Vad är egentligen fördelen med en verktygstavla i metall alá Jula/Biltema jämfört med en plywoodskiva?

Jag köpte någon verktygstavla från jula med är på väg att ångra mig och skruva upp en plywod-skiva i källaren istället. Varmare intryck, mer flexibelt, sakerna sitter stadigare, billigare?

;)
 
Tavlan är egentligen inte det viktigaste, utan bra krokar.

I garaget uppskattar jag att mina metalltavlor inte brinner, inte suger i sig olja och smuts, samt att de går att torka av med avfettning vid behov.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…

Bästa svaret

Rickard.
Det finns definitivt fördelar med proffsgrejerna med fyrkantiga hål men det blir fort riktigt jäkla dyrt.

Jula/biltema/co hängarna som skruvas upp kan man lika gärna skruva upp på trä och fördelarna och flexibilitet med trä är värt mycket. Verktygsvägg med ordnad uppsättning skiftnycklar, skruvmejslar, hammare, skyddsmask, borrmaskin och små delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstadsinredning med upphängd maskin och hyllor fyllda med burkar och verktyg, bildtagen uppochner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla återanvända bilder som jag lagt upp här och en del har förändrats men tavlorna är kvar.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
U
Jag fick överblivna tavlor i metall från jobbet. Men fick köpa krokarna själv, Hujedamig mig! Tror ett paket med typ 20 blandade krokar kostade strax över tusingen.
Dom priserna som det kostar för verktygstavlor är inte värt det i min mening. Skull jag varit tvungen att betala för allt själv hade det blivit plywood och spik istället, samt en hel del 3D printade fästen.
(Bara tavlorna+krokar kostar lika mycket som 3D-printern)

Sen är det säkert lite olika men till mina tavlor finns det inga riktigt bra krokar till snickeriverktyg (stämjärn, hyvlar, borrar osv.) utan de är mest för meckverktyg. Och jag gör lika mycket av båda.
Aprilia motorcykel i verkstad med organiserade verktyg på vägg. Ren och ryddig arbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stigen och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag fick överblivna tavlor i metall från jobbet. Men fick köpa krokarna själv, Hujedamig mig! Tror ett paket med typ 20 blandade krokar kostade strax över tusingen.
Dom priserna som det kostar för verktygstavlor är inte värt det i min mening. Skull jag varit tvungen att betala för allt själv hade det blivit plywood och spik istället, samt en hel del 3D printade fästen.
(Bara tavlorna+krokar kostar lika mycket som 3D-printern)

Sen är det säkert lite olika men till mina tavlor finns det inga riktigt bra krokar till snickeriverktyg (stämjärn, hyvlar, borrar osv.) utan de är mest för meckverktyg. Och jag gör lika mycket av båda.
[bild]
Ordning och reda! (y)

Om du vill göra hållare för träverktyg så föreslår jag att du gör hållare/lister i trä som du sen fäster med starka magneter. I mina verktygsskåp är allting fäst med starka magneter.

Välorganiserad verkstadsutrymme med verktyg, hyllor, bänkar och ordnad förvaring. Arbetsbelysning över arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Magneterna, Magnet Pro, hittar du på Amazon.se.
Dag
 
  • Gilla
  • Wow
andreascarlsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.