Har ett litet problem med att trä på kabelskor liknande den nedan. Kabeln är en flätad fintrådig historia som spretar som fanken så det är svårt att få in alla trådar. Väl inne i kabelskon passar den fint. Tänker mig någon slags hylsa som man klämmer över kabeln, möjligen väldigt tunn i änden mot kabelskon så den kan äntra något och sen lossar, den ska ju inte sitta kvar när crimpningen sker.

Någon som förstår vad jag är ute efter och sett något sånt? Dimension ca 50mm2

Metallisk kabelsko med rund öppning och tubulär änd, markerad med text, för elinstallationer, isolerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
jag har då aldrig sett nå officiellt verktyg. Oftast går det ju så länge man inte bryter nå trådar. Annars brukar jag ta ett buntband bara och snörpa ihop med. Sen klippa bort.
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Man kan skala av en kortare bit av isoleringen först, sedan en mindre som sitter kvar och man kan dra ner mot ytteränden för att hålla kardelerna på plats vid iträdandet, sedan skär man bort den.

 
  • Gilla
roli och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Man kan skala av en kortare bit av isoleringen först, sedan en mindre som sitter kvar och man kan dra ner mot ytteränden för att hålla kardelerna på plats vid iträdandet, sedan skär man bort den.

[media]
Tyvärr är det en oisolerad jordkabel den handlar om så den metoden funkar inte.
 
Prova med "buntbandsmetoden" i inlägg #2. Det blir ju i stort lika som "isoleringslösingen".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag använde en liten slangklämma av den typen man har till bränsleslangar. Satte den i änden, drog ihop och stoppade in kabeln i kabelskon. Sedan släppte jag lite på slangklämman och tryckte in resten av kabeln i kabelskon.

Funkar enligt samma princip som en kolvringskompressor.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
Eller ett tunt snöre/ståltråd några varv..finns hur många varianter som helst.
 
  • Gilla
Wesley99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.