Vad finns det för bra instrument för att kunna lokalisera dolda el-kablar i väggar och tak? Huset är från 1958 och jag har ingen aning om var en del kablar är dragna.
 
Ja, men dom bra kostar en slant dom billiga kan fungera. Googla på kabelsökare.
Om det är ett hus med "pansarrör" blir det lite knepigare, men sikta på en sökare med sändare och mottagare.
 
Ryck, slit, lyssna, knacka, tänk o fundera.
Så har jag hittat mina kablar o dosor.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Många av mina kablar ligger förmodligen i något sorts metallrör. Vet inte hur man gjorde förr när man drog ledningar, men ska börja med en kompis som rycker och drar medan jag lyssnar.
 
useless useless skrev:
Jag har en sån här:
[länk]
Den funkar bra om inte kablarna ligger bakom alltför många cm byggmaterial.

Är du nöjd med den?
Tror du den funkar på pansar-rör bakom rejäla brädväggar toppat med Tretex?
 
Jag gjorde ett snabbt test innan jag åkte till jobbet. Svart RK6 i pansarrör bakom en rejäl 'plankvägg' (ursäkta det dåliga ljuset...)

RK6 kabel i pansarrör inuti en mörk utrymme, nära en vägg med mätband som visar mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med sändaren kopplad till kabeln går det att hitta röret. Det är precis på vippen att dioden tänds, men den har ju även ljudindikering, så med lite tålamod och skruvande på känslighetsreglaget borde det inte vara några problem.

Hand håller en spänningsprovare med en röd lysdiod framför en trävägg, med suddig bakgrund där kablar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kopplar man sändaren till röret så får man klockrent utslag. Jag har dock inte testat på länge rör med skarvar och böjar... Ett annat test skulle kunna vara med ett jordat rör.

Hand håller en RK6-kabelsökare med tänd diod mot ett träplank i svagt ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mogg och 1 till
  • Laddar…
Det var snällt att du tog dig tid så här på morgonen.
Tack skall du ha.

300kr kan den väl vara värd antar jag.
 
useless useless skrev:
Jag gjorde ett snabbt test innan jag åkte till jobbet. Svart RK6 i pansarrör bakom en rejäl 'plankvägg' (ursäkta det dåliga ljuset...)

[bild]

Med sändaren kopplad till kabeln går det att hitta röret. Det är precis på vippen att dioden tänds, men den har ju även ljudindikering, så med lite tålamod och skruvande på känslighetsreglaget borde det inte vara några problem.

[bild]

Kopplar man sändaren till röret så får man klockrent utslag. Jag har dock inte testat på länge rör med skarvar och böjar... Ett annat test skulle kunna vara med ett jordat rör.

[bild]
Tack för hjälpen och din tid! :)
 
Då var jag på Bauhaus o införskaffade en dylik apparat.
Dock var det annan färg o annat pris.
Men jag fick den för 299 istället för 349 eftersom det priset stod på nätet.

Gul och svart multimeter från Schneider Electric med tillbehör visas på Bauhaus webbsida med pris 299 SEK.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Schneider Electric multifunktionell kabelsökare i förpackning, inköpt med rabatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
Har lite hyfsad koll på vart ledningarna går i väggen nu, men långt ifrån allt.

Rev upp lite i hallen för jag ska renovera och hittade en massa pansarrör (?) och en kopplingsdosa. Dessa rör verkar vara runt 15mm i diameter och duger väl inte idag för att dra trådar i?

Ett rör går till spisen i alla fall och resten till belysning och el-uttag. Dosan låg som den låg, dvs utan lock.

En strömbrytare ligger på helt fel vägg och vill senare ha den vid ingången istället. Som det är nu måste jag en bra bit in i hallen för att kunna tända ljuset.
 
  • Öppnad vägg som visar pansarrör och en öppen kopplingsdosa utan lock på träbjälklag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Det där är inte pansarrör, det där är bergmanrör eller B-rör. Om de är i gott skick kan du absolut dra tråd i dem. Däremot är det extremt viktigt att du isolationsmäter all FK du har dragit i, de där kan ha vassa kanter i skarvarna (beroende på vilket håll du drar ifrån) och skala upp ledarna utan att du märker det. Det kan vara svårt att få ur de gamla ledarna, rören är invändigt isolerade med papper som tenderar att becka fast i FKn.

Isolerpappen i dosan ser lite tilltufsad ut.

Vanliga VP16-rör passar i stosarna till den dosan om du behöver ändra något. Det var inte så noga verkar det som, en del hål i mina dosor hemma såg ut att vara gjorda med konservöppnare.

Personligen så rev jag ut nästan allt och ersatte med moderna dosor och slang, men det är jag det. Arbetskostnaden för den proceduren var väldigt tilltalande...
 
  • Gilla
Mogg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det där är inte pansarrör, det där är bergmanrör eller B-rör. Om de är i gott skick kan du absolut dra tråd i dem. Däremot är det extremt viktigt att du isolationsmäter all FK du har dragit i, de där kan ha vassa kanter i skarvarna (beroende på vilket håll du drar ifrån) och skala upp ledarna utan att du märker det. Det kan vara svårt att få ur de gamla ledarna, rören är invändigt isolerade med papper som tenderar att becka fast i FKn.

Isolerpappen i dosan ser lite tilltufsad ut.

Vanliga VP16-rör passar i stosarna till den dosan om du behöver ändra något. Det var inte så noga verkar det som, en del hål i mina dosor hemma såg ut att vara gjorda med konservöppnare.

Personligen så rev jag ut nästan allt och ersatte med moderna dosor och slang, men det är jag det. Arbetskostnaden för den proceduren var väldigt tilltalande...
Det blev en överraskning igår när jag öppnade upp väggen. Som en lucköppning i adventskalender.. Vad som helst kan finnas i luckan. hehe..

Visste inte att det fanns något som hette Bergmanrör (B-rör). Dosan ser väl inte så himla fräsch ut, men rören tycker jag utifrån sett se helt ok ut. Min pappa ville göra det väl, men jag vet inte om han dragit eller en elektriker som gjort det.

Viktigt att isolationsmäta som du säger. På någon vägg hänger det klockor och tavlor, och möjligheten finns att man spikat igenom rör av misstag.

Får se hur rören ser ut på andra ställen, för ut till ytterlampan gick det ett jättetunt rör med två trådar (vit och svart). Det såg ut som ett Bergman också.

EDIT;
Jag är lite kluven angående hur jag ska göra med elen. Det går att dra nya ledningar via källarplanet också och upp genom golvet där jag vill ha nya el-uttag. Då blir kablarna inte så väldigt synliga ändå i våningsplanet. Men det får bli synliga ledningar till lampor och strömbrytare i så fall.
 
Redigerat:
Helt offtopic men pansarrör är väl gängade i ändarna och har anslutningar därefter. Det finns ju nämligen en gänga som är special för detta. Pansarrörsgänga aka Pr-gänga
 
Pansarrör var dom svarta hårda plåtrören och dom var ogängade, dom gängade var/ är OPG och dom var/är galvade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.