Hej!

Jag är nybliven ägare till en kåk från 1958, trästomme med tegelfasad och full källare. För att ha någonstans att stuva in ungarna så behöver vi bygga ut med några sovrum. Det handlar om ca 30 kvm.

Vilken byggteknik är då vettigast att välja, både med tanke på teknik och estetik?

Eftersom vi numera bor i den delen av vårt avlånga land där man helst bygger i trä, så ligger det när till hands att välja just det. Släkten ligger på och tycker att det är enklast – det finns en hel del praktiskt träkunnande när till hands. Men jag är en aning skeptiskt. Inte minst p.g.a. av de diffspärrar man plastar in i nya träbyggnader. En del jämställer det med att ”bo i en plastpåse”.

Och hur funkar en sådan tät tillbyggnad det ihop med övriga huset, som förstås har självdrag? Finns det risk att störa den fina balans som vårt pigga huset har idag?

Innan vi föll för vårt nygamla hus så hade vi egentligen planer på att bygga nytt i betong eller lättbetong. Och först tänkte jag att det kunde funka med en utbyggnad i lättbetongsblock. Men hur funkar den tekniken med vår trästomme, egentligen? Estetiskt hade det förstås blivit bra med en putsad betongutbyggnad ihop med det gamla teglet.

En god tanke är väl kanske att bygga som innan, men det är inte helt enkelt att få ett nytt tegel att passa in och jag vet inte heller om det är ekonomiskt att tegla upp en ny fasad. I så fall kanske man borde putsa eller säckskura, men det blir ju kaka på kaka.

Tacksam för vägledning!
Pajthor
 
min åsikt är att kan du inte få tag på precis lika tegel så är det snygggare att bryta av med annan teknik annars ser det väldigt tillbyggt ut. Men putsat med befintligt tegel kan nog bli väldigt snyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.