Hej!

Vi har en gammal vedspis av modellen Lundbergs patentspis No 20, tillverkad vid AB Sundsvalls Förenade verkstäder. En väldigt speciell spis med eldstaden ovanför ugnen.
Det saknas lite delar i eldutrymmet. Vad jag har förstått så är det eldutrymmets högra och vänstra sida, roster, eldutrymmets tak samt askutrymmets bottenplåt.
Det verkar inte gå att få tag på några nya delar så jag funderar på om det skulle gå att kapa till skivor av vermikulit istället. Då tänker jag främst på sidorna och taket. Skulle det kunna fungera?
Skulle det även vara möjligt att tillverka ett roster av vermikulit?
Askutrymmets botten (ovenför ugnens tak) funderar jag på att använda plåt till då en vermikulitskiva blir lite väl tjock. Eller finns det tunnare skivor? De jag har sett är 25mm tjocka.
Låter detta som ett genomförbart projekt eller är jag ute och cyklar?
Tacksam för tips
Lägger in några bilder på spisen.
20110106502.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0097.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Självklart går det att sätta in vermikulit på sidorna och även som rökvändare. Skulle ej rekommendera att använda det som "roster" då vermikuliten ej är speciellt slagtålig utan istället försöka få tag på ett roster från någon annan vedspis som passar eller köpa ett som är för stort och kapa ner till rätt storlek.

Vermikulit finns i tunnare skivor åtminstonde 20mm.
 
  • Gilla
ValterP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.