Precis detta jag skrev om tidigare.
Fick i en annan tråd ett riktigt zombie-svar att ja låt dom övervaka om man tycker det är roligt.
Verisure är bra.

Bedrövligt, får lite Ryssland-känsla över sådant folk.
Sådana som bara accepterar fast brott försigår.
Man kan kalla det looser-mentalitet.

Som svar på topic, kan det missbrukar så kommer det missbrukas.
Jag har själv erfarenhet från tidigare arbete att hur lätt som helst kunna avlyssna folk
 
Mycket intressant artikel. Frågan är bara om de tappar kunder eller de har tillräckligt många fanboys.
Personligen förstår jag inte varför man skulle betala för en icke-tjänst. Med det menar jag att om larmet går så tar det i de flesta fall upp emot en halvtimme innan väktare är på plats = helt meningslöst eftersom banditerna är ute ur huset inom 5 minuter. Vidare så tvivlar jag starkt på att en ensam väktare ger sig på en eller flera tjyvar. Det troliga är att väktaren endast observerar och noterar.
Tacka vet jag larm och kameror som går till ens egna mobil så kan man hålla koll själv och med långt mindre risk att någon spionerar, plus att man sparar pengarna månadsavgiften kostar till någonting vettigt och kanske roligt.
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Mycket intressant artikel. Frågan är bara om de tappar kunder eller de har tillräckligt många fanboys.
Personligen förstår jag inte varför man skulle betala för en icke-tjänst. Med det menar jag att om larmet går så tar det i de flesta fall upp emot en halvtimme innan väktare är på plats = helt meningslöst eftersom banditerna är ute ur huset inom 5 minuter. Vidare så tvivlar jag starkt på att en ensam väktare ger sig på en eller flera tjyvar. Det troliga är att väktaren endast observerar och noterar.
Tacka vet jag larm och kameror som går till ens egna mobil så kan man hålla koll själv och med långt mindre risk att någon spionerar, plus att man sparar pengarna månadsavgiften kostar till någonting vettigt och kanske roligt.

Det är väl vid det här laget klargjort att väktare inte är till för att gripa tjuvar och brottslingar utan de utför ett tillsyns- och återställningsarbete.
Är man regelbundet borta från bevakad fastighet under längre tid så kan jag klart se att en väktartjänst fyller en funktion.
 
E etompau skrev:
Det är väl vid det här laget klargjort att väktare inte är till för att gripa tjuvar och brottslingar utan de utför ett tillsyns- och återställningsarbete.
Är man regelbundet borta från bevakad fastighet under längre tid så kan jag klart se att en väktartjänst fyller en funktion.
Vad tillför det? Tjyvarna vet att väktaren är borta inom 30 sekunder under deras "tillsyn", så vad skulle det ge att de passerar ens hus en gång eller två under en natt? Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tror inte jag är ensam när jag säger att OM jag fick ett larm så hade jag begett mig till den drabbade fastigheten utan dröjsmål. Vad menar du att väktaren gör? Spikar igen ett krossat fönster? Det tvivlar jag på att de gör.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Vad tillför det? Tjyvarna vet att väktaren är borta inom 30 sekunder under deras "tillsyn", så vad skulle det ge att de passerar ens hus en gång eller två under en natt? Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag tror inte jag är ensam när jag säger att OM jag fick ett larm så hade jag begett mig till den drabbade fastigheten utan dröjsmål. Vad menar du att väktaren gör? Spikar igen ett krossat fönster? Det tvivlar jag på att de gör.

Ja, återställer efter ev. inbrott, ser till att glasrutor täcks, dörrar stängs etc. Återrapportera skadornas omfattning till slutkund osv.

Du kan inte räkna med att alla kan köra hem direkt vid ett larm.
 
E etompau skrev:
Ja, återställer efter ev. inbrott, ser till att glasrutor täcks, dörrar stängs etc. Återrapportera skadornas omfattning till slutkund osv.

Du kan inte räkna med att alla kan köra hem direkt vid ett larm.
Ok. Jag tror dig om du säger att det är så. Oavsett så är det extremt få som har det behovet du beskriver. De flesta har vänner, bekanta, familj eller släkt som kan göra den grova återställning tills man kommer hem igen.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok. Jag tror dig om du säger att det är så. Oavsett så är det extremt få som har det behovet du beskriver. De flesta har vänner, bekanta, familj eller släkt som kan göra den grova återställning tills man kommer hem igen.
Visst, har man släktingar eller grannar som ställer upp så är det ju det bästa.
Dock så lär en väktartjänst vara mer "säker" på att bli utförd oavsett tidpunkt och dag. De ska komma även en nyårsafton eller kl. 02:30 en vinternatt.
 
E etompau skrev:
Visst, har man släktingar eller grannar som ställer upp så är det ju det bästa.
Dock så lär en väktartjänst vara mer "säker" på att bli utförd oavsett tidpunkt och dag. De ska komma även en nyårsafton eller kl. 02:30 en vinternatt.
Är det värt priset att spionera på...
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Är det värt priset att spionera på...
Har ingen uppfattning om detta "spioneri" mer än vad som skymtar förbi i Aftonbladet.
Noterade nu att Verisure skriver om detta på sin hemsida.

https://www.verisure.se/media
 
Ja...och vad skall de svara? Har du någonsin hört att vargen erkänt att han ätit farmor?
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ja...och vad skall de svara? Har du någonsin hört att vargen erkänt att han ätit farmor?
Jag försvarar inte verisure, ej heller har jag deras grejor, men systemet är gjort för att ta bilder vid utlöst larm, om man yrvaken då rör sig inom bevakat område lär man fastna på bild. Bilder/video som en larmoperatör måste titta på för att avgöra om det är ett verkligt larm.

När sedan människor är involverade i hanteringen av data etc kan det alltid uppstå oönskade situationer.
Jämför ex. med Polisen och sjukvården där sökningar i diverse register olagligen har gjorts. I vissa fall med avsked som resultat.

Kanske är det bra med Aftonbladets artiklar, nu lär larmföretagen som använder kameraövervakning skärpa till sig.
 
Det sista tvivlar jag starkt på. Rullar inte huvuden på högsta nivå, så händer sällan någonting.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Personligen förstår jag inte varför man skulle betala för en icke-tjänst. Med det menar jag att om larmet går så tar det i de flesta fall upp emot en halvtimme innan väktare är på plats = helt meningslöst eftersom banditerna är ute ur huset inom 5 minuter. Vidare så tvivlar jag starkt på att en ensam väktare ger sig på en eller flera tjyvar. Det troliga är att väktaren endast observerar och noterar.
För guds skull, måste varenda liten tråd som på nåt sätt handlar om larm spåra ur med att någon drar till med det gamla argumentet att väktaren inte slänger ut några tjuvar och att allt därför är onödigt. Det har diskuterats till döds i över tremiljarder andra trådar så det är ganska osannolikt att det kommer några nya fantastiska argument varken för eller mot. Det är fantastiskt att ni har vänner och bekanta som vakar över era sensorer, kameror och brandlarm dygnet runt året om och att ni har jobb och liv där ni hela tiden är tillgängliga på era mobiler. Alla har det inte så. Slut på diskussionen.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.