Tänkte se om jag kan få tips på grejer jag bör köpa till mitt husbygge i sommar.
Vissa saker kan man ju hyra på CRAMO och så, men en delsaker lönar det sig att införskaffa själv.

Vi ska göra det mesta själva, förutom VVS och slutklämmen på elen.
Köper in lite snickarhjälp vid själva stomresningen också.

Det jag äger idag är en relativt bra kap och gersåg.
Och diverse handmaskiner som sticksåg, borrmaskin, slip osv

Det vi vet att vi ska köpa är en kompressor och spik/dyckertpistol.
 
* Skyddsutrustning: + bra arbetskläder inklusive arbetsskor (genomtrampningsskydd spik).
* Fundera igen hur du skall göra med ev. byggnadsställning. Riktiga stegar och arbetsbockar är ett måste!
* Märk/mätutrustning: Vattenpass (Libella), snörslå m.m., bygglaser (=hyra)
* Kap/ger + byggsåg för klyvning av virke.
* Spikpikka (luft) -köp, takpapppistol (luft) -hyr man.
* Diverse elektriska handverktyg: Skruvdragare (köp en "riktig" + några skitmaskiner när kompisar kommer och hjälper till), borrhammare, tigersåg, stickis, klinga, omrörare, bilmaskin(?).
* Övriga verktyg: Kofot, spikutdragare, några hammare, tänger, skruvmejslar, hylsnyckelsats, plastbackar att förvara verktyg i under bygget, byggfläkt, bygglampor, massor med elsladdar (=riktiga byggkablar), några satser Hole in One för eldosor, böjfjädrar, avskalare, multimeter, häftpistol/häfthammare, popnittång, slipmaskiner m.m.
* Övrigt: Lim/skruv/spik, byggvinklar, tape, smörjmedel - Denna post undrskattade jag mest, har gjort av med 10.000-tals spik, skruv, dunkvis med lim, kartonger med patroner av PL 200/400/latex/silikon m.m.

Summa summarum: Det behövs en hel arsenal för att bygga ett eget hus, jag trodde jag hade en del men köpte prylar för ~100.000 och av detta var en hel del begagnat :)
 
Jisses..... :surprised:

Det var inte lite prylar det....
Nu har vi visserligen en del utav det, men ändå.

Jättestort tack för listan!
Den kan jag spara och checka av när det drar ihop sig!!
 
Jag lägger till en sak som inte riktigt räknas till maskiner och verktyg, snarare till infrastrukturen runtom....

Ett riktigt virkesupplag.

Jag ångrar fortfarande att jag inte la några dagar på att bygga ett riktigt upplag som lätt hanterar 7meters plank, vattentätt med sidor och tak, spikrakt i våg osv. Finns plats så se till att kunna såga virket under tak också, utomhus.
 
Köp en bra hammare och en bra fogsvans.En riktig hammare ångrar man inte.
 
Lägger till plats och behållare fär sorterat avfall.
Till att börja med så kostar osorterat multum och sen så gör man faktiskt oss alla en tjänst om man sorterar lite.

/Kent
 
  • Gilla
Impulsius
  • Laddar…
Sitter och kollar på gamla byggbilder och lägger till lite ;)

Vinkelslip, betongblandare, stämjärn, hålsågar, fogsvans, armeringsbockare, bultsax, yxa, motorsåg + skyddskläder, elhyvel, överhandsfräs, tvingar (massor i olika storlekar), rep och snören, många presseningar i olika storlekar, tung slägga, skruvstäd, varmluftspistol, släpvagn/byggbil för hämtning/lämning av alla prylar/skräp, grovdammsugare, spadar/korp/hacka m.m. ....

Kommer säkert på mera snart! Jag gjorde också en liten rullbar hylla som var smidig att rulla runt i bygget enligt nedan:
verktygsvagn_smal.jpg
Kan varmt rekommendera att göra en byggsop (spackelspade) enligt ovan, så slipper man det mesta av kringflygande damm/skräp!
 

oj, man börjar inse hur mycket verktyg man har när man kan bocka av nästan alltihopa som nämts.
Så det är väl bara att göra slag i sak börja bygga då ;D

Henrik
 
Japp, bara att köra igång ;D

När du har köpt allt "Severus" så se till att slänga in en liten grävare också :cool:
gravskopa.jpg
 
jag har en polare som bygger i princip allt med följande, motorsåg, bräckjärn, hammare, skruvstäd, en riktigt gammal byggsåg och en tombola.. när han jobbar borta så ere bara hammare, bräckjärn o motorsåg.. vet inte om det e å rekomendera men den här killen kan bygga allt utan nästan nått, roligt att se..


(själv så är jag pryltokig så det e uteslutet för mig)
 
En släkting till mig byggde ett hus från grunden med hjälp av
1. Motorsåg
2. bil- yxor i olika storlekar
3. Kniv
4. Hammare
5. Liten slägga
6. Stor slägga
7. Stor träklubba
8. Spade till grunden
9. Spel till för att flytta grundstenar och lyfta timmer
10. Radioapparat med batteridrift
11. Fogsvans
Huset byggdes inte helt från 0- läget, han fick timmret hemkört till tomten, men träden fälldes av husbyggaren.
Hammare och kniv samt stor slägga och motorsåg bör man kunna klara sig utan, men dessa verktyg underlättar.
Det tar ett tag, men det går och det blir väldigt billigt om man har skog.
 
hehe.. det finns fortfarande en del hårdingar där ute.. :D
 
ByggaNytt skrev:
Japp, bara att köra igång ;D

När du har köpt allt "Severus" så se till att slänga in en liten grävare också :cool:
[bild]

JA!

Såklart man ska ha en grävare! Det är otroligt irriterande att det lilla jag ska gräva (dränering och lite lite på garageuppfarten) inte kan motivera ett litet tillfälligt inköp.

60-100k så har man en finfin maskin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.