Nu har jag snart sålt min ena bil och då är det dags att köpa en annan andrabil.
Kör primärt med elbil men den kan inte och kommer inte kunna täcka alla behoven jag har, och de är viktiga behov. Skall ha den till Cyklarna, sopor, köra ut långt i skogen och plocka svamp. Ja ni förstår, sånt jag inte vill eller kan göra med en elbil utan krok =)

Det vettigaste hade varit att hitta en med 3 sits, och då försvinner nästan alla skåpisar i den minsta storleken typ caddystorlek.
För att få mer att välja på kan man ju hoppa upp på nästa storlek, typ trafic och vivaro storlek.

Men skåpbilar är ju en djungel, det är ju en kategori som verkar hata sina bilar (majoriteten) när man ser skicket.

Vad skall man välja om man har dessa krav. Kan hoppa över "krav" på 3 sitsig utan det är en bonus.
Max 30 000 kr (går att dra upp till 35)
Skjutdörrar, och som på caddy 2 dörrhalvor bak (vägrar ha en bagagelucka rakt upp)
skall kunna fixa en ramp för att rulla upp mindre elfordon (3 hjulig elmoppe)
Framförallt skall den vara driftsäker, enklare fel är ok motorproblem är inte ok. Den skall klara av en resa i augusti på minst 60 mil i sträck.

Ja just det, skatten är ju skitsvår. Den får inte vara på typ 8 och upp. Får väl svälja att man kommer få en på runt 5tusen om året, men den kommer ställas av en del perioder när man kör mindre.

Så vilket märke är bäst?
 
Jag kör själv en vivaro (bussvarianten med 3, 6 eller 9 sittplatser). Otroligt praktiskt bil. Men dom är ju erkännt klena i växellåda och hjulupphängning, så skulle jag satsa på en billig långmilare hade jag nog tittat på Toyota eller Volkswagen.
Problemet är väl att alla gamla billiga modeller köps upp och exporteras till Afrika, så det kan vara svårt att hitta något körbart i de lägre prisklasserna.
 
useless useless skrev:
Jag kör själv en vivaro (bussvarianten med 3, 6 eller 9 sittplatser). Otroligt praktiskt bil. Men dom är ju erkännt klena i växellåda och hjulupphängning, så skulle jag satsa på en billig långmilare hade jag nog tittat på Toyota eller Volkswagen.
Problemet är väl att alla gamla billiga modeller köps upp och exporteras till Afrika, så det kan vara svårt att hitta något körbart i de lägre prisklasserna.
Om man skulle hitta en vettig vivaro (eller något av syskonen) med 9 sits, visst går det lätt att ta bort sista raden? Det är just det utrymmet jag vill ha för att då kunna sätta in cyklar och annat lätt.

Just nu fanns det 3 st vivaro i närheten, en med havererad låda, en crossbuss och en med lite info =)
 
Jag har en renault trafic med 26000mil på mätaren, fått byta koppling, egrkylare..
 
R Rkarlsson skrev:
Om man skulle hitta en vettig vivaro (eller något av syskonen) med 9 sits, visst går det lätt att ta bort sista raden? Det är just det utrymmet jag vill ha för att då kunna sätta in cyklar och annat lätt.

Just nu fanns det 3 st vivaro i närheten, en med havererad låda, en crossbuss och en med lite info =)
Ja, sofforna är lätta att plocka ur. Det går även att vika ihop och fälla fram soffan så man får en halvmeter bagage extra. Största problemet med sofforna är att förvara dom någons när dom inte sitter i bilen.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Peugeot Expert/ Citroën Jumpy?
Haft ett par tidiga 2000 talare och dom är okej, 3 sits och hyfsat stort skåp (iaf på höjden)
2.0 hd motorn är ingen raket mem duger fr A-B, diesel dock . Lätt meckade och hyfsat billiga delar fr bla tyskland..
 
useless useless skrev:
Ja, sofforna är lätta att plocka ur. Det går även att vika ihop och fälla fram soffan så man får en halvmeter bagage extra. Största problemet med sofforna är att förvara dom någons när dom inte sitter i bilen.
Perfekt. Soffan kan stå i en lada eller något =) Då ökar jag söket pga det.
 
Nyare trafic/Vivaro/Primastar har lite bättre växellåda (osäker på när de kom, men några år efter 2010) och till de äldre går det att köpa renoveringssats med kraftigare kullager eller en utbyteslåda som redan är ombyggd.
Men det är en hel del jobb att byta lådan...

