Vad behöver man för att byta dörr inkl karm och foder?

Undrar ochså om man kan justera nya dörrar i höjdled ? På gamla standarden kunde man ju lägga några brickor emellan för att kunna höja dörren lite t.ex. pga att man lagt nytt golv där dörren annars tog i golvet.
 
Redigerat:
Kofot
hammare
långt vattenpass
bågfilsblad
verktyg för karmskruv
penslar




spikpistol, dyckert.
 
Det går att justera nya dörrar. Lossa täcklocket som sitter ovanpå gångjärnen så har du en insexskruv därunder. I installationsanvisningarna brukar finnas angivet hur man ska skruva på dessa för att uppnå önskat reslutat, om inte får du prova dig fram.
 
Det är vanligt med justerbara gångjärn till nya dörrar med karm.
För att justera dörrbladet i höjdled räcker det oftast med insektsnyckel.
 
Redigerat:
Antar att du menar innerdörrar eftersom du pratar om höjt golv. Du får såga av sidostyckena om den inte passar i hålet. Kolla så överstycket ligger i våg annars får du justera sidostyckena. Och sen såga av dörren i nederkant med sänksåg om dörren tar i golvet eller mattan (tejpa sågsnittet också).
 
Och kolla så öppningens sidor i väggen ligger i samma plan. Spänn ett snöra i ett kryss i öppningen och se så snörena nuddar varandra i mitten av krysset. Gör samma med karmen innan du drar fast den eller montera i dörren och se så den stängs ordentligt.

Jag har använt laserlinje då jag har monterat mina karmar 👍men använder dörrbladet för slutgiltig justering av springan mellan dörr och karm.
 
Jag brukar ha ett kort + ett långt vattenpass.
Vinkelhake
Tigersåg
Hammare
Kofot
Skruvdragare
Borrhammare (om det behövs)
Karmnyckel
Och lite övriga verktyg beroende på vad som mer kan behövas t.ex putsa, salning mm.
 
Snailman
Jag har använt karmhylsor istället för karmskruv, tror det är lättare och går att efterjustera, fabrikat adjufix, ska skruvas in i karmen utifrån innan man sätter in karmen i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.