27:e juli

Min fru och jag hade åkt söderut aftonen före för att hjälpa dotter och måg att sätta upp ett kombinerat vedbod och förråd. Vi fick dock punktering en mil innan målet så vi fick åka bärgningsbil sista biten. Det innebar att vi fick lägga förmiddagen på att jaga däck i ett semesterstängt Sverige.
Det skulle bli ett förråd med 28x145 timmerprofiler. Mågen, som jobbar med markentreprenad, hade klart avvägning och spikat ihop tomtvarvet.
Grundläggning för vedbod och förråd med timmerprofiler och byggvaror på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tyvärr så var byggbeskrivningen väldigt otydlig så såhär såg det ut när vi började,
Grundläggning av ett vedbod- och förrådsbygge i skogsglänta, timmer och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggprojekt med grundarbete för vedbod/förråd, första varvet av timmerprofiler lagt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då vi fått dit första varvet timmerprofil så insåg vi att allt var tokigt och satte oss ner för att fundera ut en lösning som innebar minsta möjliga demolering.
Början av bygget av ett vedbod och förråd med timmerprofiler på en grusunderlag, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lösningen blev att vi plockade bort ett lager betongstenar under bärlinan och sedan sågade ner bjälklaget halvt i halvt för att få golvet i rätt nivå.
Grundläggande stomme av ett vedbod och förråd under konstruktion i skogsmiljö med en man som arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter ett par varv kunde vi provisoriskt sätta upp de ribbor som skulle staga väggarna.
Två män framför halvfärdigt vedbod/förråd med timmerprofiler och upprättade stagribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så långt hann vi den eftermiddagen ( mannen till vänster är inte jag, jag finns inte med på någon bild).
 
  • Gilla
Najtråden
  • Laddar…
28/7

Denna dag kom alla timmerprofiler upp och taket väntade.

Timrade väggar med synligt jack i mittenväggen och en stege framför konstruktionen, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När vi sågade upp för takåsarna upptäckte vi att något var fel. Om ni tittar på mittenväggen ser ni att den har ett jack. Eftersom det var olika taklutning på fram- och baksidan så ser man att vi hade vänt på de två översta timmerbitarna. Detta upptäckte inte vi det inte förrän vi sågat ut för topptakåsen, och då var det försent. Flera timmar gick åt för att hyvla taklutningen på gavlar och mellanvägg.

Trähus under konstruktion med synlig mittenvägg där två timmerprofiler är felvända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi lyckats rikta lutningen.

Två personer målar vindskivor och takfotsbrädor vid ett bygge i ett soligt landskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målningsavdelningen var klar med vindskivor och takfotsbrädor och attackerar nu dörrarna.

Trähustomt utan tak i ett skogslandskap med en felplacerad timmerbit i mittenväggen och en stege lutad mot bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom vi hade beställt lördagsmiddag på ett värdshus ute i bushen var vi tvungna avsluta för dagen när vi fått upp en takstol.
 
  • Gilla
Najtråden
  • Laddar…
29/7

Ser att jag var lite snabb med lördagsmiddagen. Detta inlägget behandlar lördagen.

En träkonstruktion av ett hus med pågående takarbete under en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna dag satte vi kvarvarande takåsar, satte upp vindskivor och spikade rotet.

Nybyggd timmerbod med pågående takarbete och underlagspapp, omgivet av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hann även klistra och spika underlagspappen på framsidan innan festkläderna åkte på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Najtråden
  • Laddar…
30/7

Söndagen bjöd på någorlunda bra väder så frugan och jag tog eftermiddan ledig då Dan Andersson-veckan hade startat,

Träskjul under konstruktion med nya underlagspapp och takfotsbrädor monterade, stående stege vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hann dock spika rotet även på baksidan.

Person monterar takfotsbräda på en nästan färdigbyggd vedbod med varierande träfärg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och även få på underlagspappen samt montera takfotsbrädorna.



Vi åkte till Skattlösberg (nära Luossa-stugan) där Saxdalens Manskör framförde sångspelet "Helgdagskväll vid timmerkojan". Råkade sätta mej på ett myrsamhälle som var gömt i mossan, men hade för övrigt en trevlig eftermiddag med underhållning och kolbullar.
 
  • Gilla
Najtråden och 4 till
  • Laddar…
31/7

Har nu fått lite mer färg på förrådet.

Nyfärgat grått förråd med öppen vedbod och stege lutad mot taket, omringat av natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nymålat grått förråd med nedfälld stege och målarutrustning intill en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Ett gråmålat förråd till höger i bilden med en stege lutad mot det och ett hus i bakgrunden omringat av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Inre hörnet av ett vedskjul under konstruktion med träplank och hammare på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då jag blev ensam denna dag så började (och avslutade) jag med golvet i blivande vedboden.
 
  • Gilla
Najtråden och 1 till
  • Laddar…
1/8

Denna dag var bara jag och frugan hemma. Vår dotter hade börjat om jobba efter semestern och mågen hade åkt och hjälpt sina föräldrar som fått en vattenläcka.

Person installerar dörr till vedbod, stege lutad mot vedbod i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målningsarbetet fortskrider.

Röd trävilla med vita fönster och veranda vid en damm med näckrosor, under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då vi inte kände för att laga mat så åkte vi till Nyfors Handel som förutom specerier även har restaurang både inne och ute samt kanotuthyrning. En härlig lunch förtärdes i solskenet på altanen.

Halvfärdigt grått skjul med blå dörr och utan golv, verktyg syns stående intill bygget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att få avbrott i golvspikningen (fast med skruv) i förrådsdelen så monterades dörren till vedboden.
 
  • Gilla
Najtråden
  • Laddar…
2/8

Sista dagen av vårt besök.

Inre delen av ett bygge med trägolv och väggar, grå målning på utsidan syns delvis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvet skulle göras färdigt.

Nybyggt träskjul med grå väggar och blå dörr under konstruktion, golvet synligt och delvis målat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Andra målningsvarvet skulle slutföras.

Osammanhängande bild av ett halvfärdigt skjul med öppen dörr och otydliga detaljer, verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Var så utarbetad så jag kunde inte hålla kameran stilla. Upptäckte det för sent.
Men misströsta inte. fler bilder kommer.
 
  • Gilla
Najtråden
  • Laddar…
Just nu

Slutligen fick jag de sista bilderna.

Renoverat uthus med nytt shingeltak, blå dörrar och takavvattning i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Dörrar monterade, målning färdigställd, shingeltaket på plats och takavvattningen uppsatt.

Nybyggd förrådsbyggnad med blå dörrar, målad vit, shingeltak och takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nybyggt grått förråd med dubbeldörrar, färdigmålat och med svart shingeltak och takavvattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas ni har haft glädje av bilderna.
 
  • Gilla
Dinoo74 och 3 till
  • Laddar…
Bra jobbat (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.