Är man noga med oljebyten i lådan och använder rätt olja så håller den länge, men det är ju svårt att veta om man köper en begagnad bil med 10 tidigare ägare.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Lätt meckade och hyfsat billiga delar fr bla tyskland..
Även trafic/Vivaro/Primastar är relativt lättmekade och har billiga reservdelar. Jag tror det gäller de flesta bilar i 'transportbilsklassen'. Det är lite mer beprövad teknik och inte samma fokus på snyggast möjliga design.

Engelsmännen verkar älska Vauxhall Vivaro, så det finns mycket bra info på brittiska forum om man undrar något.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Peugeot Expert/ Citroën Jumpy?
Haft ett par tidiga 2000 talare och dom är okej, 3 sits och hyfsat stort skåp (iaf på höjden)
2.0 hd motorn är ingen raket mem duger fr A-B, diesel dock . Lätt meckade och hyfsat billiga delar fr bla tyskland..
Där kom ut en jumpy för 39 igår. Den såg verkligen ut att vara i mint condition jämfört med många andra bilar. Den var såld idag.

Vad var de vanligaste problemen tyckte du med de?
Bilen kommer kanske rulla max 500 mil om året så lite strul kan få finnas.
 
R Rkarlsson skrev:
Vad tror ni om Hyundai?
Denna ser trevlig ut, relativt bra skick till bilderna. Ligger verkligen på gränsen med skatten =)
Hyundai H-1 Cargo 2.5 CRDi 170hk säljes i Helsingborg | Blocket
Vi hade en H1 som firmabil när jag jobbade på en gocart-hall i min ungdom. Som jag minns var det väldigt bra lastutrymme (man fick plats med en gocart) och den var trevlig att köra men rätt bullrig.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
C
Något att ta en allvarlig funderare på är att välja en L2-modell med långt skåp. I synnerhet om man planerar att köra byggmaterial. Skåpet är förvisso alltid lite för kort hur man än vänder och vrider på det, men ju längre desto bättre.

Men för <= 30-35' är det nog svårt att hitta något vettigt.
 
Du söker en Toyota Hi Ace. Tyvärr finns knappt några kvar längre, som tidigare talare sa har de flesta gått på export. Hade en själv för 10 år sen, den gick till Estland, alla som hörde av sig på annonsen skulle exportera bilen.
Trafic, Vivaro mfl får du billigt.......det finns en anledning. Hade själv en -14 2.0 Cdi som enligt uppgift skulle ha en bättre växellåda än tidigare modeller, jag fick byta låda efter 7000 mil !!! För att vara en skåpbil är de annars ganska trevliga att åka i.
Innan Renault hade vi VW på firman, bilar från 2010 och 2011, de hade mycket mer problem än Renaulterna, konstant stökande givare, läckande avgaskylare, läckande grenrör/turbo mm
Avgaskylaren kostade 0:- att byta innan 8000 mil (Lagstadgade avgasgarantin) efter 20.000:-
Lägga 20" på nått som egentligen inte behövs för motorns funktion är tråkigt.
En äldre VW buss med bensinmotor kanske vore nått, lägre skatt och inte lika dyrt/bökigt när man ska göra nått med motorn.
 
C cpalm skrev:
Något att ta en allvarlig funderare på är att välja en L2-modell med långt skåp. I synnerhet om man planerar att köra byggmaterial. Skåpet är förvisso alltid lite för kort hur man än vänder och vrider på det, men ju längre desto bättre.

Men för <= 30-35' är det nog svårt att hitta något vettigt.
Kravet är att den ska svälja ett par 3-4 st mtb, kommer bygga ett ställ i skåpet isåfall så man bara behöver sätta de på plats, sen något enkelt skåp som får plats med lite till cyklarna.
Och då kommer den lätt svälja en sånhär elmoped eller vad nu de kallar de för. Tanken är att när jag inte använder den skall mina föräldrar få kunna låna den och de ta med moppen istället för rullstol vilket underlättar rätt mycket.
Visst tusan borde man kunna sätta in en laddare till moppen med ? :D

Byggmaterial av skrymmande mått tar jag släp till, har fri tillgång när man planerar det lite.

Det är svårt när man ligger på det priset, men det borde gå att hitta ett exemplar som skall överleva =)

ORION-PRO-CV13WEBB.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.