Jag bor i lägenhet och skall installera larm - jag är förstagångskund så allt detta är nytt för mig.

Eftersom jag tycker det är träligt med prutande och tjafs tänkte jag välja Svenska Alarm, men när det visade sig att även de har olika "kampanjer" och "erbjudanden" skickade jag en förfrågan till Verisure.

Brytpunkten för när det blir billigare totalt med Svenska Alarm var först 5 år, sedan när jag till SAs alarm vill lägga till en vibrationsdetektor blev det 5½år (förutsatt att man inte behöver byta ut några av SAs komponenter).

Under helgen (jag har inte "hunnit" fatta slutligt beslut ännu) förhandlade Verisure med sig själv och kom nu tillbaka med att om jag installerar larmet själv blir priset 399kr/månad (bundet i 24 månader) och 990 i startkostnad. Då blir brytpunkten jämfört med SA 8½ år... (förutsatt att inte Verisure höjer efter den bundna perioden - jag antar att man regelbundet behöver förnya "rabatten").
Det känns svårt att få en överblick över hur mycket batteribyten, nya enheter, mm som kan komma att behövas inom en 5- eller 10-årsperiod.

Har ni några rekommendationer till mig och tips om vad jag bör tänka på innan jag fattar beslut (mot bakgrund av att jag är förstagångskund på larm)?
Så här ser erbjudandena ut för närvarande:

Svenska Alarm

175
kr/mån för larmtjänst
+ (599+59)*36 =23.688 för larmet + 1995 (startavgift) – 2.100 (rabatt larmtjänst första året) = totalt 23.583 kr (dvs exkl. den månatliga kostnaden för larmtjänsten på 175 kr)
Totalpris efter 5 respektive 10 år (antaget inga uppgraderingar och prisändringar): 34.083; 44.583

1 Centralapparat
1 Knappsats
1 Rökdetektor
1 Kameradetektor
1 Dörr&Fönsterkontakt
1 Inomhussiren
1 Vibrationsdetektor (Extrautrustning)


Rabatter:
* Sommarkampanj: 0 kr för Larmtjänst första 12 månaderna, (därefter ord.pris för Larmtjänst (fn 175 kr))
* Nedmontering och hjälp med uppsägning vid befintligt trådlöst larm. Ord.pris 1 125 kr men de “bjuder på det vid byte av larm som kompensation av uppsägning hos tidigare leverantör”. (jag har ingen tidigare leverantör så detta låter lite småfånigt
(Verisure har ingen dörr-kontakt (jag antar att vibrationssensorn ersätter denna), om jag plockar bort denna från SAs erbjudande (jag har ju lagt till en vibrationssensor) så borde jag kunna få ned priset på detta med 1.404 (baserat på deras prislista))

Verisure

399
kr/mån (om de gör installationen: 499 ("Ord. Pris 529 SEK/Mån")
+ 990 kr Startavgift (om de gör installationen: 1.990 ("Ord. Pris 5.980 SEK"))
Totalpris efter 5 respektive 10 år (antaget inga uppgraderingar och prisändringar): 31.930; 61.870

1 Vibrationsdetektor - Larmar direkt vid inbrottsförsök
2 Rökdetektorer - Varnar samtidigt med tal och signal
1 Huvudenhet - Dubbla kommunikationsvägar, 4G och Bredband
1 Videodetektor - Inbyggd rörelsedetektor som tar bilder och videos som visar larmorsak (Brand, inbrott osv..)
1 Larmpanel med röst - Direktkontakt till vår larmcentral
1 Larmbricka - Larma på och av utan användarkod
Tillgång till Applikationen - Styr ert hemlarm från applikationen
 
Varför måste du ha ett larm med abonnemang?
Varför behöver du ett larm alls?
Hade jag känt behov av ett larm så hade jag köpt ett eget utan att vara bunden till någon..
 
Den här genomgången är klart vettig.
https://www.larmkollen.se/hemlarm/hemlarm-bast-i-test/

Sen jag själv har ett AlertAlarm som då numera ägs av Verisure/Securitas. Man monterar själv och får ner priset. Sen uppgraderade jag min gamla installation och man får då Verisures prylar inkl rörelsedetektor med kamera.
Kameran kan då även användas vid brandlarm och larmcentralen har då tillgång till bilden.

Sen bör man förhandla hårt för de här bolagen har marginaler!
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför måste du ha ett larm med abonnemang?
Varför behöver du ett larm alls?
Hade jag känt behov av ett larm så hade jag köpt ett eget utan att vara bunden till någon..
Övriga i min familj (som har egna bostäder) har uppkopplade larm och verkar nöjda med det (de har dock väldigt olika förutsättningar och olika leverantörer, så svårt att få någon överblick genom att jämföra med dem). Uppkopplat brandlarm har t.ex. räddat ett hus i familjen - ett annat (garage tack och lov) hade förmodligen räddats om de haft uppkopplat brandlarm (nu var det bara tur att inte själva boningshuset - och kanske familjen som låg och sov - också strök med). Jag reser ganska mycket och det skulle kännas bra om ett larmföretag då "höll koll".
 
