Tjenare!

Sitter just nu och tittar på något alternativ för hemlarm då det finns lite olika saker som jag vill ha i huset. Snackade med Verisure idag och dom ville ha 2999:- för installation av deras smarta hem-paket samt 289:- i månaden för att man alltid ska vara uppkopplad till väktare samt polis.
Är också fullförsäkrad från Folksam så får där ett gratis hemlarm och brandvarnare, fuktvarnare mm.
Men där var kostnaden 269:- i månaden.

Det jag eftersträvar är:
2 stycken brandvarnare/rökdetektor
Fuktvarnare
Rörelsedetektor samt bild/filmövervakning till mobil
Dörr/fönsterlarm som varnar om något öppnas
Fukt/temperaturmätare till krypgrunden/ huset/vinden
Andra smarta lösningar/alternativ

Stor sett så verkar Verisures alternativ vara rätt nice, för som jag förstår det så är det alltid uppkopplat och notifierar mig via mobilen när någon kommer eller går. Och jag tycker även det är väldigt smidigt med bildverifieringen för då vet jag vilka personer jag har i mitt hus och får full koll.
Tycker ni att detta är prisvärt eller har ni några andra förslag? Jag vill inte ha ett system som känns gammalt utan ska ha ett fräscht och nytt utseende också så att det inte drar ner looken på själva huset.
Att man har en väktare som kommer ut är inte jätteviktigt, det viktiga är dock att jag vet ifall någon bryter sig in så att jag själv vet detta och hinner greppa basebollträet ;)

Ett annat plus är ifall man kan få nya dörrhandtag på köpet eller till reducerat pris då jag är i behov av detta. Funderar också på att köpa nya dörrar inom några månaders tid så om dom ändå ska bytas så kan jag vänta med det och byta dörrhandtag senare.
Har dock en frånluftsvärmepump nu av modell från tidigt 2000-tal. Är det något paket som går att koppla ihop med en nyare modell av något uppvärmningssystem i framtiden så är detta även av värde.

Tack för att ni tar er tid!
 
Redigerat:
Kan man komma undan månadskostnaden och bara få all info till en app i sin mobil, så är ju det ett stort plus.
 
Inga svar på dina frågor men väldig värdefull info ändå.

En rökdetektor (RD) har en täckning av max 10m radie (SBF110:7 säger max 100kvm/rökdetektor) rekommendationer för hemmabrandvarnare är max 60kvm/brandvarnare.
Rekommendationer är en brandvarnare/rökdetektor i varje sovrum, sedan på strategiska ställen, SBF:en säger att varje rum (som har "dörrkarm") ska ha sin egna detektor.

Vi har enplanshus med källare 100+100kvm, vi har idag sex stycken rökdetektorer (4*sovrum, gillestuga & förråd) och två stycken multidetektorer (rök & värme, tvättstuga & hall ovanför trappan), ska köpa in två rökdetektorer (vardagsrum & korridor som elcentralen sitter i) och två multidetektorer (garage & garageförråd).

Rörelsedetektorer (PIR) kan behövas flera stycken, allt beror på hur stort övervakade objektet är och hur rumsindelningen är.

Magnetkontakter (MK) bör sitta i alla dörrar, även dom som inte går att öppna utifrån. Även dörr mellan garage& bostad bör övervakas.

Manöverpanel (MAP) bör man ha vid varje dörr som används när sista personen lämnar objektet.

Om du lägger upp en ritning/skiss med norrpil på hur huset planlösning mm är så kan vi rekommendera placering av RD, MAP, PIR, MK, även eldstäder bör finnas med på ritningen. PIR ska aldrig titta mot solen eller reflexer från solen, inte heller mot eldstäder.
 
Angående bildverifieringen så vitt jag vet så är det bara Verisure som kommer åt kamerorna, och bara (tack o lov) vid larm. Du som har larmet kommer aldrig åt dessa kameror ... Om det inte ändrats nyligen ...
 
