Hej,
Först och främst är jag en lycklig man :). De kommer att dra in fiber till vårt hus och detta kom som en chock, helt oväntad och jag är hur glad som helst :D

Vi bor på landet och har cirka 1,5 mil till närmsta ort. Så när de ringde så skrek jag nästan i telefon... av glädje såklart.

Huset håller vi på att bygger nu, det stommonterades igår, och ytterväggarna kom färdiga och förberedda med apparatdosor i väggarna där el/tv/telefon skall sitta.

Jag hade från början tänkt traditionellt med en dosa för telefon (Telia jack) då vi använt detta för vanlig telefon och ADSL.

Ett jack för TV-antenn, tänkte köra med antenn på vinden... Boxer, Viasat eller Canaldigital, någon av dessa.

Sedan ett antal nätverksuttag som jag skulle koppla till en switch som fördelade ut inkommande ADSL.

Men nu när vi får fiber så är jag helt förvirrad av vilket system som jag skall välja eller hur jag skall tänka.

Nu kan jag få telefon, tv och data från samma leverantör. Men skall man välja detta och vilken mediacentral skall man kika på.

Tips och bra lösningar som ni har är guld värda... Sitter och söker/letar för fullt men vill ha er hjälp och era synpunkter.

Tack på förhand.
Tigerstierna
 
Vilken fiberleverantör får du. Troligen telia?

Enklast är att välja dubbla uttag i varje rum Stjärnnätet är enligt de bestämmelser fiberleverantören har mot dig.
 
titta på nätverksskolan längst upp här i teknik :)
 
Det viktigaste att börja med är att alla rör ska dras till en central punkt. När den biten är klar har du mycket större möjlighet att göra vad du vill med dessa apparatdosor.
Hur mycket av rören är dragna i serie redan, och hur mycket kan du få till ett stjärnnät?
 
Precis som Bjurran skriver: det är ett spridningsnät i stjärnform som du vill ha, dvs ett rör från varje uttag till en samlingsplats.

Vid denna denna samlingsplats sätter du upp en korskopplingspanel. Sen kopplar du in alla kablar från dina olika rum i denna panel. Då har du ett modernt nät där du själv kan välja vad du vill skicka till varje uttag: TV, telefon, data...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.