Vi kom hem ikväll efter en helg på landet, och blev gråtfärdiga när vi äntligen, på nära håll, kunde studera slutresultatet i vårt badrum. Badrumsrenoveringen har pågått i 8 veckor och utförts av en godkänd firma, medlemmar i allt man måste vara som proffessionell badrumsrenoverare. Vi har själva köpt in materialet, allt av hösta klass; Höganäs kakel och klinker, Gustavsbergs porslin och FMM blandare. Allt enkelt och rent utan konstigheter.  Vi har haft mycket höga förväntningar!

Tyvärr är helhetsintrycket i badrummet katastrof. Plattsättaren har inte haft den precisionen som krävs för vårt knivskarpa kakel. Man blir nästan yr; för det är vågigt åt alla håll. Plattsättaren har satt plattorna helt på fri hand, vilket antagligen är praxis bland yrkesmän. Men då krävs väl visst ögonmått?

Nu står vi här med ett badrum som vi inte vill gå in i. Vad gör vi?? Helst skulle vi vilja riva ner tre av fyra väggar.
Argumenten att anlita hantverkare är ju att det ska både gå fortare och bli snyggare än om man hade gjort det själv. Nu ska vi betala 80 tkr för något som tagit lång tid och som blivit betydligt sämre än om vi gjort det själva.

Vi kommer självklart klaga, men hur långt kommer man? Vem ska avgöra om plattsättningen håller måttet?
 
Kan du posta en bild på det?

/Kent
 
Hur har det gått för er?
Vi har hamnat i en liknande situation där köksföretaget gjort massor av småmissar med såväl bänkskivor, luckor, lådor, kaklat snett mm. De vägrar svara på våra mail och samtal. Kan man gå vidare med sånt här och vart vänder man sig? Jag bor i Sthlm.
 
Vi har tillkallat företaget som nu varit och fotograferat de missar vi ansett att de gjort. Inget medgivande att det inte ser bra ut, men inte heller säger de att vi har fel. Vi väntar nu på att de ska åtgärda det som går att åtgärda och sen får vi se hur de bemöter våra krav på prisreduktion. Det känns inte bra. Vi är egentligen inte intresserade av att det ska bli billigare, vi vill ju helst att det ska se bra ut. Vi ska ju leva med det här duschrummet i 30 år eller så...

Jag har försökt att fotografera, men det är inte så lätt att fånga helhetsintrycket. Jag gör ett försök att lägga in några bilder.

 
  • Bild1107_004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man kanske den ojämna anslutningen mot golvet. Väggplattorna lutar utåt i nederkant.
 
  • Bild1107_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut runt fönstret. Här trodde han som besiktade från företaget att man kanske kan åtgärda med att bättra på fogningen.
 
  • Bild1107_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Näe fy, det där ser inte bra ut! Förstår verkligen att ni är missnöjda!
Gör om och gör rätt, slarviga plattsättare!
 
Eva N>Jag tycker det ser väldigt ojämnt ut, vad är det för underlag egentligen?

/Kent
 
Det är lättbetongväggar, och eftersom kakelfixet innehöll asbest tvingades vi bekosta "industrisanering" av väggarna, vilket resulterade i ett otroligt fint, slätt underlag, och borde ha varit en dröm för plattsättaren. Vi har ett välbyggt hus från 60-talet där alla väggar och hörn är räta. Den plattsättning som fanns (ursprunglig), som vi nu tagit bort, var väldigt fint gjort. Nu uppskattar vi att vi har vårt andra badrum kvar i originalskick.

Plattsättaren ägnade väldigt mycket tid till spackling, lager på lager. Vi undrade om han glömde från gång till gång, att han redan spacklat klart.

Jag tycker dock inte dessa bilder visar upplevelsen av hur väggen buktar och hur det svänger. Kanske kan jag senare under kvällen visa med nya bilder.

Tack för ert engagemang.
 
varför har han inte använt kakellist i hörnen, ville ni inte ha det?
 
Hej!

Förstår helt ert missnöje. jag undrar oxå varför man inte har använt kakellister till hörnen som vid fönstret. Har ni avstått från det?

Stå på er!

// Snäckan
 
K
På första bilden (vid elementet) så ser man att fogningen är bedrövlig. Vad har han gjort i hörnet? Hårdfog? Eller en totalt misslyckad mjukfog?

Fönsterbilden blev jag fasen ledsen av att se. Även om ni hade avstått från kakellister (som tidigare undrade) så ska det inte se ut så där!

Jag förstår verkligen att ni är missnöjda :-[
 
K
Såg nu också att han dessutom gjort en "snabbskärning" till höger i fönstret dvs. han har skurit ner ett plattrad på bredden. Tråkigt :-[
 
Diskussion med företaget pågår. Det finns i princip inget att göra för att snygga till alla fel, om man inte ska börja om från början. Just nu känns det som det blivit mer skada än nytta att renovera. Vet inte hur länge vi kommer att stå ut med att se eländet. Kan någon tala om hur en plattsättare med 30 års erfarenhet kan få till detta?
 
  • Bild1112_007.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
30 års erfarenhet? Av vaddå? Han kanske är plattsättare nu, men har 30 års erfarenhet som truckförare eller nåt ::)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.