Hej!

Min första tråd på denna sida!

Vi ska igång i Maj och bygga ett lösvirkeshus i Umeå på Tavleliden. Huset blir på ett och ett halvt plan och med en boyta på 190 kvm och ett dubbelgarage.

Jobbar själv idag som snickare men blir tjänstledig från maj fram till nyår då beräknad inflytt är. Kommer ta hjälp att snickra ihop stommen av företaget jag jobbar åt idag, sedan färdigställa själv.

Huset är tänkt att drivas med låga energikostnader, så en platta med 400mm isolering, en yttervägg med 310mm isolering och ett tak med 600mm. Även fönster med ett u-värde på 0,8.

Så nu har man suttit hela vintern och ritat och funderat, men nu är allt klart.. Så nu är det bara att vänta bort snön! :)

Tänkte lägga upp lite bilder i denna tråd så fort bygget kommer igång.

Ha det kanon!
 
trevligt! jag kommer följa tråden med spänning! lycka till!
 
Redigerat av moderator:
Spännande:) vad har ni tänkt för uppvärmning?
Jag jobbar som snickare själv och ska börja bygga mitt tredje hus nu i höst, blir ca 250 kvm boyta + ihopbyggt dubbelgarage o pannrum.

Själv har jag räknat bort värmepump, tycker inte det är värt det....investeringskostnaden är för hög och binda upp sig mer på el känns fel.
 
jo, tänkte mig en frånluftsvärmepump.. har haft och beräknat på energikostnader och fått fram att uppvärmningen blir så pass liten att det inte är lönt att borra. dom nya pumparna är riktigt fina!

vars ska ni bygga någonstans?

Mvh
 
Ska bygga i Skellefteå , ska göra klart pappren till nya tomten till veckan.
Har då 20.000 kvm att röra mig på, ska nog stycka av ett par tomter brevid o sälja sen.
Blir bygga ny verkstad också.
 
Jag funderar starkt på att bygga bostadshuset i ett lite modernare sätt , kolla in www.bewi.no
Grymt U-värde och brandsäkert, klart att putsa på o en massa andra fördelar....
 
Du har ju även Masonite strax söder om Umeå som levererar produkter med
bra U-värde etc.....då stöder du ju Västerbotten dessutom :)
 
werty_ skrev:
Så här blir det!

Kommer bli en fasad med dubbelfasspont, både liggande och stående.

Men snön den fortsätter bara att falla här i Umeå :(
Påminner mycket om myresjöhus "kornett". Jävligt fint hus tycker jag :)
 
Redigerat av moderator:
Tyvärr är Masonite lite för dyr. Det finns andra som levererar kvalitetsbalk till lägre pris..

Ja, vi var sugna på ett kornett, men valde att rita upp ett eget då vi inte tyckte att fönsterlösningarna var perfekt för området där huset ska stå, så då passade vi på att göra lite andra ändringar också.

Ingen som är sugen på att komma förbi med en grävare och avtäcka tomten? :)
 
Spännande! Såg jättefint ut!
Vi är oxå startgroparna. Här ännu lite längre ut (Luleå) är det oxå mkt snö kvar men så fort den är borta ska plattan gjutas. Lämnar in bygglovsansökan i veckan men då vi redan fått förhandsbesked bör det inte ta så länge!
Det blir 1 3/4 plan på ca. 270m2 + garagebyggnad med gästrum & förråd! Känns superspännande detta!!
 
Vad räknar ni med att slutsumman kommer att hamna på?
Jag drömmer just nu om att bygga mitt eget hus........ Om man gör det mesta själv, vad kan det kosta med lösvirke? Har tänkt mig ett enplanshus runt ca 200 m2, eller är det bättre att göra 1½ plans eller 2 plans?
Hur billigt kan man göra detta?
 
werty_ skrev:
Hej!

Min första tråd på denna sida!

Vi ska igång i Maj och bygga ett lösvirkeshus i Umeå på Tavleliden. Huset blir på ett och ett halvt plan och med en boyta på 190 kvm och ett dubbelgarage.

Jobbar själv idag som snickare men blir tjänstledig från maj fram till nyår då beräknad inflytt är. Kommer ta hjälp att snickra ihop stommen av företaget jag jobbar åt idag, sedan färdigställa själv.

Huset är tänkt att drivas med låga energikostnader, så en platta med 400mm isolering, en yttervägg med 310mm isolering och ett tak med 600mm. Även fönster med ett u-värde på 0,8.

Så nu har man suttit hela vintern och ritat och funderat, men nu är allt klart.. Så nu är det bara att vänta bort snön! :)

Tänkte lägga upp lite bilder i denna tråd så fort bygget kommer igång.

Ha det kanon!

Det ser ju bra ut....
Vad hade ni tänkt ha för konstruktion på plattan L,Le Le+ U ?
Och vilka fönster har ni tänkt använda?
Varför jag frågar är att jag snart ska bygga själv och jag inte hittar någon vettig konstruktion för platta på mark och 400 mm isolering. Sen så är det alltid rolig diskutera fönster :D
 
så, då var vi igång! kommer uppdatera flitigt med bilder så fort vi kommer igång med grunden.. tomten kommer att fyllas upp under veckan, sen är det bara att sätta igång!
 
Werty_, med tanke på sidan du länkar till har jag raderat bildlänkarna. Var snäll och lägg bilderna direkt hos oss när du berättar om ditt bygge för oss i forumet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.