Jag ville få en inbygd altan till mitt hus och anlitade företaget Veteranpoolen i min hemort.Hade anlitat de tidigre och den snickaren var jätteduktig.Snabb och kunnig och gjorde arbetet med bra resultat och därför tvekade jag inte att anlita de igen fast bygget skulle vara lite större.

Nu fick jag inte samme snickare då han var upptagen med annat men de intygade att de hade en annan snickare som var lika kunnig och duktig så jag gick med på att anlita honom istället.Det skulle jag aldrig gjort för det har bara blivit elände av det. Då jag träffade hantverkaren kom vi överens om hur arbetet skulle fortlöpa och samt att jag ville skaffa en kontruktionsritning till honom. Det behövdes inte för enl honom själv var han expert på altaner så det räckte med en skiss över hur det skulle se ut.

Har ju haft en föreställning att de äldre luras inte utan att ärlighet är deras signum men ack vad jag bedrog mig.Då bygget inte gick som jag hade förväntat mig så ifrågasatte jag hans kunskaper men då blev han arg och gick hem. Efteråt försökte han och företaget debitera mig på massa timmar som han inte ens hade varit här.Det visade sig att han bara va en hobbysnickare som hade varit yrkesverksam som chef för skaderegleringen på Trygg Hansa.Ironiskt eller hur! Veteranpoolen upplyste mig inte om detta utan jag fick veta det av en privatperson och då hade snickaren redan lämnat mig med ett halvfärdigt altan.

Jag anmälde ärandet till ARN men fick avslag för att jag själv borde förstått att pensionärerna jobbar mycket långsammare än de som är yrkesverksamma och därför använt så många timmar samt att hantverkaren inte hade fått några konstruktionsritningar vilket han enl ARN borde ha fått.Jag hade erbjudit snickaren detta men det tog inte ARN någon hänsyn till.

Detta tycker jag är ett hån mot alla pensionerade hantverkare som är riktiga yrkesmen,gör ett jätte bra jobb och jobbar lika snabbt som yrkesverksamma men jag som konsument borde kunna lita på att Veteranpoolen skickar någon som är yrkesman. Jag som konsument ska ju inte behöva kolla att hantverkaren är vad han utger sig att vara .Nu påstår chefen för Veteranpoolen att jag inte ens ville ha någon yrkesman utan bara en "handyman" men jag var riktigt tydlig med att jag ville ha en yrkesman.

Nu återstår det för mig att stämma företaget och det blir ju massa extra jobb och kostnader utöver det jag redan har haft och vill på detta sätt varna andra för Veteranpoolen som gör reklam för att vara billiga att anlita. De blir ju dyrare i längden då de arbetar långsammare än yrkesverksamma och det kan ju hända att ni får en "handyman" i stället för en elektriker eller rörmakare.
 
RoTe
Se det som en läropeng och använd snickare i arbetsför ålder i stället.
 
Jag lovar men tycker det är surt att Veteranpoolen kan fortsätta att lura folk utan att ens ARN sätter stopp för det
 
Låter ju rätt intressant. Generellt är ARN kända för en relativt hög juridisk kompetens i förhållande mot exempelvis vissa tingsrätter. Har du fått avslag där så undrar jag lite hur ärendet ser ut där? Har du något ärendenummer så vi kan se helheten?
 
Måste fråga, vem behöver k-ritning för ett altanbygge?
Han kan ju inte ens vara en sk handyman, vem som helst nästan kan ju bygga en altan
 
Det ska jag fixa.Håller på att flytta och har packat ner alla papper men jag försöker hitta-Kan man leta rätt på äranden på Arn på det viset. Har varit hos konsumentvägledaren här i kommunen och de tyckte att svaret från ARN var mycket märklig men sa samtidigt att jag borde anlitat någon som hade gjort skrivelsen till Arn på ett mer proffesionellt sätt.
 
Svar till Hantverkare1. Enl Arn borde jag ha försett snickaren med en kostruktionsritning.Han använde bl a 58 plintar till en altan på 4 x 9 meter men enl Arn så fick inte snickaren någon direktiv om hur många plintar han fick använda och att snickaren inte hade några ritningar att utgå ifrån.Jag trodde att han visste vad han gjorde men min altan och dessa plintar är det många som skrattar åt i byn nu.
 
