Jag ska limma en 12mm spånskiva på 22mm golvspån. Skivan ska skruvlimmas och jag har köpt dunkar med lim. Ytan som ska limmas är ca 40 m2.

Vilket verktyg ska jag använda för att jämnt fördela limmet innan jag lägger på skivorna?

Någon har sagt limkam men när jag söker hittar jag bara en och den tycks vara spoecial för ardex s48. Dryga 1000 kr känns dessutom lite overkill.
 
Roller använde vi alltid till större limningar när jag jobbade som "snickare"
Vanlig pensel funkar också.
Här i huset har det funnits en skrapa att dra ut golvlim, kostar nog 10-20 spänn, inga 1000

Protte
 
För trälim på så stora ytor är roller bäst!
 
Tusen tack!

Jag hakade upp mig på att det skulle heta "limkam" men limspackel låter som det jag söker.
 
Nu har jag inte sett ardex limkam mer än på bild efter en snabb googling, men den ser ju ut att vara väldigt en tandspackel. Hittar du en tandspackel med lagom stora tänder så är det ett betydligt billigare alternativ.
Annars kanske det fungerar med en vanlig bred pensel eller roller?
 
P
Jag har använt s.k. japanspackel en gång då jag behövde få det gjort och saknade rätt verktyg, funkade helt OK.

En ryss på youtube som tillverkar skärbrädor använder en färgroller, inte en gummiroller utan en mjuk roller som han lagrar i vatten så den inte ska torka ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.