Vi har egenköpt larm, x antal magnetkontakter, rörelsedetektorer mm samt 10 rök-/multidetektorer (typ en i varje rum i bostaden). Varje rök-/multidetektor är kopplade till var sin ingång på larmenheten så vi ser exakt vilken enhet som larmar.

Vid larm får vi meddelanden i våra mobiler.
Skärmbild av en larmapp som visar status på olika sensorer, inklusive branddetektorer i tvättstuga, gillestuga och entré samt en vattendetektor. Alla sensorer är "stängda".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen kan man också ha ett egenköpt larm som man kopplar till "valfri" larmcentral, tex https://lovestadlarmcentral.se/ om man vill ha väktarutryckning.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har egenköpt larm, x antal magnetkontakter, rörelsedetektorer mm samt 10 rök-/multidetektorer (typ en i varje rum i bostaden). Varje rök-/multidetektor är kopplade till var sin ingång på larmenheten så vi ser exakt vilken enhet som larmar.

Vid larm får vi meddelanden i våra mobiler.
[bild]


Sen kan man också ha ett egenköpt larm som man kopplar till "valfri" larmcentral, tex [länk] om man vill ha väktarutryckning.
Jag blev lite inspirerad och googlade vidare (på andra väktartjänster) och hamnade på Securitas hemsida..
Deras hemsida är (som jag antar de flesta larmbolag och tyvärr kanske med vilja) väldigt otydlig. Jag har mailat dem för att fråga om t.ex. om de har "dubbla kommunikationsvägar", mm).
Vilken app har du valt att använda till larmet och hur gör du för att säkerställa säkerheten i själva appen? Hur resonerade du när du valde huvudenhet?
 
C Cff skrev:
Jag bor i lägenhet och skall installera larm - jag är förstagångskund så allt detta är nytt för mig.

Eftersom jag tycker det är träligt med prutande och tjafs tänkte jag välja Svenska Alarm, men när det visade sig att även de har olika "kampanjer" och "erbjudanden" skickade jag en förfrågan till Verisure.

Brytpunkten för när det blir billigare totalt med Svenska Alarm var först 5 år, sedan när jag till SAs alarm vill lägga till en vibrationsdetektor blev det 5½år (förutsatt att man inte behöver byta ut några av SAs komponenter).

Under helgen (jag har inte "hunnit" fatta slutligt beslut ännu) förhandlade Verisure med sig själv och kom nu tillbaka med att om jag installerar larmet själv blir priset 399kr/månad (bundet i 24 månader) och 990 i startkostnad. Då blir brytpunkten jämfört med SA 8½ år... (förutsatt att inte Verisure höjer efter den bundna perioden - jag antar att man regelbundet behöver förnya "rabatten").
Det känns svårt att få en överblick över hur mycket batteribyten, nya enheter, mm som kan komma att behövas inom en 5- eller 10-årsperiod.

Har ni några rekommendationer till mig och tips om vad jag bör tänka på innan jag fattar beslut (mot bakgrund av att jag är förstagångskund på larm)?
Så här ser erbjudandena ut för närvarande:

Svenska Alarm

175
kr/mån för larmtjänst
+ (599+59)*36 =23.688 för larmet + 1995 (startavgift) – 2.100 (rabatt larmtjänst första året) = totalt 23.583 kr (dvs exkl. den månatliga kostnaden för larmtjänsten på 175 kr)
Totalpris efter 5 respektive 10 år (antaget inga uppgraderingar och prisändringar): 34.083; 44.583

1 Centralapparat
1 Knappsats
1 Rökdetektor
1 Kameradetektor
1 Dörr&Fönsterkontakt
1 Inomhussiren
1 Vibrationsdetektor (Extrautrustning)


Rabatter:
* Sommarkampanj: 0 kr för Larmtjänst första 12 månaderna, (därefter ord.pris för Larmtjänst (fn 175 kr))
* Nedmontering och hjälp med uppsägning vid befintligt trådlöst larm. Ord.pris 1 125 kr men de “bjuder på det vid byte av larm som kompensation av uppsägning hos tidigare leverantör”. (jag har ingen tidigare leverantör så detta låter lite småfånigt
(Verisure har ingen dörr-kontakt (jag antar att vibrationssensorn ersätter denna), om jag plockar bort denna från SAs erbjudande (jag har ju lagt till en vibrationssensor) så borde jag kunna få ned priset på detta med 1.404 (baserat på deras prislista))

