Har hittat denna hemma hos min sambos farfars garage. Han har haft eget företag.
Ser ut som någon slags motor. Den är helt ny. Vi ska försöka sälja den. Men vad för företag skulle kunna ha användning för den?
 
  • Industriell motor på träpall med skruvstycke, inomhus, kablar, röd vägg, dörr, säkerhetsavstängning, golvet är rent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Motorn ser rejäl ut. Möjligen är den renoverad när allt är övermålat med samma färg. Finns det någon märkskylt som säger vad den har för egenskaper? (Jag skulle kunna behöva skruvstädet, men inte motorn :) )
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Hhåller den här bilden?
 
  • Typskylt på Siemens-elektrisk motor med tekniska specifikationer och prestandadata.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Totte_S
Den är värd en del pengar, så skänk inte bort den…

Kolla om du har en elmotorverkstad i närheten, de kanske kan ge dig ett bud. Enklare än att jaga slutkund. Var i landet finns motorn?

O välkommen hit!
 
  • Gilla
azellen
  • Laddar…
Tack för ditt svar Totte! Det visste jag faktiskt inte..
Den finns nere i Skåne!
 
Oj jäklar!
Tur man kollade upp detta innan man kontakta någon skrot eller liknande..
 
  • Gilla
RolfoHelena och 1 till
  • Laddar…
Googlar man "1CV32528" så hittar man mer info, men hittar inget om användningsområde, som borde vara generellt för en 55kw- motor med 1482 rpm. 420 kg(!).
 
  • Gilla
Emil Dahlin
  • Laddar…
Häftig luring 55 kW och 660/400 V lindad, ska starta med Y/D. Den kanske inte är direkt på rot säljbar, då det är en flänsmotor , hade nog varit lättare om det var en fotmotor, Nypris på en sådan ca 50- 60 kkr. Lägg ut den på blocket för 30 kkr, ungefär halva priset.

EDIT Ger mig på priset som jag bara som hastigast fram
 
Redigerat:
Ett användningsområde skulle kunna vara till en pump, tex i ett större reningsverk, men sådana är ju oftast kommunala, kränga en pump till kommunen privat är nog ganska knepigt.
Men kanske finns sådana stora pumpar inom jordbruk ??
 
Emil Dahlin Emil Dahlin skrev:
Tack för ditt svar Totte! Det visste jag faktiskt inte..
Den finns i skåne
Prova med att ringa en stenkross av större format, dom har motorer i den storleken och fråga vad dom skulle ge för en sådan, men inte under 75 kkr. Dom har hydraliska delar för att spräcka stora bumlingar och då är är det bara hydralik som gäller. det är nog bra om det är i dom nedre delarna av landet. Tung 420 Kg
 
Tänk på att de flesta priser ni hittar på sånt är groteska listpriser. Jag har köpt 5ggr starkare doningar för 80k nytt. Räkna inte med mycket mer än 10-15k om du lyckas hitta rätt köpare, smalt band av köpare med B5 montage, B3 är lättare då de oftare går att koppla ex remdrift för ex fläktar
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vad för företag hade din sambos farfar?

Har han funderat på vindkraftbygge?

Annars sorteringsverk/stenkross eller till en flishugg är tänkbara användningsområden
 
Har stött på sådana fläktmotorer i större fastigheter eller industrier, finns ett gäng såna motorer som rullar än idag sen 50-talet.
 
  • Gilla
M@ckan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.