Kan man göra något åt verktygsbatterier som dör? Har på kort tid blivit av med två Hitachi 18v batterier som bara dött. Tyvärr är dom äldre än tre år så inga garantier gäller. Dock så är dom ganska sparsamt använda, så jag förstår inte hur dom bara kan dö.
 
Om det är Li-Ion så kan de tvärdö och vägra ta laddning. De är känsliga för att bli helt urladdade, därför finns det skyddsfunktion som stänger av dem vid användande. Om man startar maskinen på nytt efter den har stannat så kan ett Li-Ion batteri lägga av, speciellt om det görs med hög belastning.
 
Det skall finnas en väldigt beskrivande post på forumet som beskriver hur man byter celler i ett batteri. Sitter tyvärr med en mobil så orkar inte leta upp den, men prova leta.

Edit: Hade den i mina favoriter. Kolla här https://mobil.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/183909-renovera-skruvdragarbatterier.html
https://mobil.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/203531-renovering-av-skruvdragarbatterier-sa-gjorde-jag-bilder.html
 
Redigerat:
Jag trodde att mina Makita-batterier hade dött, men det visade sig vara laddaren
 
Mitt ena Hitachi-batteri dog och vägrade ta laddning. Jag kopplade in den på det andra batteriet, + mot + och - mot -. Höll så i kanske 20 sekunder. Sedan gick det döda batteriet att ladda. Om du inte har någon annan utväg är det bara att prova. Dock är det lite bökigt med att hålla fast kablar mot blecken, är man två personer är det lätt.
 
Med lite händighet går det att packa om själv. Cellerna som skickas med från fabrik brukar vara budgetvarianter avsedda att hålla garantitiden, inte en dag till. Speciellt Li-ion som har begränsad livslängd
 
Ymer skrev:
Mitt ena Hitachi-batteri dog och vägrade ta laddning. Jag kopplade in den på det andra batteriet, + mot + och - mot -. Höll så i kanske 20 sekunder. Sedan gick det döda batteriet att ladda. Om du inte har någon annan utväg är det bara att prova. Dock är det lite bökigt med att hålla fast kablar mot blecken, är man två personer är det lätt.
Jag brukar ofta ge batteriet en extra kyss och det fungerar nästan alltid, börjar ofta med samma volttal eller max 1,5 volt mer.
Dock brukar jag bara ge det en lite stöt, precis så att laddaren börjar indikera.
Försöker ha som vana att ladda batterierna var 6 månad även om de inte används.
 
Shakula skrev:
Det skall finnas en väldigt beskrivande post på forumet som beskriver hur man byter celler i ett batteri. Sitter tyvärr med en mobil så orkar inte leta upp den, men prova leta.

Edit: Hade den i mina favoriter. Kolla här [länk]
[länk]
Jag har Li-ion batterier. Verkar tyvärr vara svårare på dom :(
 
Öfremora skrev:
Jag trodde att mina Makita-batterier hade dött, men det visade sig vara laddaren
Går bra att ladda andra batterier i laddaren, så det är batteriet som är dött.
 
Ymer skrev:
Mitt ena Hitachi-batteri dog och vägrade ta laddning. Jag kopplade in den på det andra batteriet, + mot + och - mot -. Höll så i kanske 20 sekunder. Sedan gick det döda batteriet att ladda. Om du inte har någon annan utväg är det bara att prova. Dock är det lite bökigt med att hålla fast kablar mot blecken, är man två personer är det lätt.
Hm, ok. Ja det är ju värt ett försök.
Vad använde du för att leda strömmen med?
 
Andy78 skrev:
Jag brukar ofta ge batteriet en extra kyss och det fungerar nästan alltid, börjar ofta med samma volttal eller max 1,5 volt mer.
Dock brukar jag bara ge det en lite stöt, precis så att laddaren börjar indikera.
Försöker ha som vana att ladda batterierna var 6 månad även om de inte används.
Hur gör du det här? Vad behöver man för utrustning?
 
Anna1984 skrev:
Hur gör du det här? Vad behöver man för utrustning?
Ett spänningsaggregat kan vara en extra nätadapter.
Jag har en skruvdragare den är över 20år gammal och tar aldrig laddning direkt, men kopplar man ur nätadaptern ur dele där man sätter batterier och lägger + mot + och -mot - direkt från nätadaptern och kopplar tillbaka allt och i med batteriet då tar den laddning.
Jag brukar använda gem eller 2 kabellbitar, har lagt 2 kabelbitar i skruvdragarens låda så att de alltid finns till hands.

Men du har ett fungerande batteri ladda det fullt och koppla ihop +mot + och vise versa till ditt batteri som inte tar laddning, så kanske det kommer igång.
 
Jag använde bara två kabelstumpar som jag skalat en centimeter i varje ände. Som "donator" hade jag mitt andra batteri som jag hade laddat upp. Mina Hitachibatterier var uppmärkta vilket bleck som var + och vilket som var -. Precis som Andy78 skriver + mot + samt - mot -. Jag höll som sagt i 20 sekunder. Är man två personer är det ju ganska enkelt, annars kan du ju tejpa fast tre ändar mot blecken och styra med den otejpade fjärde änden.
 
Annars brukar gummisnodd mot batteriet fungera rätt bra för att göra det lättare med båda händerna, hårsnodd funkar säkert de med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.