Vi har en brunn på tomten och vi tänkte utnyttja vattnet för bevattning, biltvätt och liknande.

Frågan är bara vilken pump som passar till detta. Jag vill att pumpen ska starta automatiskt när man öppnar kranen. Jag kommer också vilja ha ett partikelfilter före pumpen.

Vad är smartaste köp?

Förutom detta undrar jag var man hittar slang för permanent nedgrävning?

/Björn


 
En hydropress låter väl som ett bra alternativ. (kombinerad pump och tank) kostar från 1000-1500 och uppåt.
PEM-slang är väl standard som nedgrävd vattenledning. Finns i många olika dimensioner och att köpa på i princip alla byggvaruhus och alla VVS firmor.
 
Men hur funkar detdär med att pumpen startar när man öppnar kranen?

Vad är fördelen med att ha tank?

/Björn
 
Tanken innehåller en del luft och resten vatten. Pumpen fyller tanken med vatten vilket komprimerar luften till ett förinställt tryck, t.ex 3 kg. När du sedan öppnar kranen trycker den komprimerade luften ut vattnet i kranen med samma tryck. När tillräckligt mycket vatten tappats ur så att trycket i tanken sjunkit till ett förutbestämt värde, t.ex. 1.5 kg så startar pumpen igen och återfyller tanken med vatten.
Fördelen är att man alltid har jämnt tryck i kranen och att pumpen inte behöver starta och stanna varje gång man tappar lite vatten.

/T
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.