Y
Nu går det vp-rör för kabel från värmepumpen till husets centrum, dvs hallen.

Väggar och tak var öppnade, taket är nu stängt och väggarna ska stängas.

Men är kluven hur jag ska göra med vp-rören... Ska jag sätta en liten apparatdosa på båda väggarna eller ska jag bara göra hål i gipsen och skära av slangen jämns med...

Vilka höjder ska jag satsa på osv.. vet inte alls hur jag ska tänka, optimalast vore ju om en inomhusgivare var menad att sitta sisådär 10-20cm från taket och kunde gjort det på ett apparatdoslock.. har dock ingen susning om hur givaren serut till blivande värmepump men vill gärna stänga väggarna..
 
9/10 givare är avsedda för utanpåliggande montage men nästan lika många har skruvhål som passar en apparatdosa.
9/10 givare eller ännu fler, rekommenderar 1.5m över golv.

Jag hade tveklöst valt rörutlopp på 1.5m, låt slangen/röret sticka ut några centimeter tills den dagen kablen ska i (eller dra i tråden nu, oftast räcker 2 men ibland behövs 4), och klippa röret den dagen givaren sätts upp (så att du itne råkar trycka in röret när kabeln ska i eller liknande).
 
Y
Okej, det var bra info... 1,5meters nivå kände jag inte till..

Sätta apparatdosa i den höjden blir ju inget fint, antingen sätta en högt och dra ner kabel.
Eller dra röret och bara kapa plant med skivan, men känns läskigt. 16mm rör är ju rätt stort, om jag nu förbereder för båda väggarna, så får ju ena tapetseras över och kan ju ge mig tusan på att man lär peta hål i tapeten där endag. hehe

nåväl, får klura lite på det.. 1,5meter alltså hopp hopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.