Jag minns att jag var i fjällen i en stuga som jag hyrt och dom hade kameror inkopplade från verisure. Kändes jävligt creepy, man vet ju aldrig :p
 
Ditt larm går inte till polisen som larmföretagen i bland påstår. Det är bara vissa företag statliga verk och vissa privatpersoner.som får ha det. Förut var de fler som exempelvis posten och banker men de har det inte heller längre.

Kan de garantera hur snabbt de är på platsen vid larm då det numera inte avskräcker tjuven lika mycket då de vet att de har viss tid på sig. Polisen åker oftast inte ut på automatlarm. Men har du ett larm där larmfirman kan bekräfta via kameran att de är några där så är det lättare att få polisen att åka dit efter en prioritetsbedömning. Kameran startar även vid brandlarm så att de kan se om det brinner och larma räddningstjänsten annars hade troligen inte de heller åkt på bara brandlarmet.

Vill din partner eller du att det bekräftas när du har kommit hem då du exempelvis är bortrest. Eller att du kan se när den knäpper på kaffet etc. Via appen kan man stänga av kaffet eller strykjärnet om man har missat eller vill reta sambons morgonhumör. Sedan kan de även vid larm se om det är strömbortfall och kanske rädda allt i frysen.

Larm är bra på olika sätt men man ska inte ha en övertro på det samt att vi kanske blir för teknisk fixerade.

Verisures kamera är inte av hög kvalité så det är svårare att urskilja detaljer på personer om de är maskerade. De visar dem även i svarvitt så något signalement på personers färg på klädsel är svårare att lämna för de som är på väg till inbrottet. Eventuell bild de visar för dig är tagen i idealiskt förhållande och inte samma sämre kvalité de lämnar vidare.
 
Redigerat:
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Okej tack för infon! Såg att D-Link hade lite prylar man kan koppla upp mot nätverket. Men vad händer om strömmen går eller tjuvarna nu kapar den ledningen? Vill främst ha lite säkerhet på dörrar och liknande så man blir varnad om man ligger och sover, men också om man inte är hemma.
Sen vill man ju även ha kamera så man kan se vad som händer i hemmet när man inte är där, känns tryggt på något sätt.
 
Jag hade Verisure, men bytte bort dem p.g.a. en incident som totalt förbrukade mitt förtroende för dem. Jag tänker inte gå in på detaljer här, men jag kan konstatera att jag aldrig kommer att överväga detta bolag igen.

Verisure-teknikern fick komma och plocka ner utrustningen, sedan köpte jag en Powermaster-10 istället. Det finns några stycken svenska återförsäljare (googla bara på Powermaster) så hittar du. Detta larmsystem har stöd för de funktioner du efterfrågar i trådstarten.

Det går även att konfigurera systemet så att du kan plocka hem bilder till appen, utan att larmet har löst ut. Som standard är denna funktion avstängd, men kan aktiveras på 20 sekunder om man nu vill det.

Du kan även välja om du vill knyta det till en central, eller om du vill få larmen till din mobiltelefon istället. Jag valde det senare eftersom jag vet att responstiden för vaktbolagen är mångdubbelt högre än min egen. Undantaget är då jag är bortrest, men då får jag bilder och text till min mobil och kan då själv välja om jag vill ringa brandkår, polis, kompis, grannar, etc.
 
Folksams gratislarm från alertalarm/detectalarm är likadant som verisure, men gratis. App ingår, du kan styra larmet, se status och få veta när nån öppnar ytterdörren via pushfunktion. Det går till g4s larmcentral. Du kan köpa till extra sensorer för halva priset och månadskostnaden är samma oavsett antal detektorer. Och det är ditt larm-säger du upp abonnemanget har du larmet kvar.
 
Beställde larmet från alarmtec från FOlksam idag. Kunde även beställa ed en kamera så gjorde även detta :)
 
  • Gilla
probeb
  • Laddar…
Måste man ha sin hemförsäkring hos Folksam för denna?
 
Ja har du det så får du paketet gratis. Annars så kan du köpa det men tror det skulle gå på 6 lök någonting.
 
Jag har rensat bort reklam med följdinlägg.

/moderator
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.