Håller på att bygga ett kök. Ska ha spotar i gipstaket (tänkte lyfta på isoleringen på vinden för att få in pottorna) och vill ha samma ljus över bänkarna i någon form. Tex led-spottar.

Har någon en rekommendation om några trevliga varmvita spottar? Elektrikern föreslog några som bara byggde ca 6-7 cm på höjden där pottor ingick och matchande puckar fanns men de kostade massor. Typ 860 spänn styck! :(

De jag tittat på på hornbach kostade knappt hälften men var högre, utan pottor och vet ej vad de skulle kunna kompletteras med till bänkbelysning.

Idéer? Jag lär inte hinna beställa från Kina eller så men slipper gärna betala 20 000.
 
Hej.

Jag kan inte bedöma om 860kr är dyrt. Det beror på antal Lumen du får (ljusmängd). Om du önskar varm vitt så finns de LED spottar med en färgtemperatur på 2500 Kelvin, vilket anses vara varm vitt när det gäller LED.

Jag måste påpeka att LED lampor är svårt att tillverka med en specifik färgtemperatur. Köper du en mängd LED lampor på 2500K så kommer du att ser skillnaden i färg (även om du köper Osram) så det gäller att blanda dem lite.

860kr behövs inte vara dyrt beroende på antal Lumen, märke om de ska vara dimbar eller ej och antal lampor du köper. Får du ingen mängdrabatt (20%) när man handlar för 20.000kr så skulle jag förhandla priset med en annan grossist.

Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
 
Vad sätter tidsgränsen att handla från Kina? Har jag fattat saken rätt tar det inte alldeles för lång tid att beställa?
 
Hej Christian.

Beställer man från Kina kan det tar 3 veckor (för mig när jag beställer från HK). Problemet är att det blir svårt med garanti (man kan igentligen säga att man inte har garanti). Inte bara garanti på brinntid men även garanti på antal Lumen och färgtemperatur.

Beställer man ett provexemplar som man tycker om vill det inte säga att du kommer att få exakt samma sak när du storhandlar.

Förutom det betalar man import och tull avgifter. Jag skulle avråda från att beställa större mängder om man inte är beredd att åka dit själv.

Med vänliga hälsningar,
Sebastiaan
 
Jag skulle nog säga att jag skulle avråda ifrån att handla för hutlösa priser i Sverige.
Väldigt många handlar därifrån, får lampor som antagligen är samma som säljs i Sverige, och betalar 1/10-1/15 av priset. När det är så billigt inser man hur sjukt rånad man blir att handla här, istället för utomlands. Dessutom kan man utan problem köpa dubbelt så många som man behöver, och ändå tjäna grova pengar.
 
Jag kör med dessa i mitt köks tak.
http://nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%225watt%20Downlight%20Paket%22/SubProducts/%221st%205Watt%20Downlight%20Paket%22&ChangeAction=SelectSubProduct
Man kan tycka att dom är dyra men man får både dimmer och transformator och kabel med.
Färgtemp är riktigt bra på dessa. Jämför man med dom jag köpt från kina så är det stor skillnad.
Har den starkare modellen. 7.5 w i vardagsrummet och den ger riktigt bra ljus
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag kör med dessa i mitt köks tak.
[länk]
Man kan tycka att dom är dyra men man får både dimmer och transformator och kabel med.
Färgtemp är riktigt bra på dessa. Jämför man med dom jag köpt från kina så är det stor skillnad.
Har den starkare modellen. 7.5 w i vardagsrummet och den ger riktigt bra ljus
De ser ut som de jag tittade på på Hornbach. :) Det priset går väl att betala om de är vettiga. De jag kollade på var på omkring 7,5 watt tror jag. Om jag förstått det rätt säger inte effekten så mycket när det gäller led eftersom mängden ljus per watt skiljer sig mycket. Men jag är rookie på området.


Sebastian: Det var bra info du hade. Förhandla med grossist säger du. Går det? Vilka är grossisterna för led-belysning?
 
Redigerat:
Hm! Den jag köpte på prov är kanske lite overkill?

7,5 watt, 420 lumen och 700 mA (350 verkar vara standard)? Hur många lumen är önskvärt om man ska ha sju stycken i taket? Vill man ha svagare ljus från en bänkbelysning? I så fall hur mycket?
 
Redigerat:
Andreas_Hansson skrev:
Jag kör med dessa i mitt köks tak.
[länk]
Man kan tycka att dom är dyra men man får både dimmer och transformator och kabel med.
Färgtemp är riktigt bra på dessa. Jämför man med dom jag köpt från kina så är det stor skillnad.
Har den starkare modellen. 7.5 w i vardagsrummet och den ger riktigt bra ljus

Dessa ser väldigt intressanta ut, både ur ljus och inbyggnadsdjup. Jag letar efter LED spottar till hallen i nya huset som är L-formad. Har i dag 8 st Vingas halogen 50W i köket med 35W isatta och är väldigt nöjd med ljuset och inbyggnadsdjupet på 60mm. Har du någon bild på hur du grupperat dina ?
mvh
Michael
 
Kan tipsa om dessa.

Satte ett gäng i köket och de lyser minst lika starkt som 50W halogen som sitter intill. Färgen är helt OK, till och med Hustrun som hatar LED är (nästan) nöjd.
 
Hej.
Nu är spotlightsen inkopplade och klara, herrejävlar vilken skillnad det blev. De förra LED spottarna som satt Var fabrikat Hide-a-lite http://www.hidealite.se/svenska/led/ljuskallor/7452052-spot-trio-pf-mr16-v-vit.html Det står på deras sida (nu vet jag inte om dessa ändrat utformning) Men spridningsvinkel och Lumen tycker jag definitivt inte stämma överens som de anger på sidan. De har lyst med ett blå-aktigt sken och någon armatur hade nästan lila sken. Se bilderna nedan.

De nya som jag kopplat in är Designlight p-131 och kan jämföras med 12v cirka 30W i mina ögon. De når inte riktigt fram till 35W(jag kanske är för kritisk?)
De lyser definitivt bättre än 230V 50W ljuskällor. Ljuset är lika "krispigt" som 12V halogen lampor och är över förväntan.
Har försökt ta så bra bilder jag kunnat med mobilen. Den första bilden är före,andra efter,3:e före och den sista efter. Kostnad för mig med goda kontakter, 500:- per ljuskälla och cirka 300:- per converter. Total kostnad 3600:- (ink moms)

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.