Bygger ett nytt hus med isolering, plast osv :)., skall jag också sätta plast i trossbottnet? (har en ganska fuktig grund"källare" med berg under, härom dagen 75% med +1 grader visade fuktmätaren :-/... ) Källaren är ca. 4 m hög, har lufthål osv.. Kommer att installera vattenburen golvvärme/Jordvärme med återvinnande luftcirkulation. Kan någon säga hur det egentligen skall göras/motivera svaret, alla jag frågat säger olika, min ansvarige byggmästare påstår att man inte skall sätta, vilket jag tycker låter konstigt, ullen i trossbottnet suger ju in all fukt på det viset?? ??? :surprised:....
 
hej
Vad menar du med "i trossbottnet". I krypgrunder brukar man ha singel på marken som kapillärbrytande skikt och sedan en byggplast direkt på marken. Denna plast skall hindra markfukten att stiga upp i bjälklaget. Underst i trossbotten(golvbjälklaget) skall man ha ett vindtätt skikt som skall förhindra luftrörelser i isoleringen. Sedan är det dags för isolering, rekommendationen är min 25cm för att få en ekonomisk golvvärme. Ovanpå/innanför isoleringen kan man med fördel lägga en plast. Denna plast skall förhindra varm luft att gå ut i bjälklaget, kallna och kondensera.

Detta är vad jag lärt mig men det finns säkert många varianter beroende på omständigheterna.

Mvh Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.