Är detta samma sak. Om inte, vbad skiljer en vertikalskärare från en mossrivare?
 
  • Gilla
Nahum birhane
  • Laddar…
Verilkalskäraren (som namnet avslöjar) skär med knivar ner i grässvälen och delar rötterna. En mossrivare brukar ha stålpinnar som slafsar /räfsar runt det som är under (inte ovanligt att man kan montera dessa på sin befintliga rotorklippare).
Mossan kan tendera att sprida sig vid mossrivning, enklaste sättet att hålla mossan borta är att få gräsmattan att må bättre. En välmående gräsmatta saknar ofta mossa!
Järnsulfat (finns i de flesta antimossmedlen) är också bra på att ta död på mossan, bra att ha på nu tidigt på våren eftersom mossan kommer igång tidigare än gräset.
 
Tar upp denna tråd igen
Mossrivare tycks ju de flesta rekommendera att inte använda, medan vertikalskärning rekommenderas. Men beträffande mosspridning, är dessa metoder inte lika "dåliga"? När jag vertikalskär får jag upp en massa mossa/dött gräs som jag sedan krattar för att samla ihop och ta bort från gräset. Sprider jag inte mossan då också?
 
Mossan måste ju ändå bort, jag förstår inte argumentet att man inte skall ta bort mossan för då sprider den sig, då kan man sluta dammsuga hemma också, dammet flyger bara runt och efter en vecka är dammet tillbaka!

Mossan växer inte i en gräsmatta som vertikalskärs och gödslas ofta.
 
Parallellen med damm har jag svårt att se. Mossan är en levande organism, damm är det inte (även om man skulle kunna tro det ibland-speciellt under sängen...). Min fråga är bara: vad är det för väsentlig skillnad mellan mossrivaren och vertikalskäraren map "hjälp" att sprida mossan. Jag har vertikalskärare själv.
 
En mossrivare arbetar tätt i ytskiktet. Det medför att så gott som all mossa dras upp. En vertikalskär arbetar glesare och djupare vilket ger luft till mattan och delar rötter.
 
Absolut, så är det. Men frågan jag ställer kvarstår: Varför sprider mossrivaren mossa, medan vertikalskäraren anses inte göra det? Jag räfsar ju upp mossan efter vertikalskärning och borde även då riskera/gynna mossporer att sprida sig? Bygger det bara på att den "extra" växtkraft gräset får genom att delas vid vertikalskärning, trycker tillbaka mossan?
 
Jag tror du har rätt som tvivlar. Det är ju en gammal sanning och som många av dessa mer gammal än sann...
 
En mossrivare gör inte särskilt mkt åt gräset utan är mest vad det låter som, en kratta för mossa. Vertikalskäraren används ju inte i syftet att ta bort mossa (inte gör då jag det) utan just för att vertikalskära.
Tror nog vertikalskäraren sprider mossa den också dock så borde det vara mindre då den skär istället för att riva. Men det är nog mer att en mossrivare inte är till någon större nytta som är orsaken till skriverierna.
 
Är vertikalskärare något att satsa på om man har mer ogräs än gräs i gräsmattan?, tittar jag ner i gräsmattan ser jag säkert tio olika sorters grönt som inte är gräs, har provat vattna i sommar och gödat med blåkorn, men tycker fortfarande den ser lika tråkig ut!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.