I mitt jobb så skruvar jag ofta i datorer på olika arbetsplatser. Jag behöver därför ha med mig riktigt bra skruvmejslar i min normala väska. Jag har länge använt separata Bacho mejslar, torx och Philips. Jag har rätt länge sökt ett bra alternativ. Sk bitsmejslar tenderar att ha riktigt dåligt grepp och vara rejält grova så man inte kommer ner i trånga datorer. Nu har jag hittat den perfekta lösningen, PB Swiss kit 8515 kompletterat med ett par extra bits för pozidrive och philips torde vara det ultimata för alla som behöver ett mobilt kit. De finns dessutom i ESD version.
de finns hos Elfa för extremt dyra pengar och för halva priset i Nederländerna.
 
Såg ju rätt shysst ut faktiskt. Men 1800 spänn på Elfa va rätt dyrt.
 
A
Själv använder jag Wiha's kit med klingor (ser ut som dom mindre i den där satsen), dom har även samma med större storlekar. Och dom fungerar utmärkt, billigare än det där också.
 
Det måste vara attans tjuriga datorer du stöter på i ditt jobb när du måste ha så exklusiva skruvmejslar. Jag tycket att det var så trevligt med datorer just att de var så lättmekade, särskilt om man jämför med gamla bilar och verkstadsmaskiner. 90% av alla skruvar har det räckt med flatmejseln på armékniven. Annars hade jag ett par stjärnmejslar (tror det var från Biltema) och ett par mejslar med invändig sexkant, om chassie-skruvarna satt riktigt hårt. Men allt som allt kan mina mejslar inte kostat mer än en hundralapp sammanlagt.
 
Ja vad är det för trams att vilja använda trevliga arbetsredskap som fungerar, man trivs med och gör ett bra jobb med? Nej skit fullständigt i det och kör med tillplattade cykelekrar och gamla mynt i stället, det är ju så öppet och lättåtkomligt i alla datorer nuförtiden...
 
phl skrev:
Ja vad är det för trams att vilja använda trevliga arbetsredskap som fungerar, man trivs med och gör ett bra jobb med? Nej skit fullständigt i det och kör med tillplattade cykelekrar och gamla mynt i stället, det är ju så öppet och lättåtkomligt i alla datorer nuförtiden...
:wow::wow::p
 
Ja, verktyg av bra kvalite är guld värt i många lägen, särskilt när man använder dem frekvent.

Måste dock bara nämna att jag köpte ett par satser med skruvmejslar, bl.a. torx, för "urmakarjobb" på biltema och de var över förväntan. Klart bra budget-köp för hemmapularen.

Fast nu blev ju villha-känslan väldigt överväldigande. Vad är adressen till den holländska firman? :)
 
andersmc skrev:
Det måste vara attans tjuriga datorer du stöter på i ditt jobb när du måste ha så exklusiva skruvmejslar. Jag tycket att det var så trevligt med datorer just att de var så lättmekade, särskilt om man jämför med gamla bilar och verkstadsmaskiner. 90% av alla skruvar har det räckt med flatmejseln på armékniven. Annars hade jag ett par stjärnmejslar (tror det var från Biltema) och ett par mejslar med invändig sexkant, om chassie-skruvarna satt riktigt hårt. Men allt som allt kan mina mejslar inte kostat mer än en hundralapp sammanlagt.
Kanske dags att du ger dig på en modern dator.... ;)
 
thomasx skrev:
Kanske dags att du ger dig på en modern dator.... ;)
Jo, utvecklingen går ju framåt. I förra veckan "gav jag mig på" en ny dator, och där räckte det med att trycka in en spärr för att plocka av kåpan. Sedan satt allting bara med snäpp-fästen. Så det behövdes inga verktyg alls.
 
phl skrev:
Ja vad är det för trams att vilja använda trevliga arbetsredskap som fungerar, man trivs med och gör ett bra jobb med? Nej skit fullständigt i det och kör med tillplattade cykelekrar och gamla mynt i stället, det är ju så öppet och lättåtkomligt i alla datorer nuförtiden...
Det där stod direkt under mitt inlägg, så man kan lätt få intryck av att det är en replik på detsamma. Vi kollar...

Har jag sagt att något är trams? Nej!
Har jag sagt att man ska använda tillplattade cykelekrar? Nej!
Har jag sagt att man ska använda gamla mynt? Nej!
Har jag sagt att det är öppet och lättåtkomligt i alla datorer nuförtiden? Nja, jag har sagt att det var lättåtkomligt i EN specifik dator. Fast det skrev jag ju långt efteråt.

OK, så det hade ingenting med mitt inlägg att göra, utan det var förmodligen en tillfällighet att det hamnat just där. Det var ju bra.
 
Klart mitt inlägg var en replik på andersmcs inlägg. Förstår inte nyttan med att såga ett tips på vettiga mejslar med en tramsig kommentar om exklusiva datorer. Att vilja använda fina väl fungerande verktyg i arbetet och på fritiden är ju inte direkt ovanligt.
 
Korvgubbe
Är det här månne första tråden där det helt plötsligt inte är okej att satsa en större summa pengar på verktyg? Annars brukar det låta att man behöver en skruvdragare för en halv månadslön även om man bara ska skruva upp en krok att hänga morgonrocken på :D
 
  • Gilla
magnu och 2 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Är det här månne första tråden där det helt plötsligt inte är okej att satsa en större summa pengar på verktyg? Annars brukar det låta att man behöver en skruvdragare för en halv månadslön även om man bara ska skruva upp en krok att hänga morgonrocken på :D
ROTFLMAO

Det var nog den bästa analys jag sett på byggahus :D
 
Men jag saknar fortfarande en länk till den holländska leverantören!?
 
andersmc skrev:
Jo, utvecklingen går ju framåt. I förra veckan "gav jag mig på" en ny dator, och där räckte det med att trycka in en spärr för att plocka av kåpan. Sedan satt allting bara med snäpp-fästen. Så det behövdes inga verktyg alls.
Nuförtiden säljs det väl fler laptops än bords och tower-burkar, så att anta att TS även skruvar i sådana är ju inte direkt långsökt, snarare tvärtom ;) och där är det en annan story kan jag lova, skruvar själv en del i mina egna.
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.