Har sedan ett tag haft min kamin installerad, en Vermont Castings Defiant Encore. Nu har sotaren börjat krångla. Jag har 35 cm till tapet på det kortaste stället, det är i sidled. Har mätt temperaturen och som varmast blir det mellan 45-50 grader. Jag förstår att han måste följa sina regler men jag har ett platt vattenburet element i köket, det spyr jag ut 60-70 grader på. Det sitter endast några cm från trävägg och tapet. Känns som det borde slå fyr där först i så fall.
 
Redigerat av moderator:
Det verkar som om du inte monterat kaminen rätt så jag kan mycket väl förstå om sotaren klagar. Du fick inte eldningsförbud i den?
Enligt monteringsanvisningen är avstånden:
• 50 cm brännbar vägg
• 25 cm med ändamålsenligt strålningsskydd se BFS 1993:57
• 5 cm obrännbar vägg
 
En viss skillnad mellan kamin och vattenburet element om något av dessa går sönder tex. spricker
Ett gott råd är ....följ anvisningar
vad säger/gör försäkringsbolaget om något sker
sotaren gör sitt jobb
 
Man skall alltid lyda morsan;)
Läste inte Installatören installationsbeskrivningen?..Min kamin var 1 dm från vägg alla håll...Så det varierar
 
Kanske var lite otydlig. Jag är fullt medveten om att det är för litet avstånd, det visste jag även när jag monterade den. Men i ett gammalt hus från -28 så är muren där den är, och det ska dit en godkänd skiljevägg i samband med att rummet renoveras senare.

Men, hur kan man prata om torrdestillation och självantändning? För att dessa fenomen skall uppstå måste det väl ändå krävas betydligt högre temperatur än 40-50 grader?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.