Hej!

Ska lägga gymgolv i ett rum i källaren och kommer behöva skära till plattorna en del, de är 20 mm tjocka och är gjorda i gummi. Kommer att behöva skära många plattor så gärna något som att går att göra med elektriskt verktyg, ingen lusta att sitta och skära manuellt med mattkniv eller liknande. Någon som har tips på prdukt?
 
Oj, krångligt...

Har tyvärr inget konkret tips men vet att det finns knivblad och andra speciallösningar till elektrisk sticksåg.
Jag skulle kontakta exempelvis Bosch Professional för att kolla vad de kan rekommendera utifrån deras sortiment. Finns det inget där har du ju andra tillverkare.

//Ronnie
 
  • Gilla
alkro
  • Laddar…
Nu vet jag inte vad det är för mattor, men jag chansade på sänksågen när jag skulle anpassa ljudabsorbenter, det är visserligen madrassliknande skumgummi, så säkert helt annat.

Trodde egentligen inte alls på idén och var mest orolig det skulle smula och trassla in sig i klingan men visade sig gå superbra med väldigt fina snitt.
 
  • Gilla
alkro
  • Laddar…
Hur ser mattorna ut?
 
  • Gilla
alkro
  • Laddar…
boschkenta
Är det den typen som är gjorda av återvunna däck? I så fall är det bara en vass brytbladskniv som gäller. Jättelätt att skära, blir snyggt och går hyfsat fort. Provade med sticksåg och lite annat först men det bara smular och går sönder, och tar mycket längre tid.
 
  • Gilla
alkro
  • Laddar…
K
A alkro skrev:
Hej och tack för alla svar!

[länk]
Här är plattorna jag tänkte köpa, ska lägga dem ovanpå platonmatta.
Är det inte risk att det blir knöligt ganska snabbt om du inte har något bärande golv mellan platonmattan och pusselmattorna..?
 
boschkenta
A alkro skrev:
Hej och tack för alla svar!

[länk]
Här är plattorna jag tänkte köpa, ska lägga dem ovanpå platonmatta.
Då är det brytbladskniv :) har likadana utan "pusselkanter" i mitt gym. Också rakt på platonmatta. Legat i 2 år nu och funkar kanon.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Kan bekräfta att vanlig mattkniv/brytbladskniv fungerade alldeles utmärkt om någon hittar den här tråden i framtiden :)
 
  • Gilla
Savanna Hanneryd och 2 till
  • Laddar…
A alkro skrev:
Kan bekräfta att vanlig mattkniv/brytbladskniv fungerade alldeles utmärkt om någon hittar den här tråden i framtiden :)
Har lagt gymgolv på ett gym med femtioellva pelare, hörn och sneda vinklar och ja, brytbladskniv är bästa alternativet. Även Eleikos installatörer använder sig av brytbladsknivar.

Enklast är att göra små ytliga snitt och sedan gå djupare och djupare. Placerar man mattan på en kant alt. på ett pvc-rör blir det ännu lättare. Detta då mattan öppnar sig lite grann och gör att bladet inte fastnar lika lätt. Går även att doppa bladet i en lite diskmedelsvatten för ännu snabbare snitt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.