Jag har en pytteliten balkong på min bostadsrätt. Den är inte mer än dubbelt så bred som balkongdörren. Sektionen bredvid dörren är en murad vägg till midjehöjd med fönster ovanför. Nedanför fönstret sitter ett element med vattenburen värme som är 50 cm brett och 60 cm högt. Fönster och dörr är i väldigt dåligt skick och det drar frisk. Det är dags att åtgärda det och jag har fått en galen idé och funderar på om det är genomförbart!

Jag skulle vilja ta bort dörren, dörrkarmen, fönstret, fönsterramen och knacka bort den murade väggen. Istället vill jag göra en ny ram och montera en fast glasvägg och en ny helglasad balkongdörr. Tanken är att använda, utifrån och in, dubbelglas+luftspalt med persienn+fönsterglas. De delarna skall jag fråga om i fönsterforumet. Men den fråga jag tänkte passar här är:

Går det att ersätta elementet med vattenburen golvvärme nedanför? Eller räcker golvvärme enbart till varma fossingar och inte till uppvärmning?
 
Inte för jag begriper vad som är verkningsgrad för ett värmelement eller golvvärme.
Men.
Golvvärme jobbar ju oftast med lägre temperaturer än radiatorer tack vare att dom har så mycket större yta. (hela golvets yta) . Så om du lägger golvvärme i hela rummet har du inga problem att hålla värmen, snarare torkar du sönder din parkett om du inte kan begränsa temperaturen.
Använder du en vanlig termostat som på radiatorn får du bara varmt golv i början av golvvärmeslingan. Golvvärmen kräver hög cirkulation med låg temperatur. Termostaten jobbar genom att strypa cirkulationen.

PS
Hade det inte räckt att fråga på ett ställe? Har du läst forumreglerna om att inte posta samma fråga på flera ställen?
 
Mellanbarn skrev:
Hade det inte räckt att fråga på ett ställe? Har du läst forumreglerna om att inte posta samma fråga på flera ställen?
Jag funderade faktiskt på det, men kom fram till att det är helt olika frågor men med en gemensam bakgrund. Men om jag kunde få svar på isolationsgraden i dubbelglass, läggande av värmegolv, byggande av fönster och energieffektivitet mellan radiotor och golvvärme, på ett enda ställe så vore det toppen! ;)

Tanken är inte att ha golvvärme under hela rummet utan bara precis vid fönstret. En eller två rader (30-40 cm) med klinkers längs ytterväggen precis under fönstren. Fast problemet med uttorkning av parketten precis vid övergången hade jag faktiskt inte tänkt på... :(
 
Tror du att du får tillstånd från din BRF att göra sån stor åverkan på deras egendom?

P.
 
Det finns ju annars element (radiatorer för ev, bästervistrar) som är utformade för att stå på golvet, alltså inte för vägghängning, utan just för de fall där man har ett fönsterparti,
Vad isoleringen beträffar, så borde den inte vara ett problem i ett modernt fönster, jämfört med väggarna i en äldre brf-fastighet
 
Tabors39 skrev:
Tror du att du får tillstånd från din BRF att göra sån stor åverkan på deras egendom?P.
Varför inte? Det är inte en bärande konstruktion så det finns inga strukturella hinder. Det påverkar inte ytterfasaden och förändringen är inte möjligt att över huvudet taget se utifrån så det förändrar inte fastighetens utseende alls. Jag kan hålla med om att de låter som en dramatisk åtgärd att "knacka bort en murad vägg" men praktiken är det inte särskilt märkvärdigt då den bara är 80x80 cm. SKall i vilket fall höra mig för när jag kontaktar föreningens byggnadsingenjör i ett annat ärende.
 
Mäster skrev:
Det finns ju annars element (radiatorer för ev, bästervistrar) som är utformade för att stå på golvet, alltså inte för vägghängning, utan just för de fall där man har ett fönsterparti.
Det är en lösning. Fast den går lite emot hela syftet med att byta till glas. Jag vill öppna upp rummet och få in mer ljus. Skall jag ställa ett stort fult element framför kan jag likagärna ha en ogenomskinlig vägg som det är nu.

Anluts ett sånt element med någon sorts slang då eller är det också fast monterat med rör i golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.