Vattenledningar med anslutningar för tvättställsblandare under handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ska byta en tvättställsblandare

anslutningen synd på bilden

vilken anslutning skall den nya blandaren ha för att bara kunna skruva på (stödhylsa, lekande mutter, packning, etc) och vad heter en sådan anslutning på fackspråk?
 

Bästa svaret

En blandare med mutter, benämns som storlek R10 eller 3/8 tum. Dem svenska märkena har oftast vanlig 10mm slät ända som bara fungerar mot klämringsanslutningar tyvärr. Men annars finns det bra märken som t.ex. hans grohe som kör med muttrar.
 
  • Gilla
camelspin och 1 till
  • Laddar…
Tack utmärkt. Det blir budget idag. Tror att rusta ikea och biltema kör med mutter R10. Tack för svar och bra att veta att det inte är en klämringskoppling. Blandarn som skall bytas ut är en svedbergs
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
C camelspin skrev:
Tack utmärkt. Det blir budget idag. Tror att rusta ikea och biltema kör med mutter R10. Tack för svar och bra att veta att det inte är en klämringskoppling. Blandarn som skall bytas ut är en svedbergs
Tror att en hans grohe börjar runt 600 för dem billigaste, så ifall du hade tänkt att lägga ner 500 på något annat märke är den sista skillnaden i pris verkligen värd att lägga till. Men dem billigaste kör vad jag vet alltid med muttrar i änden, så det ska gå smidigt att byta ut!
 
  • Gilla
camelspin
  • Laddar…
Tack

det är inte min kran och personen jag hjälper bryr sig inte för den skall flytta. Men hans grohe blir bra. Skönt att slippa kapa rör
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Uppdatering:

För att öka nyttan med tråden för andra läsare. Tyvärr hade den befintliga kranen inte R10 muttrar utan storleken större (tror den heter R15). Typiskt, så den nya passade inte . . ..

Suck. Fick åka och köpa sk nippel som är en rörbit med större gänga som passar nedåt mot inkommande och tätas där med gängtejp. Uppåt har den en mindre gänga som passar på mutter R10.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.