26 cm antar jag att gångbara alternativ är följande (understa lager först):

Alt 1: ett par cm makadam för avjämning - 10 cm (iso/por)-drän - 5 cm Cellplast - 8 cm betong (armering och golvvärme)

Alt 2: ett par cm makadam för avjämning - 7 cm (iso/por)-drän - 7 cm (iso/por)-drän - 8 cm betong (armering och golvvärme)

Iaf pordrän finns i 7 cm skivor. Vet inte om det finns isodrän eller pordrän i 5 cm skivor. I båda fallen antar jag att man bäst har en fiberduk iaf under betongen. Alternativ 1 blir billigare än alternativ 2. Men alternativ 2 är säkert bättre då konstruktionen blir helt öppen för fuktvandring.
 
Som jag tipsat om i massa andra trådar: fundera på att jämna av med Leca-kulor istället för makadam. Mycket lättare att hantera och det isolerar även lite.

Jag har underifrån: fiberduk, 10 cm Leca, 7 + 7 cm frigolit och 10 cm betong.
 
  • Gilla
Joefaa
  • Laddar…
Fred vom Jupiter skrev:
Som jag tipsat om i massa andra trådar: fundera på att jämna av med Leca-kulor istället för makadam. Mycket lättare att hantera och det isolerar även lite.

Jag har underifrån: fiberduk, 10 cm Leca, 7 + 7 cm frigolit och 10 cm betong.
Jo, jag har sett leca nämnas som alternativ på olika sätt, säkert bland annat av dig. Har tänkt att det inte är kapilärbrytande och suger vatten, men som avjämning är väl det inget problem. Trevligare att jobba med då det är lättare också... =)

Du har ingen fiberduk mellan frigoliten och betongen?

Jag diskuterade lite med frun och vi kom fram till ett kanske ännu bättre alternativ en de två ovan:

Vi har blivit rekommenderade minst 20 cm isolering om vi vill ha golvvärme. Om vi kunde tolerera en viss höjning av golvet är det kanske inte omöjligt att få in.

Om vi gräver ett par cm djupare utom närmst sulan och där har ett par cm avjämning och sedan 20 cm dräneringsskivor och 8 cm betong behöver vi bara höja golvet ett par cm. Närmast sulan kan man väl försiktigt jämna till det och där köra utan avjämning. Om det nu inte skulle vara en massa stora stenar precis vid sulans kant. Men det visar sig ju när vi börjar gräva ur på allvar. Några kommentarer på en sådan lösning?
 
Spännande tråd, jag ska följa detta arbete. Jag har också funderingar på att renovera våran källare (60-tals hus) framöver och sitter som en hök på aktiva trådar innehållande "renovera källare" som ämne. Lycka till! (y)
 
Det kommer nog ta ett tag innan det här blir klart. Jag har mkt att göra med mitt jobb och så har vi barn som kräver mkt uppmärksamhet.

Senaste tiden har jag ägnat de stunder jag fått över åt att städa undan i källaren så att vi ska kunna bila vidare. Vi har lagrat mkt grejer i källaren som vi inte får plats med på övervåningen. Möbler, kartonger med grejer och annat. Det mesta är nu instuvat i garage och pannrum.

Vi har dock bestämt att dränera om främre halvan av huset (den vi tänker göra vardagsrum/gillestuga och badrum av) när vi ändå ska gräva upp framför huset för avloppsbyte. Och innan ROT-avdraget sänks.

Allra högst prio har dock bytet avloppsrören under källargolvet, då det är där vi får stopp. Rensade senast härom kvällen.

Så först ska vi bila upp över avloppsrör i källaren och leja någon att gräva upp runt frammsidan av huset och första sträckan av utgående avloppsstam. Sedan dränera om, fuktspärra/isolera, byta avloppsrör, och lägga igen. Det tänker vi göra själva. Vi bilar och gräver nog inte resten av halvkällaren medans vi har uppgrävt för dränering. Dels pga. risk för sättningar, även om jag inte är jätteorolig. Mest dock för att vi ändå inte har tid att gräva inne när vi håller på ute.
 
