Hej, jag ska kapa en stenskiva (Steni 5 mm fasadskiva) och funderar på vilkte verktyg man använder. Bifogar info från Steni. Någon form av stenkapsskiva bör det vara förstår jag, men med vilket verktyg?? Med kapskivan på en vinkelslip ser jag inte hur man ska kunna få raka kanter (se bifogad bild).

Funderar på om man kan sätta en kapskiva för sten på en cirkelsåg som ju är lätt att föra längs en list för att få en rak och fin kant. Vad tror ni om det?

Det är bara en skiva som ska kapas, runt en meters kaplängd, så något dyrare verktyg känns inte befogat att skaffa. Har redan en cirkelsåg men ingen vinkelslip.
 
  • steni.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, det känns som jag kommit ett steg närmare en lösning :)

Att sätta en kapskiva på cirkelsågen fungerar inte då jag har 16 mm och kapskivorna är på 22 mm.

Det bästa vore ju om man kunde hyra en maskin från några som ProRent... enda problemet är att de finns i Stockholm och inte Göteborg där jag är nu. Och här verkar det vara ont om maskinuthyrare med tillräckligt brett sortiment, eller så har jag inte lyckats hitta dem med Eniros hjälp?

Någon som vet maskinuthyrare i Göteborg som kan tänkas ha sten-cirkelsågar?? :confused:
 
Cramo och Ramirent är väl rikstäckande? Kolla med dem, de kanske har.
 
Tack för hjälpen, det här var ett bussigt forum!! Det verkar som åtminståne Cramo har verktyg för detta :) Ska höra med dem senare i veckan!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.