C
Har börjat tröttna på antalet bockapparater man behöver och funderar på om det finns några vettiga universalbockare, dvs. med utbytbara backar? Behöver så klart klara de vanliga dimensionerna 12, 15 och 22 mm och sen är planen att börja byta stammarna till kompositrör och då är det ju andra dimensioner, 16, 20 osv.

Vad använder ni som ni är nöjda med?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
B
Brukar låna fromax och rigid. För dyr för att köpa privat kan jag tycka, men de funkar bra.

Om det är jobb som ska vara i pannrum och liknande, hade jag satsat på pressverktyg istället, och kört med pressrördelar istället för att bocka.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
B BSOD skrev:
Brukar låna fromax och rigid. För dyr för att köpa privat kan jag tycka, men de funkar bra.
Håller med om priset, lite off limits för en hempulare. Har sett att Ridgid har universalbockare av den typen där man pumpar fram backen. Men då är man uppe i femsiffriga belopp... Har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag tror att det dessutom är en mer traditionell bockare med spak jag är ute efter.

Nä, det är synliga installationer så kopplingar istället för böjar är inte ett alternativ.
 
Spana tyska ebay skulle jag göra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Har börjat tröttna på antalet bockapparater man behöver och funderar på om det finns några vettiga universalbockare, dvs. med utbytbara backar? Behöver så klart klara de vanliga dimensionerna 12, 15 och 22 mm och sen är planen att börja byta stammarna till kompositrör och då är det ju andra dimensioner, 16, 20 osv.

Vad använder ni som ni är nöjda med?
Samma här.
För en del år sedan köpte jag denna på Jula för typ 350 kr. Ett av de bästa köp jag gjort.
Nu har de bara skräp på Jula så du får handla här tex
https://www.amazon.se/Silverline-MS...icXNhIjoiMy40NCIsInFzcCI6IjEuNTkifQ==&sr=8-12
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har någon liknande, men även en back för 12 mm. Den böjer 22 mm av vissa kopparrör utan problem. Hårda kopparör finns i olika hårdhetsklasser tydligen...
 
M -MH- skrev:
Har någon liknande, men även en back för 12 mm. Den böjer 22 mm av vissa kopparrör utan problem. Hårda kopparör finns i olika hårdhetsklasser tydligen...
Jag brukar glödga rören men det går ev ändå.
 
C
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tackar för alla tips!
Det jag såg framför mig när jag skrev universal var dock snarare något liknande detta:

[bild]
[länk]

Fast kanske helst en traditionell handhållen variant då.
Och hur är det med imperialisterna, är tumstorlekar på kopparrör egentligen mm, dvs. är t.ex. 22 mm identiskt med det de kallar 3/4"?

Konversion från tum till metrisk är knepigt, särskilt eftersom amerikanerna sällan använder sig av faktiska mått. 3/4 motsvarar 19mm men ett metallrör med dimensionen 3/4 har ett ytterdiiametern 1,05 tum och innerdiametern 0,804 tum. I vissa fall överrensstämmer de nominalla amerikanska måtten med de faktiska metriska måtten: Skickar med en länk: Standard pipe dimensions
 
C
H Huzzbutt skrev:
men ett metallrör med dimensionen 3/4 har ett ytterdiiametern 1,05 tum och innerdiametern 0,804 tum
Nä precis, det är en riktig djungel det där. Men jag får för mig någonstans att amerikanerna faktiskt har exakt samma dimensioner som vi på just installationskopparrör, fast de benämner dem i tumstorlekar?
I produktbeskrivningen ovan står t.ex.:

Lista över nyckelstorlekar i tum och millimeter.

Nu saknas då förvisso 15 mm, men annars, passar den till vanliga svenska kopparrör?
Eller är det bara en översättningskråka?
Kanske dumt att chansa. Det är hur som helst något sådant jag tror jag är ute efter.
 
C cpalm skrev:
Tackar för alla tips!
Det jag såg framför mig när jag skrev universal var dock snarare något liknande detta:

[bild]
[länk]

Fast kanske helst en traditionell handhållen variant då.
Och hur är det med imperialisterna, är tumstorlekar på kopparrör egentligen mm, dvs. är t.ex. 22 mm identiskt med det de kallar 3/4"?
Den jag länkade till går att sätta fast i ett skruvstäd om man vill. Har aldrig riktigt sett behovet dock.
 
C
K karlmb skrev:
Den jag länkade till går att sätta fast i ett skruvstäd om man vill. Har aldrig riktigt sett behovet dock.
Näe, har väl i och för sig satt mina i skruvstädet ibland. Gör det lättare att finlira när man inte har tre händer.

Men det var alltså inte den funktionen jag var ute efter, utan en bock med utbytbara backar så att man inte behöver en egen separat bock för varje rördimension.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sa jag inte Tyskland? Där får man det man beställer, står de 14mm är det 14mm :cool:
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.