Hej!

Jag håller på och lägger ett massivt golv av spontat gran. 32mm.
Golvet var inte helt torrt när det hyvlades och har nu torkat inomhus. Dessutom är masskinen som hyvlade från tiden då saker drevs av ånga. Alltså väldigt gammal.... om det nu påverkar.

Bräderna är med andra ord inte 100% raka, lite svagt bananformade. Det går om man tar i som bara fasen att få ihop det men jag känner att jag verkligen skulle behöva ett verktyg som bilden visar.
Var får man tag i det?
 
  • Illustration av en spännanordning för att sammanfoga spontade golvbrädor.
Borde nog gå att göra själv, av två grövre vinkeljärn, två kraftigare skruvar+mutter och ett spännband..
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
eller en vänd snabbtving + en regel som du lägger mot motsvarande vägg. då kan du trycka ihop brädorna istället för att dra ihop dom.
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…

Det går att pressa brädan med en kil.

/ATW
 
  • Gilla
erze
  • Laddar…
Hålla på med kilar och dylikt är det jag har testat. Problemet är att det är totalt 140m² golv jag ska lägga och det tar för lång tid och är för jobbigt.
Dessutom är det inte så enkelt att göra som i alla förslag ovan, av olika orsaker...
Biltemas verktyg ser lurigt ut. Ska man skruva fast det? Känns också lite vekt men kanske nåt att testa ändå...?

Jag skulle gärna köpa ett "proffsverktyg" även om det kostar ett par tusen..
 
Nu är jag ingen timmerman men brukar man inte grovsåga först, torka och sen hyvla? Man kan ju rimligen inte hålla på och spänna ihop golvvirke som är bananformat........
 
Jo, men trots att man gör rätt så kan en del bli bananformade.

Jag skulle inte gett upp kilspåret än.
Kan man lösa hur ordnar mothållet snabbare än ett par skruvar i en brädbit...

/ATW
 
Det handlar i mitt fall om att trycka ihop de sista 3mm på en längd av 5,1m. Så det är inte frågan om några icke godkända EU bananer här...
Det är bara det att de är alla lite böjda åt olika håll, man kan trycka ihop det mesta för hand men de sista mm är väldigt tröga.

Att hålla på med kilar går väldigt långsamt. Jag ska lägga 140m² golv och behöver en metod att lägga det rationellt.
 
Sist jag la furugolv hade jag ett par grova skruvar och ett par snabbtvingar (vändasså de pressar utåt) till hjälp för att pressa ihop springor. Gick hyfsat fort att dra i en skruv som mothåll och pressa med tvingen.
 
S swirve skrev:
Sist jag la furugolv hade jag ett par grova skruvar och ett par snabbtvingar (vändasså de pressar utåt) till hjälp för att pressa ihop springor. Gick hyfsat fort att dra i en skruv som mothåll och pressa med tvingen.
Ok, det finns snabbtvingar man kan vända på så att de går åt andra hållet?
Jag har ju kommit in på det gamla golvet nu och sågar bort spånskivor och lägger brädgolv om vartannat så kanske kan man pressa från spånskivan...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Ok, det finns snabbtvingar man kan vända på så att de går åt andra hållet?
Jag har ju kommit in på det gamla golvet nu och sågar bort spånskivor och lägger brädgolv om vartannat så kanske kan man pressa från spånskivan...
Aldrig stött på en snabbtving som inte går att vända på, så har du några liggande är det troligt att du kan använda dom
 
Lite ot:

Jag har ett verktyg som jag hittade i förra huset.
Manuellt verktyg med roterande hjul och handtag på träskiva bland annat verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu vet jag vad det är för nåt!

Tack för den inledande bilden
 
  • Gilla
Davs och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.