KristinaRT
Skulle behöva mer golvyta i garage och skulle därför vilja förvara våra MTB vertikalt på väggen, liknande detta
Cyklar upphängda på väggförvaring i ett rum med verktyg på väggen och en pump på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som har denna lösning för MTB och kan tipsa om upphängningar med krokar som är tillräckligt stora för MTB-däck på 2,5”?
Har hittat många exempel på krokar, men det tillhör undantagen att krokens bredd är specad…
 
Jag har använt vanliga vägghållare utan problem till 2,5. Som den här från bikester. Tror jag köpte en liknande på xxl som också funkade.

Svart vägghållare för cykel med monteringsskruvar och dubbelsidig krokdesign.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Hep Hep skrev:
Jag har använt vanliga vägghållare utan problem till 2,5. Som den här från bikester. Tror jag köpte en liknande på xxl som också funkade.

[bild]
Hur lätt/svårt är det att fästa kroken i hjulet? Den fälls väl ner när den inte används?
 
Jag hade en sort med fast krok och en där kroken fälldes ner. Klart irriterande. Jag slog med en hammare på röret kroken satt i, tills det blev lagom buckligt och kroken satt fast i rätt läge.
 
  • Haha
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Hep Hep skrev:
Jag hade en sort med fast krok och en där kroken fälldes ner. Klart irriterande. Jag slog med en hammare på röret kroken satt i, tills det blev lagom buckligt och kroken satt fast i rätt läge.
Baserat på det tolkar jag det som att fast krok är att föredra?
 
Totte_S
Ja - det är klart enklare att hänga upp cykeln på en fast krok. Särskilt MTB som väger mer än racer.
 
  • Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Vi köpte ett skenbaserat system som vi är väldigt nöjda med då det är enkelt att flytta hållarna beroende på vilka cyklar som ska hänga var.

Vi köpte dessa via Mellby garage men de verkar inte ha dem kvar.

Skenbaserade cykelhållare monterade på vägg med mountainbikehjul delvis synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenningÖland och 1 till
  • Laddar…
Kramla
Hej!

liknande denna har jag och är mycket nöjd då det tar mindre plats tycker jag mot vertikalt hängda cyklar.

//Kramla

Cyklar förvarade horisontellt på väggen med hjälp av väggkrokar i form av svarta björnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vita cyklar upphängda på vägg i garage bredvid vit bil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tycker biltemas funkar fint
 
  • Svart spackelspade från Biltema mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Jag tänkte göra nåt liknande, vi har 6 st cyklar. Men jag tänkte vända på det. Typ ett redskapsfäste på väggen och hänga cykeln över styre/stem istället och låta sadeln vila mot väggen. Och lite olika höjd på dom så det blir lite omlott med de breda MTB styrena. Typ med en sån här krok https://www.bauhaus.se/redskapskrok-elfa-rund-gra


Vill man hänga i hjulet så har biltema denna men då är jag rätt säker på att bakhjulet måste vila i golvet.

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelforvaring/cykelhallare-mtb-2000046646

Och vill man hänga upp så golvet blir fritt så finns denna

https://www.biltema.se/cykel-elcykel/cykeltillbehor/cykelforvaring/cykelhangare-2000043061
 
F
Kramla Kramla skrev:
Hej!

liknande denna har jag och är mycket nöjd då det tar mindre plats tycker jag mot vertikalt hängda cyklar.

//Kramla

[bild]
[bild]
Fundrade också på den men är den stadig? Det hänger i en trampa och hjulen vilar på två minimala plan. Vad händer om cykeln får en smäll, ramlar den rätt ner på Porschens framskärm då?

Och hur mycket lutar det med ett okapat MTB-styre?
 
KristinaRT
mexitegel mexitegel skrev:
Vi köpte ett skenbaserat system som vi är väldigt nöjda med då det är enkelt att flytta hållarna beroende på vilka cyklar som ska hänga var.

Vi köpte dessa via Mellby garage men de verkar inte ha dem kvar.

[bild]
Intressant! Elfa har något liknande m skenor och fäste. Funderade på hur mycket man eg flyttar runt cyklarna?
 
Kramla
F fsn skrev:
Fundrade också på den men är den stadig? Det hänger i en trampa och hjulen vilar på två minimala plan. Vad händer om cykeln får en smäll, ramlar den rätt ner på Porschens framskärm då?


Och hur mycket lutar det med ett okapat MTB-styre?

De jag har är belagda med gummi där trampan hakar i och sitter stadigt tycker jag, visst det går säkert att lyckas med att slå loss cykeln men det går med lite enkelhet att låsa den om man är orolig.

Vid montage kan vinkeln justeras med avstånd i höjd mellan fäste-stöd.

/Kramla
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Intressant! Elfa har något liknande m skenor och fäste. Funderade på hur mycket man eg flyttar runt cyklarna?
Det är nog lite individuellt, vi har cyklar för olika ändamål och säsong. Med skenorna kan vi ”packa ihop” de cyklar som inte används för tillfället till förmån för att lättare kunna hänga upp och ner de andra. En racercykel passar exempelvis mellan ett par MTBs, så det blir en ganska platseffektiv förvaring.

Vi har testat olika varianter genom åren och minst plats tar två rör ut från väggen som man hänger upp ramen på cyklarna på, nackdelen är att det är pyssligt när man ska ha tag i en cykel en bit in. Tror detta också förutsätter ganska lätta cyklar.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
För att återkoppla;
Vi hittade upphängning från Elfa med fasta krokar som var tillräckligt stora/breda för MTB hjul.
Eftersom vi har lite glest med reglar fäste vi först en trälist/planka och skruvade upphängningarna i dem. Genom att variera höjd kunde vi saxa dem något, så 4 fullstora MTB fick plats.

Eftersom vi har lågt i tak (typ 2 m) var det inte en möjlighet att förvara på annat sätt….
 
  • Gilla
Kramla och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.