Hej!

Min första tråd på denna sida!

Vi ska igång i Maj och bygga ett lösvirkeshus i Umeå på Tavleliden. Huset blir på ett och ett halvt plan och med en boyta på 190 kvm och ett dubbelgarage.

Jobbar själv idag som snickare men blir tjänstledig från maj fram till nyår då beräknad inflytt är. Kommer ta hjälp att snickra ihop stommen av företaget jag jobbar åt idag, sedan färdigställa själv.

Huset är tänkt att drivas med låga energikostnader, så en platta med 400mm isolering, en yttervägg med 310mm isolering och ett tak med 600mm. Även fönster med ett u-värde på 0,8.

Så nu har man suttit hela vintern och ritat och funderat, men nu är allt klart.. Så nu är det bara att vänta bort snön! :)

Tänkte lägga upp lite bilder i denna tråd så fort bygget kommer igång.

Ha det kanon!
 
trevligt! jag kommer följa tråden med spänning! lycka till!
 
Redigerat av moderator:
Spännande:) vad har ni tänkt för uppvärmning?
Jag jobbar som snickare själv och ska börja bygga mitt tredje hus nu i höst, blir ca 250 kvm boyta + ihopbyggt dubbelgarage o pannrum.

Själv har jag räknat bort värmepump, tycker inte det är värt det....investeringskostnaden är för hög och binda upp sig mer på el känns fel.
 
jo, tänkte mig en frånluftsvärmepump.. har haft och beräknat på energikostnader och fått fram att uppvärmningen blir så pass liten att det inte är lönt att borra. dom nya pumparna är riktigt fina!

vars ska ni bygga någonstans?

Mvh
 
Ska bygga i Skellefteå , ska göra klart pappren till nya tomten till veckan.
Har då 20.000 kvm att röra mig på, ska nog stycka av ett par tomter brevid o sälja sen.
Blir bygga ny verkstad också.
 
Jag funderar starkt på att bygga bostadshuset i ett lite modernare sätt , kolla in www.bewi.no
Grymt U-värde och brandsäkert, klart att putsa på o en massa andra fördelar....
 
Du har ju även Masonite strax söder om Umeå som levererar produkter med
bra U-värde etc.....då stöder du ju Västerbotten dessutom :)
 
werty_ skrev:
Så här blir det!