Nu börjar det som sagt bli lite mörkt och tråkigt på helgerna så jag tänkte bygga upp min bilbana igen. Den har under åren blivit ganska lång och trafon jag har till den orkar inte riktigt.
Är det nån som har ett bra förslag på trafo som skulle kunna passa till banan?
 
Men om det beror på att banan är lång så hjälper det väl inte med en trafo som lämnar mer. I så fall så är det ju mer spänning du behöver. Fast då får bilarna för hög spänning när de är när matningen.

Borde det inte vara bättre att ordna fler matningspunkter, och kraftiga kablar.

Jag vet att lite mer "seriösa" bilbanor kör med bilbatterier för att kunna ge hög toppström. Bilarna där kan tydligen dra uppmot 40A i någon sekund eller två, har man då 6 eller 8 spår...
 
Om du skaffar en trafo med bättre prestanda så får du väl uppgradera "fartkontrollerna" också, de lär knappast klara en trafo med bättre "kräm".

Om du har problem med "orken" så är nog hempularens tips om flera matningspunkter det som du skall använda dig av. Gissar att din bilbana består av en "massa" små bitar som du monterar ihop. Ju längre man bygger en sådan bana desto fler skarvar mellan bandelarna blir det och med dessa ökar risken med dålig kontakt mm mm.
 
Det jag menar egentligen är ju att jag är ute efter en trafo eller fler (lite klumpigt formulerat från början) som orkar driva bilarna i någorlunda lika konstant fart banan runt. Jag har i ett läge redan "bytt" upp mig från orginaltrafo men som det är nu så går bilarna ner i halva hastigheten längst bort från trafon så frågan är ju då om jag kan använda mig av en bandel med inkoppling av ström även på "andra halvan" av banan så att två trafos försörjer hela banan eller om det finns utprovade trafos som orkar driva. Volten är densamma i banan var man är mäter.

Jag har bara två spår men hyggligt lång så bilbatteri vette sjutton om jag behöver.

Men alltså, jag är inte så hemma på bilbana mer än att leka med den så får man ut det man kräver av två trafos så är det ju kanon.
 
Redigerat:
Tror att det räcker med flera matningspunkter utefter spåren (med rätt polaritet). Du har väl ett handmanövrerat gasreglage monterat efter transformatorn? Att då ha flera transformatorer som matar var sin del av banan fungerar väl inte då......

Ta och dra extra kablar från din ordinarie matningspunkt till en eller flera nya punkter utefter banan så kommer du att få bättre fart på bilarna då kabeln ger mindre "strömbortfall" än alla skarvarna i bandelarna.
 
Jag håller med hempularen och roli, din transformator duger nog, men du behöver fler matningspunkter. Strömmen ska inte behöva gå genom hela banan för att nå bilarna när de är längst bort. Nya matningspunkter kopplas alltså in parallellt med den matrning du redan har, med lämpligt dimensionerade kablar.

/Hasse
 
Är inte du elektriker, du borde väl veta vad som händer med för långa kabel-/ledningslängder. Inte illa menat men det är ju el det handlar om.

Dubbla trafos lär ju inte funka eftersom fartregleringen ligger efter trafo.
Enda lösningen är som flera skrivit att mata på flera ställen, kraftigare trafo gör ju varken till eller ifrån eftersom det är resistansen i banan som är problemet.
 
nsiak skrev:
Är inte du elektriker, du borde väl veta vad som händer med för långa kabel-/ledningslängder. Inte illa menat men det är ju el det handlar om.

Dubbla trafos lär ju inte funka eftersom fartregleringen ligger efter trafo.
Enda lösningen är som flera skrivit att mata på flera ställen, kraftigare trafo gör ju varken till eller ifrån eftersom det är resistansen i banan som är problemet.
Det är mikro el det handlar om......finns annat folk som arbetar med sånt dagligen ;)

Ja, det är så självklart när folk förklarar men allt som oftast så är det hjärnstillestånd när man låst sig på en idé :blushing:
 
Om du ska ha flera trafos, hur hade du tänkt dig att reglera farten.

Problemet är lika som med lågvoltshalogen och långa kablar, det måste finnas area till det längst bort.

Protte
 
prototypen skrev:
Om du ska ha flera trafos, hur hade du tänkt dig att reglera farten.

Problemet är lika som med lågvoltshalogen och långa kablar, det måste finnas area till det längst bort.

Protte
Nä saken var ju den att jag tänkte två trafos i varsin ända av banan istället för kabeldragning från en trafo för att få lite mer "kräm" i andra ändan.
 
Det roligast är ju att jag igår satt och skakade på huvudet över den tråden där någon funderade på att sätta 2 st 150W trafos istället för en 300w till belysning.....ptjuuu :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.