Hej
Håller på med en toalett där vi tänkt ha spottar, infällda i gipstaket. Ovanför är det ett träplanktak. Huset är från 1969.

Då takhöjden redan är väldigt låg var det intressant med spottar med låg inbyggnad.

Köpte denna armatur på Bauhaus, med inbyggnads höjd 30 mm enligt informationen. Takgipsen är ca 10-12-mm så en läkt för gipstaket på ca 25 mm borde ge mig bra höjd.

https://www.bauhaus.se/downlight-eglo-cajsa-led-spot-o8-5cm-vit-3-pack

Det visade sig att varje spott hade eget drivdon med en sladd på ca 25 cm. Drivdonet har en höjd ca 27 mm. Hmm läkten behöver ju helt klart vara 30 mm för att peta in drivdon dessutom måste ju nästan en kopplingsdosa in i taket. Inte riktigt vad jag hoppades på.

Så nu är frågan om någon vet om det finns skarvsladdar så man kan förlänga kabel mellan drivdon och spott så kan drivdonen sitta på vinden.

Bauhaus sade att de skulle försöka ringa företaget imorgon bitti. Men om någon vet redan nu vore toppen!

Mvh
Fredrik
 
  • Förpackning för LED-spotlights, tre stycken, varmvitt ljus, dimbara, EGLO märke, ligger på träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen bok med headset och sladdar, ligger på träyta, oskarp, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Quick&dirty-lösning är att du klipper bort kontakterna och skarvar ihop kablarna till önskad längd med något lämpligt skarvdon.

Ett drivdon/spot låter som en komplicerad lösning.
 
E etompau skrev:
Quick&dirty-lösning är att du klipper bort kontakterna och skarvar ihop kablarna till önskad längd med något lämpligt skarvdon.

Ett drivdon/spot låter som en komplicerad lösning.
Åå vad smart!!!!
Tusen tack för den lösningen!!!
 
F fredand44 skrev:
Åå vad smart!!!!
Tusen tack för den lösningen!!!
Smart vet jag inte.
Håll koll på + och -.
 
F fredand44 skrev:
Åå vad smart!!!!
Tusen tack för den lösningen!!!
PS då bör det väl ändå vara en kopplingsdosa på t ex vinden som man drar ekk-kabel från till varje drivdon där jag skruvat fast dem. Har du någon kommentar på det får du gärna tjoa!
Mvh
Fredrik
 
F fredand44 skrev:
PS då bör det väl ändå vara en kopplingsdosa på t ex vinden som man drar ekk-kabel från till varje drivdon där jag skruvat fast dem. Har du någon kommentar på det får du gärna tjoa!
Mvh
Fredrik
Blir inte riktigt klok på grejorna, hittar ingen info på bauhaus' sida.
Är det en trafo/drivenhet för varje spott eller matas 3 spottar från ett drivdon?

Eftersom det är på sekundärsidan med klenspänning kan du ganska fritt välja material.
En plastdosa och i den en kopplingslist typ "sockerbit" lär räcka.
 
Hej
Tackar för att du svarar, är lite smutsig om händerna annars hade jag tagit bild på alla tre drivdonen. Dvs en till varje spot.
Jag tänkte på starkströmsidan. Min elektriker. Drog fram matning så här.
Svart träpaneltak med flagnande färg, oskyddade kablar, vit vägg, hörn av rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

... Innan han visste (elker rättare sagt han är på semester och visste inte att jag köpt denna armatur)
Jag gissar att han får backa upp denna till en bra plats där vi sätter drivdonen. Men där måste han väl sätta en kopplingsdosa och dra någon form av ekk till varje drivdon? För bara vanlig fk kan ju inte vara okej?
Mvh
Fredrik
 
Eller så bör kanske alla tre drivdonen sättas i en väldigt stor kopplingsbox som matningen på bilden går in i.

Hmm lutar nästan åt att försöka lämna tillbaka armaturen och försöka hitta någon annan.
 
BirgitS
Om du verkligen vill ha något som bygger väldigt lite så kolla på ledlist i stället. En sån längsgående kan ju fällas in helt i en skiva utan någon läkt ovanför på samma sätt som man gör med belysningen under ett överskåp i köket.
Exempel: https://www.xcen.se/inspiration/led-strips-infallt-i-tak
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om du verkligen vill ha något som bygger väldigt lite så kolla på ledlist i stället. En sån längsgående kan ju fällas in helt i en skiva utan någon läkt ovanför på samma sätt som man gör med belysningen under ett överskåp i köket.
Exempel: [länk]
Wow tackar för tipset. Väldigt snyggt. Gissar att de spräcker min budget samt att det skulle ta tid att få fram grejjerna. Jag söker vidare efter spottar, annars får det bli ett vanligt lamputtag.
 
BirgitS
Jag har sett ledlister och aluminiumprofiler på Bauhaus så kolla vad priset är där.
 
  • Gilla
fredand44
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har sett ledlister och aluminiumprofiler på Bauhaus så kolla vad priset är där.
Tackar för tipset!
Har kollat med bauhaus och de sade att inga färdiga förlängssladdar finns att köpa.
Lutar åt att det blir ett vanligt lamputtag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.