Verisure

399
kr/mån (om de gör installationen: 499 ("Ord. Pris 529 SEK/Mån")
+ 990 kr Startavgift (om de gör installationen: 1.990 ("Ord. Pris 5.980 SEK"))
Totalpris efter 5 respektive 10 år (antaget inga uppgraderingar och prisändringar): 31.930; 61.870

1 Vibrationsdetektor - Larmar direkt vid inbrottsförsök
2 Rökdetektorer - Varnar samtidigt med tal och signal
1 Huvudenhet - Dubbla kommunikationsvägar, 4G och Bredband
1 Videodetektor - Inbyggd rörelsedetektor som tar bilder och videos som visar larmorsak (Brand, inbrott osv..)
1 Larmpanel med röst - Direktkontakt till vår larmcentral
1 Larmbricka - Larma på och av utan användarkod
Tillgång till Applikationen - Styr ert hemlarm från applikationen
Det visar sig nu att Verisure "glömde" säga att deras lägre pris var för ett mycket mer begränsat paket så ovanstående prisuppgift stämmer inte. Vidare förbehåller de sig i avtalsvillkoren att höja priset även under bindningstiden pga "ändrad allmän prisnivå" ("...äger vi rätt att justera avgiften under bindningstiden endast med hänsyn till för oss ökade kostnader på grund av sådana händelser som avser Force Majeur eller andra omständigheter utanför vår kontroll. Dessa kan vara ändrad allmän prisnivå....") - så priset är inte på något sätt ett fast pris även inom den första bindingsperioden (för "ändrad allmän prisnivå" torde ju inkludera vanlig inflation...).
Vidare skickade de en annan version av deras allmänna villkor än som finns på deras hemsida (de skickade version "2024:1", på hemsidan ligger "2022:1" - men den version de skickad reflekterade inte villkor, ändrade till kundens fördel, som annonserades i mars 2022).
Vidare skrev säljaren i ett mail att jag vid uppsägande måste skicka tillbaka komponenterna. I nästa mail (en timme senare) skrev han att jag som kund äger komponenterna efter fem år (men detta står ingen stans i villkoren...)-

Ja, ni förstår - Verisure har levt upp till precis alla mina fördomar om att vara ett företag man inte riktigt kan lita på vad de säger - de är krängare, trots det fina varumärket - och för närvarande känns det som att de har diskvalificerat sig.
 
plåtrickard plåtrickard skrev:
Varför måste du ha ett larm med abonnemang?
Varför behöver du ett larm alls?
Hade jag känt behov av ett larm så hade jag köpt ett eget utan att vara bunden till någon..
Jag har beslutat att jag vill ha ett larm med larmtjänst, så det är inte för eller emot larm och väktartjänst som är frågan, utan jag behöver hjälp att välja leverantör - i denna djungel av säljare, säljare och åter säljare.
 
C Cff skrev:
Jag har beslutat att jag vill ha ett larm med larmtjänst, så det är inte för eller emot larm och väktartjänst som är frågan, utan jag behöver hjälp att välja leverantör - i denna djungel av säljare, säljare och åter säljare.
Och då hade jag valt ett egenköpt system med extern väktartjänst
 
C Cff skrev:
Vilken app har du valt att använda till larmet och hur gör du för att säkerställa säkerheten i själva appen? Hur resonerade du när du valde huvudenhet?
Appen är den som tillhör centralenheten.
Valde en beprövad centralenhet med massor av år på nacken men som fortfarande vidareutvecklas.
Systemet används av en del kommuner, företag, organisationer.

Valde Siemens/Vanderbilt/Acre SPC4300, finns en lång tråd angående det systemet,
https://www.byggahus.se/forum/threads/larminstallation-siemens-spc-larmskola.213504/


För ca 15 år sedan så skaffade jag vårt första larm, trådlöst, Visonic Powermax, men efter typ åtta år så tröttnade jag på "ständiga" batteribyten i larmpunkterna, hade då ca 15 trådlösa larmpunkter.
Började då läsa på forumet om olika larmsystem, samtidigt så var det en som sålde en centralenhet och några trådade larmpunkter för en billig peng som jag slog till på.
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
C Cff skrev:
Vidare skrev säljaren i ett mail att jag vid uppsägande måste skicka tillbaka komponenterna. I nästa mail (en timme senare) skrev han att jag som kund äger komponenterna efter fem år (men detta står ingen stans i villkoren...)-
Ta och läs följande tråd angående Verisure och eventuellt friköp,
https://www.byggahus.se/forum/threads/verisure-utan-abonnemang.522694/
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.