Magnus E K
Jag behöver tips på vad för verktyg jag kan köpa för att hyfsat enkelt kunna klippa taggtråd i bitar. Gärna litet och smidigt att bära med sig och funka för små och inte jättestarka händer.

Bakgrunden är att jag när jag går i skogen nära där jag bor ganska ofta stöter på rester av gamla taggtrådsstängsel som jag vill rensa bort (för att djur, barn eller klantiga gamla gubbar inte ska skada sig i onödan), men att bära med sig taggtråd (till fots i t ex ryggsäck) utan att dela den i mindre bitar är besvärligt. Dela med en vanlig tång och bågfil fungerar ganska dåligt (jobbigt och långsamt).
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle välja en liten hovtång om det finns märlor i stolpar kvar, normalt rullades taggtråden upp på ringar i så långa längder som möjligt när man rev den.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Jag skulle välja en liten hovtång om det finns märlor i stolpar kvar, normalt rullades taggtråden upp på ringar i så långa längder som möjligt när man rev den.
Bra tips! Har två hovtänger som är bra för att dra ut grejor men ganska värdelösa på att klippa av.

Ja, ibland sitter det jag hittar kvar på stolpar som lagt sig ner på marken, dvs det verkar aldrig ha rivits medvetet utan bara fallit så småningom när den gamla betesmarken blivit skog (man kan se på gamla flygfoton att det är mycket mer skog nu än förr).
 
Magnus E K
J John Karlsson skrev:
En kraftavbitare ger lite extra styrka!

tex
[länk]
Ah, den ser bra ut!
 
Magnus E K
A Alexn72 skrev:
Bra [länk]
Bättre [länk]
bäst [länk]
Ettan troligen för klen (liknar en gammal som jag provat med) och trean lite klumpig att ha liggande i ryggsäcken men nummer två ser ut som ett billigare alternativ till föregående tips.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bra tips! Har två hovtänger som är bra för att dra ut grejor men ganska värdelösa på att klippa av.

Ja, ibland sitter det jag hittar kvar på stolpar som lagt sig ner på marken, dvs det verkar aldrig ha rivits medvetet utan bara fallit så småningom när den gamla betesmarken blivit skog (man kan se på gamla flygfoton att det är mycket mer skog nu än förr).
I mina trakter rullades (rullas) sånt i hop och lades traditionellt på gamla odlingsrösen, men du kan säkert sälja skrotet om du så önskar nu när järnpriset är vettigt.
Att köpa speciella verktyg kan alls inte vara nödvändigt om du redan har hovtång.
.
 
Magnus E K
F fribygg skrev:
I mina trakter rullades (rullas) sånt i hop och lades traditionellt på gamla odlingsrösen, men du kan säkert sälja skrotet om du så önskar nu när järnpriset är vettigt.
Att köpa speciella verktyg kan alls inte vara nödvändigt om du redan har hovtång.
.
Jag har hittat rullar här också, och om de legat på marken och varit för stora att ta med sig har jag försökt hänga upp dem i ett träd (och försökt komma ihåg var, men brukar sällan se dem igen...)

Sälja, hm. Inget av detta är min egen mark (har bara en villatomt och här finns vad jag vet ingen taggtråd), så formellt sett är det kanske stöld att ta med sig kilovis med taggtråd? Jag tänker att markägaren antingen inte känner till att taggtråden finns kvar eller känner till det men gärna skulle se att den försvann (men har inte tid eller ser det inte som meningsfullt att själv rensa bort den). Blir förstås lite knepigare om markägaren istället betraktar den som sitt reservförråd av värdefull metall...
 
Redigerat:
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag har hittar rullar här också, och om de legat på marken och varit för stora att ta med sig har jag försökt hänga upp dem i ett träd (och försökt komma ihåg var, men brukar sällan se dem igen...)

Sälja, hm. Inget av detta är min egen mark (har bara en villatomt och här finns vad jag vet ingen taggtråd), så formellt sett är det kanske stöld att ta med sig kilovis med taggtråd? Jag tänker att markägaren antingen inte känner till att taggtråden finns kvar eller känner till det men gärna skulle se att den försvann (men har inte tid eller ser det inte som meningsfullt att själv rensa bort den). Blir förstås lite knepigare om markägaren istället betraktar den som sitt reservförråd av värdefull metall...
Tror inte du behöver bekymra dej för markägaren om du städar bort gammal liggande taggtråd, och om du gör det är det ju lämpligt att rulla ihop den och lägga på nån sten eller stenröset. Hänger du metall i träd riskerar man ju att den glöms bort, växer fast och skadar människor och utrustning i framtiden.
 
  • Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Tror inte du behöver bekymra dej för markägaren om du städar bort gammal liggande taggtråd, och om du gör det är det ju lämpligt att rulla ihop den och lägga på nån sten eller stenröset. Hänger du metall i träd riskerar man ju att den glöms bort, växer fast och skadar människor och utrustning i framtiden.
Tanken med att hänga upp den var ju att det skulle bli mindre risk att någon skadar sig på den än om den ligger kvar på marken, och så att jag lättare ser den senare när jag planerat för att kunna ta hand om den (särskilt om det är vinter så det som ligger på marken "försvinner"). Om jag bara är ute och promenerar utan ryggsäck, handskar eller andra verktyg är det ju inte jättekul att gå och bära på taggtråd (eller annat större skräp) flera kilometer. Borde kanske börja använda en mobil med fungerande GPS och notera exakt var jag hittar sånt som jag vill ta med mig senare.
 
J John Karlsson skrev:
En kraftavbitare ger lite extra styrka!

tex
[länk]
Precis vad jag tänkte. Har den hemma. brutal.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Bra [länk]
Bättre [länk]
bäst [länk]
Johns tips importen ovan din skulle jag kalla optimal för det beskrivna ändamålet. Liten, smidig och mycket stark.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Min reptilhjärnereflex säger: Knipex sidavbitare, grymt effektiv med induktionshärdade skär.

Använde den tex väldigt smidigt när jag stal tillbaka min stulna cykel som låsts med ett relativt dyrt vajerlås, knips knips tog ca 30 sekunder. Givetvis får man inte stjäla tillbaka sina stulna saker rent rättsligt men det sket jag i vid tillfället. Sedan blev cykeln stulen igen någon månad senare... ej återfunnen :(
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.