Redigerat:
Nu är det mesta undanstädat i källaren.

Här är rummet som ska bli vardagrum/gillestuga:


IMG_20151001_200423.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151001_200437.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bakom presseningen finns en dörr till tvättstugan och trappan till ovanvåningen.

Som man kan se är det här vi för ett par veckor sedan bilad fram utgående avloppstam.

En närbild på hålet i golvet:

IMG_20151001_200448.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



När vi ska byta alla avloppsledningar kommer vi också behöva bila i det gamla garaget.

Det som finns kvar här har säkrats för bildamm med presseningar.

IMG_20151001_200333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer avloppet från badrummet på våningen över ner. Det flyttades när badrummet gjordes om pga. fuktskada i våras. Gjutjärnsröret ska bort och röret ska istället gå lodrätt från tak till golv och där ner i plattan.

IMG_20151001_200309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här finns också en golvbrunn med en anslutning mot en spygatt utanför garagedörren.

IMG_20151001_200255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättstugan är inte urstädad. När det är färdigbilat i det gamla garaget flyttar vi tvättmaskinen dit och tömmer tvättstugan.

IMG_20151001_200550.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är här köksavloppet går ner.

IMG_20151001_200516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om husgrundsdräneringar tycker jag att jag hittat bäst info på maskinisten.net. Jag har därför startat en tråd där för mitt dräneringsprojekt.

https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=73&t=255501

Inomhusprojektet fortsätter jag rapportera här.
 
  • Gilla
Härryda2015 och 2 till
  • Laddar…
Mycket tid har gått till dräneringsförberedelser den senaste tiden. Mycket plattläggning att baxa undan t.ex. Men jag har kommit iaf lite framåt i källaren med.

I det gamla garaget har golvet bilats upp där avloppsrören är dragna.

IMG_20151020_083337.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



IMG_20151020_083323.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där bilade jag också lite för avloppsrörens nya dragning:

IMG_20151020_083305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frajjanspappa och 2 till
  • Laddar…
Kul med så mycket bilder och att se att ni kommer framåt :)
 
  • Gilla
Charlieboyen
  • Laddar…
Jag klämde in lite icke avloppsrelaterat bilande i det som ska bli gillestuga. Det dammar som bara den, och mitt helskägg gör det lite svårt för munskydden att sluta rätt kring andningsorganen...

IMG_20151023_122806.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151023_122812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilderna syns inte, har du lika grått skägg som tomten nu då? ;)
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Ok, jag fattar inte varför bilderna inte syns, jag kan se dem. Besvikna blir ni kanske då på att det inte var mitt skägg som de dokumenterat.

Lite gråare skägg kunde jag kanske leva med. Men jag tycker att det är smått fantastiskt vilken fet känsla betongdammet har. Jobbigast var nog att snoret började rinna, och att munskyddet då blev tämligen fyllt av snor...

Men, sådana här saker gör man väl inte för att ha en trevlig stund under tiden man gör det...Även om det iofs är ganska tillfredställande att åstadkomma saker själv. :)

Nytt försök med bilderna:

IMG_20151023_122806_scaled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151023_122812_scaled.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte hela golvet, men en start. Men värre blir väl att skotta ut massorna under betongen.
 
  • Gilla
Denzar och 2 till
  • Laddar…
tips, använd bilningsmaskinen även för att luckra upp massorna, det är mycket lättare att skotta bort dem då.
 
Grävfirman som ska gräva för dräneringen är senfärdig och har inte kommit än som utlovat. Så dräneringsprojektet står still. Men då kan man ju alltid jobba lite nere i källaren istället:

IMG_20151027_125356.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är nästan halva ytan i det som ska bli gillestuga/vardagsrum fri från betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.