Vet inte om detta hör hemma i bland alla fina möbler men det lär vara ni som har svaret på min fråga.

Jag har länge planerat att bygga mig bättre förvaring för mina verktyg och annat smått som ligger och skräpar i hyllor nu.

Till vissa lådor tycker jag det blir onödigt att köpa expansionsbeslag utan det kan duga gott med enklare konstruktion. Så nu till min fråga, eller det är egentligen två...

1: på mina lilla skiss nedan så ser ,man 2 olika alternativ för lådan att glida i/på.

1.1 Det vänstra skall illustrera att jag fräser ett spår i hurtsens sida (tänkte mdf 19mm) som lådan glider i. I detta fall får då lådans botten sticka ut säg 10-12 mm utanför lådan sida.

1.2 Den högra, här tänker jag mig att sätt list (skulle väl vara ek men jag har lite fin kärnfura som jag kan använda) som lådan då vilar på. Ovanför lådan blir det också en list som dels lådan ovan vilar på men även skall fungera som stöd i överkant på den undre lådan, hänger ni med?

Vad gäller hurtsarna så kan jag i alternativ 1.2 välja att endast ha en mdf mellan två sammanbyggda hurtsar medan alternativ 1.1 kräver "fristående" hurts som naturligtvis kan ställa ihop.

Så vilket röstar ni på, alt 1.1 eller 1.2? (och jag begriper att vissa av er säger inget av dessa (har ni andra förslag än just expansions beslag så bifoga gärna en länk/skiss.

2: Nu till min andra fråga. Jag tänker mig att bygga lådan av björkplywood, Hurtsen liksom yttrelådfront av mdf.
Även denna fråga är nog tu delad.

2.1 Tittar ni på skissen nedan så ser ni hur jag tänkt, botten sticker ut på alla sidor. sidostycket som går ända fram och ända bak, fram och bakstycke står på botten innanför sidorna. Front mdf skruvas inifrån lådan.
Plywooden limmas och spikas med dyckert.
Är min tanke om konstruktion riktig?

2.2 Vad skall jag välja för material. jag skriver vad jag tänkt så rättar ni mig ;-)
2.2.1 Till lådan, Björkplywood BB/C 15mm
2.2.2 Till lådfront, MDF 16mm
2.2.3 Till hurtsen, sidor, botten och top MDF 19mm
2.2.4 Till hurtsen, bakstycke masonit

Skiss av två lådkonstruktionsalternativ och detaljerad låddesign för verktygsförvaring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Till låga lådor som är avsedda för lätta grejer som används ofta tänker jag mig de billiga expanderbeslagen från biltema.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.