Har ett hus från 1946 med väggar av tetrex utanpå plank. Det börjar nu bli dags för omtapetsering mm och tänkte då passa på att lägga in vp-rör i väggen. Vilket verktyg funkar bäst till det? Fräs antar jag går bort pga spik o dyl. Är sugen att på att testa en dremel bsm20 eller motsvarande. Eller ska man köra med sänksåg/cirkelsåg?
 
Cirkelsåg och stämjärn. Sen renoveringsgips.
 
Jag körde med fräs och sedan tigersåg i hörnen på samma konstruktion. Funkade utmärkt. Sen är även en multicutter ovärderlig. Men man bör nog försöka sikta mellan spikraderna med fräsen. :rolleyes:
 
Går det inte enklare med något man kan sänka ner i väggen? Hur börjar man snittet med cirkeln?
 
Jag skar bort tretexen med mattkniv när vi drog ny el förra året.
 
Det räcker ju inte att bara ta tretexen, du måste ner ca. 10 mm. i plankväggen. Ställ cirkelsågen på 20mm djup, rita upp kabelvägen på väggen ca 20mm bred och såga på.
Ta bort trä med stämjärn.
 
En del som jag känner som har gjort sådana jobb har helt enkelt kört med kedjesåg, eldriven är att rekommendera om man inte njuter av tvåtaktsdoften.
 
En dremel dsm20 och en bosch gop250 levererades idag. Tror jag kommer klara det mesta med dom maskinerna och dom kommer nog användas mycket till andra projekt också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.