Hej,

Vi planerar renovera köket om några veckor och vill underlätta jobbet så gott det går. Huset är ett 70 tals hus med trästomme och tegelfasad.

Jobbet som ska göras är :

- Riva ut befintligt kök
- Spika läkt
- Sätta upp takpanel(Huntonit)
- Riva upp plattor med elvärme från golv(trä)
- Eldragning(görs främst av elektriker)
- Sätta in IKEA kök
- Sätta in köksfläkt
- Fräsa ut spår för ljuslist i köksskåp
- Lägga parkett golv
- Sätta spottar

Idag har jag följande :

- 2 Skruvdragare(14,4v(Bosch GSR 14,4 2 LI) och 18v(Makita DDF453SYE))
- Enklare trådbunden borrmaskin(Black&Deckor)
- Trådbunden borrhammare(Makita HR2610)
- Laser (Bosch GLL 2-15) med teleskoprör (Bosch TP320)
- Sticksåg(Ferm JSM1022)
- Enklare liten slipmus(Black&Deckor)
- Multcutter (Bosch GOP 300)
- Hålsåg för spottar
- Övriga handverktyg så som mejslar, hammare, klubbor, hylsnyckelsatser m,m.

Det jag ser direkt att jag troligen skulle behöva är någon form av såg för golv och tak och här vet jag att det kommer läggas mer golv i andra rum framöver. Sen behövs också någon fräs för överskåpen.

Jag är helt klart öppen för att hyra istället men då blir frågan vilka produkter man bör hyra?
 
Redigerat:
Kanske en hålsåg till spottarna.
 
Finast snitt får du med sänksåg. Kan också vara väldigt trevligt för att kapa täcksidor. Om det bara är raka spår som skall produceras med fräsen, räcker sänksåg till det jobbet också eftersom det är lätt att spåra med den.
 
jonmo skrev:
Finast snitt får du med sänksåg. Kan också vara väldigt trevligt för att kapa täcksidor. Om det bara är raka spår som skall produceras med fräsen, räcker sänksåg till det jobbet också eftersom det är lätt att spåra med den.
Aha, annars var min första tanke var en geringssåga men det är kanske onödigt? Jag skulle ju faktiskt även behöva en såg för att såga spår med för eldragning och då kanske sänksåg kan användas även här? Det viktiga är att det blir rakt och fina snitt.

Något förslag på instegs modell för rimligt pris?
 
I första hand en Kap/Gersåg, är nog en husägares bästa kompis efter skruvdragaren.
Sedan skadar nog inte en sänksåg till längsgående sågning.
 
Kap/ger är ju klockrent om man ska bygga altan eller regla vägg. Till att sätta kök känns den dock ganska onödig?
 
Som vanligt får man tyvärr vad man betalar för. Jag skulle gå på en begagnad Festool eller annat kvalitetsmärke. Så kan du i värsta fall sälja den till samma pengar.
 
jonmo skrev:
Kap/ger är ju klockrent om man ska bygga altan eller regla vägg. Till att sätta kök känns den dock ganska onödig?
Håller med, men nu skrev han om läkt och att lägga nytt golv också.
 
Fogsvans verkar saknas. Det går lite snabbare med en elektrisk kapsåg, men då ska den klara bredden på parkettbrädorna.
Annars verkar många fokusera på verktygsinköpen (läs roliga elmaskiner) snarare än att få jobbet gjort ;).
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Shakula skrev:
Håller med, men nu skrev han om läkt och att lägga nytt golv också.
Håller med, jag är uppenbarligen en slarvig läsare. :)
 
Fungerar Kap/ger att kapa bräder på längden, ex parkett eller takplattor? Såg att en sådan med bord kostar runt 4000-5000 kr, de e kanske bättre att hyra?
 
jonmo skrev:
Som vanligt får man tyvärr vad man betalar för. Jag skulle gå på en begagnad Festool eller annat kvalitetsmärke. Så kan du i värsta fall sälja den till samma pengar.
Nja, där vill jag nog inte hålla med. Letar man lite och har huvudet med sig så kan man faktiskt i många fall hitta produkter som ger avsevärt mycket för pengarna. Sen handlar det så klart om vad man ska ha det till och hur mycket grejerna används.

Festtool känns som något för folk som jobbar dagligen. Jag brukar sikta på de billigare Bosch blå, de brukar ha rimliga priser men även de är väl på gränsen till proffsverktyg som är tänkt att gå varje dag.

Sen jag flyttade till huset har jag köpt en del elverktyg och visst, går man köper Mecc från Jula eller liknande får man räkna med klart lägre kvalité. I vissa fall räcker det dock för hemmabruk även om jag känner mig skeptisk till allt som Jula säljer under egna namn(dålig erfarenhet).

Bosch blå och de billigare Makita maskinerna är jag dock imponerad av prestanda och känsla kontra vad man får. Visst är säkert ex Festtool steget upp men inte längre lika prisvärt om man inte jobbar MYCKET med verktygen.

I mitt fall så använder jag kanske skruvdragaren 1 gång i månaden och då känns det som en billigare blå bosch räcker långt. Sen vill man såklart inte köpa verktyg som gör att jobbet tar längre tid men oftast kan man hitta en bra mellanväg.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
imported_Benno skrev:
Fogsvans verkar saknas. Det går lite snabbare med en elektrisk kapsåg, men då ska den klara bredden på parkettbrädorna.
Annars verkar många fokusera på verktygsinköpen (läs roliga elmaskiner) snarare än att få jobbet gjort ;).
Fogsvans? Har faktiskt aldrig gillat dem och ser inte fördelen med dem kontra elektriska förutom då att man kanske behöver koppla in en sladd.
 
imported_Benno skrev:
Annars verkar många fokusera på verktygsinköpen (läs roliga elmaskiner) snarare än att få jobbet gjort ;).
Visst kanske det blir lite väl nördigt ibland, men det är viktigt att ha roligt när man jobbar också och oftast blir resultatet bättre med bra verktyg och maskiner.

Det som verkar saknas hos TS är en såg för att gersåga t.ex. taklister. Det kan vara såväl en manuell som en elektrisk.
Kanske behöver diverse passbitar sågas till? Då är sänksåg med skenor smidig, men det går med finklinga på cirkelsågen och lämplig rak bräda också.

Det går inte att längdsåga brädor på längden med en kap/ger. Då är sänksåg med skenor bättre. Men om du tänker använda det till för att lägga golv så är väggarna sällan så rak ändå, vilket innebär att sticksågen är rätta verktyget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.