Sitra skrev:
Det ska jag fixa.Håller på att flytta och har packat ner alla papper men jag försöker hitta-Kan man leta rätt på äranden på Arn på det viset. Har varit hos konsumentvägledaren här i kommunen och de tyckte att svaret från ARN var mycket märklig men sa samtidigt att jag borde anlitat någon som hade gjort skrivelsen till Arn på ett mer proffesionellt sätt.
Ja du kan söka på ditt ärenden hos Arn med ärendenr. Annars går allt att hitta med lite tålamod då det är allmän handling bara jag som är bekväm då jag är lite stressad med annat...

Arn kan endast döma på det som tas upp av parterna så visst är det så att välskrivna handlingar är ett måste precis som i vilken process som helst.

Sen kan jag iofs anmärka på att en konsumentvägledare oftast är en lekman med ganska grundläggande kunskaper och ingen expert precis...
 
Sitra skrev:
Svar till Hantverkare1. Enl Arn borde jag ha försett snickaren med en kostruktionsritning.Han använde bl a 58 plintar till en altan på 4 x 9 meter men enl Arn så fick inte snickaren någon direktiv om hur många plintar han fick använda och att snickaren inte hade några ritningar att utgå ifrån.Jag trodde att han visste vad han gjorde men min altan och dessa plintar är det många som skrattar åt i byn nu.

Shit pommes frites, 58 plintar, du måste skämta!

Lust att slänga upp en bild?
 
hantverkare1 skrev:
Shit pommes frites, 58 plintar, du måste skämta!

Lust att slänga upp en bild?
Borde vara stabilt ;-S
 
Ja jag har fått garanti att om en tromb flyger förbi så står soldäcket kvar.
 
E
Blir så jävla förbannad på såna där pensionärsföretag. Inte undra på att ungdomar går arbetslösa när gamlingar ska envisas med att fortsätta jobba för att dom tror att dom är bäst på allt. Det finns en anledning till att man går i pension.
 
kinglolle Du har rätt .Jag förstod för sent att jag borde anlitat någon att skriva anmälan till ARN åt mig men jag visste inte att det kunde ha så stor betydelse.Har ju inte haft med rättvisan att göra innan. Det är så dags nu men jag hörde att du är duktig.Har du något tips till mig nu eller är det bara att betala och se glad ut?
 
Emil_k Du har nog delvis rätt men samtidigt är det slöseri att låta så mycket kunskap försvinna. Jag tror att utländska hantverkare är ett värre hot. Jag hade 4 olika företag hemma som tittade på projektet och alla hade utländska snickare och det ville jag inte ha och därför föll valet på Veteranpoolen för jag i allafall har lärt mig att den gamla generationen var riktigt duktiga hantverkare men tom jag har lärt mig en läxa.
 
Sitra skrev:
kinglolle Du har rätt .Jag förstod för sent att jag borde anlitat någon att skriva anmälan till ARN åt mig men jag visste inte att det kunde ha så stor betydelse.Har ju inte haft med rättvisan att göra innan. Det är så dags nu men jag hörde att du är duktig.Har du något tips till mig nu eller är det bara att betala och se glad ut?
Trevligt att höra att någon tycker jag är duktig. Jobbar inte ut mot privatpersoner men ger gärna de tips jag kan gratis när jag hinner.

Du har ju ett rätt tråkigt läge då det troligen inte finns många vägar kvar. Jag misstänker att firman är ovillig att förhandla då du tvingades driva det via ARN och när de fick rätt där så betvivlar jag att deras vilja att hjälpa dig eller åtminstone förlikas är liten.

Problemen är att ARN inte är en del av rättsväsendet och överklagan kan ej göras. Du kan begära omprövning inom 2 månader men detta lär ha gått redan(har ej hunnit läsa ditt ärende).

Har du betalat redan till firman?
Om du har betalat så kan du i en civilprocess hos tingsrätten begära skadestånd för det felaktiga utförandet.

Du kan då försöka föra en diskussion med veteranpoolens försäkringsbolag och vädja till dem om en förlikning och klargöra att du med näbbar o klor juridiskt tänker kräva tillbaka pengarna. I slutändan blir det försäkringsbolaget som åker på skadekostnaden om du vinner en process.

Har du inte betalat kan du faktiskt fundera på att bestrida fakturan pga ej fackmannamässigt utförande enligt konsumenttjänstlagen. Ta då experthjälp för en bedömning om altanen ändå uppfyller dina krav eller om den är helt oanvändbar. Betala in de pengar som anses skäligt. Är det tex bara att de gjort onödigt dyra lösningar och varit långsamma så betalar du för normalkostnaden. Låt då företaget försöka driva in resterande summa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.