Jag har i mitt solvärmesystem en plugg med 1,5" rörgänga som jag vill lossa, den har invändig fyrkant 22 mm (7/8") för verktyget. Har någon tips på en "hylsa" för vanlig 1/2" så jag kan använda mutterknacken?
 
mmmm skulle söka efter en 6kant krafthylsa och slipa den till 4kant
 
S
En dec av en bit 28 armeringsjärn och slipa ner och dra med rörtång , den är riktigt stål i och kommer inte att vrida sig eller deformeras
Sitter den hårt kan delen som den sitter i gå sönder när du börjar dra .
Då blir det till att ta fram varma nyckeln , töm systemet och värm med gas bra mycket , då kommer den att släppa
 
tommib
Jag skulle nog akta mig för att köra mutterknack på ett rörsystem. Vibrationerna sprids bra långt och du löper risk att skaka sönder något...
 
Testa en oljepluggsborttagare. Kolla Biltema eller Mekonomen.
 
Tack för tipsen! Nerslipad krafthylsa är det som ligger närmast till hands. De oljepluggsverktyg jag hittar hos Biltema liknar vad jag efterfrågar men finns bara i mindre dimensioner. Rörtång är inte helt praktiskt då pluggen sitter i botten av vattenmagasinet och omges av ramverk/fötterna som tanken vilar på så det går inte att svänga runt ett långt handtag fritt. Tar jag i med ett långt skaft så börjar magasinet flytta sig också, det är därför mutterknacken är lockande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.