:D
Hej! Vi står inför vårt största projekt någonsin och jag tror det är bra att vi har varit gifta länge och är stabila i vårt förhållande :) . Egentligen började det hela för ett par år sedan när vi äntligen kontaktade en arkitekt, en kvalitetsansvarig och en besiktningsman. Det tog sin lilla tid men bygglov blev klart 2006 med ett tillägg 2007 och en liten förändring 2008.

Huset är byggt 1972 i 1 1/2 plan och vi ska bygga till och om. Vi ska minska ner vårt elbehov ... vi kommer att ha luft/vatten med golvvärme i bottenplan och någon typ av element på ovanvåningen. Huset förlängs med 8 meter varav det mesta blir garage men också ett bostadsrum (bottenplan). På ovanvåningen förlänger vi huset 4 m (alla barn ska få egna rum) och de sista 4 metrarna ska bli vinterträdgård av typen växthus.

Lite kaxigt har vi kompletterat för 3 braskaminer varav en skall vara dubbelpipig och byggas mot gamla gaveln, och då blir det kamin i befintliga vardagsrummet och gränsen mellan det gamla och nya allrummet på ovanvåningen. Vårt vinterbonade uterum ska få en annan skorstenslösning och kamin.

På ovanvåningen skall också en fönsterkupa (dubbel) byggas och den kommer att sträcka sig "över" två sovrum längs med huset. På nedervåningen skall kök byta plats med tvättstuga och det gamla lekrummet skall bli matsal med altandörrar ut på kommande vinterbonade uterummet som jag tror kommer att bli vår favvoplats.

Sist och om vi har råd så ska befintlig långsmal toalett med duschkabin i ena änden och badkar i andra delas upp i två och kompletteras med en wc-stol och ett handfat och ett snillrikt garderobsutrymme som står i förbindelse med tvättstugan. Får jag som jag vill och vi klarar våtrumsregler så skall tvättstugans garderober vara genomgående ut till hallen så att alla kan plocka tvätt direkt på morgonen på väg in till toaletten.

Om jag uppfattat denna sajt rätt så är det okej att typ blogga om sitt projekt och hoppas på feedback och utbyta erfarenhet och tankar. Från början hade vi tänkt anlita en generalentreprenör men insåg att prislappen skulle bli orimlig och vår tanke är att blanda nytta och gammalt och eftersom det ändå blev vi som blev byggherrar är jag nu inköpsansvarig. Fn letar jag kantelement av formen U och har hittat ett par intrassanta som vi tillfrågar: Tjällden och Supergrund. Det blir billigare att ta det direkt av dem än att gå via ortens bygghandel.

Tacksam för feedback och svar när jag förtvivlat kommer att vråla ut mina frågor. Ha det gott alla! Gamelon
 
Vi har köpt in grundbultarna: arkitektritningar, konstruktionsritningar, bygglov, byggsamråd, byggstartsanmälan etc. Nota bene: vi har ringt vårt försäkringsbolag och informerat om planerna och fått en ynka summa till att betala på vår husförsäkring men allt nytt finns redan med !!!

Vi har ringt elverket, televerket och VA och alla har varit här och ritat streck och grejer i marken. Tekniska avd på kommunen har varit och gjort utsättning. Jag "trillade" över en bekants före detta man som har en grävare ... och är en händig och noggrann sådan. Han har grävt, han har fyllt på markgrus o duk mm och paddat och grävt i halva trädgården för dragning av dagvattenledningar och flyttat en brunn och inte minst grävt upp allt buskage vi hade på framkörslan förut och fört det till tippen. Plus att han varit ett jättebra bollplank vid olika funderingar.

Dessutom har han tänkt till lite extra ... så ett rör ligger nedgrävt och draget fram till elskåpet ifall vi får fiberkablar i området (han kollade med kommunen och det ligger i snar framtid ifall vi är intresserade - nu är vi iaf förberedda och slipper gräva upp halva tomten en gång till). Vatten i vårt stora garage ska vi inte ha ... för då tillkommer avlopp, oljeavskiljare och hela fadderuttan ... men denne man kom på att vi kunde dra vatten till en utkastare ... så det har han gjort. Och efter att ha funderat på ett par tre olika alternativ enades vi om att det bästa var att ansluta inne i nuvarande tvättstuga (i den del som kommer att vara "orörd" och bli en kombination av skafferi och pannrum) men då var vi tvungna att borra genom väggen/sockeln och gå på befintlig nordlig utkastares extra invändig anslutning. MEN då upptäcktes att vi har fukt i det hörnet.

Och just fukt har vi inte problem med i övrigt ... under matjorden ligger flera meter sand - vi bor på gammal havsbotten. Så dräneringsrör har vi kunnat skippa även om vi valde att byta ut gamla dagvattenrör i betong från nordliga änden på uterummet eftersom andra sidan av uterummet ändå får nya och i det kvarvarande gamla betongröret endast kommer en liten del av husets totala mängd = vi klarar läckor i betongröret utan problem.

Ja timmen är sen och mitt bröd är snart klart så jag sätter punkten här. Hade tänkt berätta mer om min inköpslista och upplägget framöver. Kanske borde jag fixa en hemsida - men jag vet inte om jag vill lära mig ännu mer nytt. Det räcker med denna byggvärld som jag sakta sakta men säkert börjar få insikt och kunskap om. Och faktiskt kunna "se" framför mig hur det ska gå till. * ha ha * idag hade jag en pratstund med ett par byggare utanför ett större varuhus ... de höll på att förbereda inför gjutning och just nu fokuserar jag på det. Imorgon har jag ett annat bygge som jag ska stanna till vid och luska. Hoppas ingen trär på mig en vit särk och transporterar bort mig ;-)
God natt och ha det gött!
Gamelon ... trött men glad :) ... efter flera timmars byggmangling ... fortfarande räknandes på armeringsjärn D12, armeringsnät D6 och u-element och cellplast. Ett par steg närmare verklighetens utfall mot det planerade :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.